Hallå igen!
Om ni läste min förra tråd så är jag en nybliven vespa-ägare med knappt nån koll alls vad det är som krånglar med min V50. Nyligen så trodde jag det var allt från koppling till packning som krånglade, men det visade sig bara vara att tanken var tom.
Nu har jag iallafall tankat och allting och den puttrade bra idag när jag körde, men efter ett tag var det som att gasen "hakade" sig och helt plötsligt så var det som att jag gav den full gas, fastän jag inte ens rörde gasen. Jag stannade den och kickade igång den, och motorn går bara upp och upp. I stil med "eern.. eeeeern.. EEEEEEEEEERRRRN" om ni fattar vad jag menar.
Nu fick jag åter igen släpa hem den och stå och svära i cyckelrummet. Vad kan det vara för fel? Är det nån kabel eller nåt som inte gör som den ska?
Åter igen tacksam för all hjälp
/Ludde
http://www.horrorshow.cjb.net - Stockholms skarpaste f*nzine!
Mer problem
Man får kanske misstänka att Ditt gasspjäll i förgasaren står öppet. Normalt stängs det av en bra fjäder i förgasaren och den skall man inte i första hand misstänka. Prova att titta på förgasaren under verktygsboxen under sadeln, på ovansidan sitter armen som lyfter gassjället (Du ser nog också gaswiren komma in från vänster där), kan Du röra armen? Om inte skall Du nog försöka haka av gaswiren och se om grejorna rör sig.
Dag
Dag
Tack för hjälpen! Nu går den igen. Justerade dock inte "armen" där utan gasreglaget och tomgångsskruven, och då lät motorn "putt putt" istället för "ööörn..".
http://www.horrorshow.cjb.net - Stockholms skarpaste fanzine!
http://www.horrorshow.cjb.net - Stockholms skarpaste fanzine!
<font face="Arial">samma visa för mig.
gasen på min v50 har alltid varit skönt seg (farthållarstyle..), men när jag var ute och finkörde i vårsolen häromdagen så började reglaget plötsligt fjädra tillbaka för att sedan hänga sig helt i fullgasläge.
När jag lyfter och kollar så fjädrar inte armen på förgasaren tillbaka när man släpper gasen. viren verkar ok såvitt jag kan se och armen går fint att röra upp och ner med fingret. min spontana tanke var att det var en fjäder som pajat, men om man ska tolka Dags inlägg så är det verkar det ovanligt?
/johan</font id="Arial">
gasen på min v50 har alltid varit skönt seg (farthållarstyle..), men när jag var ute och finkörde i vårsolen häromdagen så började reglaget plötsligt fjädra tillbaka för att sedan hänga sig helt i fullgasläge.
När jag lyfter och kollar så fjädrar inte armen på förgasaren tillbaka när man släpper gasen. viren verkar ok såvitt jag kan se och armen går fint att röra upp och ner med fingret. min spontana tanke var att det var en fjäder som pajat, men om man ska tolka Dags inlägg så är det verkar det ovanligt?
/johan</font id="Arial">
ganska valigt att smallframes (vespa 50 mfl) drar tjuvluft någonstans så att bränsleblandningen tunnas ut. detta kan kännas ungefär som att gasen har hängt sig, den liksom tokvarvar upp, bara ibland till en början.
vanligaste orsaken är att packboxen bakom svänghjulet är sliten.
inte alls säkert att ni har tjuvlufts problem men ville ändå uppmärksamma på det. när den varvar upp kan man enkelt kolla om den lungnar sig genom att dra ut choken, då kan man misstänka något.
Federico
vanligaste orsaken är att packboxen bakom svänghjulet är sliten.
inte alls säkert att ni har tjuvlufts problem men ville ändå uppmärksamma på det. när den varvar upp kan man enkelt kolla om den lungnar sig genom att dra ut choken, då kan man misstänka något.
Federico
[quote]<i>Originally posted by johan</i>
<br />[font=Arial]samma visa för mig.
gasen på min v50 har alltid varit skönt seg (farthållarstyle..),
Gasen ska väl inte gå tillbaks av sig själv? Semestergas kallade man det när jag var i tonåren.
Jag kollade konstruktionen i handtaget på min Touring -62 och det är uppenbart att rullen ska stanna i det läge man har ställt den.
Anledningen är kanske att man ska kunna göra handtecken när man ska svänga, utan att Vespan stannar. Det här var ju innan det f*nns blinkers.
/Jörgen
<br />[font=Arial]samma visa för mig.
gasen på min v50 har alltid varit skönt seg (farthållarstyle..),
Gasen ska väl inte gå tillbaks av sig själv? Semestergas kallade man det när jag var i tonåren.
Jag kollade konstruktionen i handtaget på min Touring -62 och det är uppenbart att rullen ska stanna i det läge man har ställt den.
Anledningen är kanske att man ska kunna göra handtecken när man ska svänga, utan att Vespan stannar. Det här var ju innan det f*nns blinkers.
/Jörgen