Delar till Vespa 50 -63 el 62?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Delar till Vespa 50 -63 el 62?

Post by Andréas »

Är ev. på väg att köpa en Vespa 50 årsm 62 el 63.
Hur är det med reservdelar till en sådan? Är det samma konstruktion som 65orna?Någon som vet nått?

Letande
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Inte vidare svårt att få tag på delar till V50, om den är från 63 kan motorluckan vara klurig att hitta, men annars allt lätt.
Dock kom V50 först 63 och till Sverige troligen först 65 men det finns många gråimporterade men troligen inte så tidiga som 63.
Alla V50 som är sålda här har i princip samma konstrukton, bara smågreojor skiljer sig men i princip allt är utbytbart mellan gammal och ny.
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Så delar som man hittar på EM Scooters hemsida som det står att de passar V50 från 65-framåt passar även denna...?

Vill ju vara säker på att jag inte blir stående där med en moppe som inte går att laga...

Letande
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
De flesta delar passar så det skall inte vara några problem... men är det verkligen en från 63?
Kolla ramnummer och jämför med listan här http://home.swipnet.se/Trosa/chassie_nr.htm
Om den har ramnummer som börjar med V5S... så är vissa delar kluriga men om den bara har V5A1T så är alla delar enkla att få tag på!
VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej igen!
Har den liten...
Image
eller stor motorlucka?
Image
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Problemet löst. Fick ramnummer idag och kollade upp den.
Är en -66a...så jag kan slappna av.
Stor motorlucka, hurså?
Förresten, vad för lås passar bäst till den tror ni?Bygel eller kätting?

Letande
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Du ska ha så många och så starka lås du bara har råd med, och kan frakta med dig. Tråkigt men ett faktum. Om du vill ha kvar din Vespa vill säga, för tjuvarna är många, envisa och förslagna. Dessutom ska du tänka på var du parkerar den, speciellt nattetid.

De flesta änvänder någon form av grovkalibrig kätting med lika grovkalibrigt hänglås. Och kör inte med lågpris från Clas Olsson utan satsa på kvalitetsgrejor, Abus brukar vara ett säkert kort. Fördelen med kätting jämfört med bygel är givetvis att du kan låsa fast Vespan så att det inte bara är att lyfta in den i en skåpbil.

Och du kommer att upptäcka att försäkringen är ganska dyr, speciellt om du bor centralt i storstad.

Lycka till
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Någon som vet vad en försäkring till en V50 från sextiotalet ung skulle kosta om man bor i centrala Göteborg?

Letande
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Stor motorlucka, hurså?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om det skulle varit en liten lucka så skulle det med all sannolikhet varit en gråimporterad eller en V50S...
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Åter till försäkringen.
Finns det inte något sätt att undkomma det här med trimning?Det är ju väldigt få V50 som INTE är trimmade...

Antar att det inte räcker att säga att den var sån när jag köpte den:oops:

Ingen som har några bilder på typ låsanordningar som de själv snickrat ihop?


Letande
makka
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Mon 13 Sep 2004, 22:03
Location: Sweden

Post by makka »

Beror lite på vad du vill ha för försäkring. Helförsäkring blir garanterat svindyrt. Trafikförsäkring är dock ett måste. Min V50 kostar ungefär 1000 pix om året hos Folksam. Tyvärr gäller inte försäkringen om mopeden är trimmad.
makka
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Mon 13 Sep 2004, 22:03
Location: Sweden

Post by makka »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />
De flesta änvänder någon form av grovkalibrig kätting med lika grovkalibrigt hänglås. Och kör inte med lågpris från Clas Olsson utan satsa på kvalitetsgrejor, Abus brukar vara ett säkert kort. Fördelen med kätting jämfört med bygel är givetvis att du kan låsa fast Vespan så att det inte bara är att lyfta in den i en skåpbil.


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

24-2134 Hänglås Abus, Försäkringsklass 3, 398:-
31-3150 Låskätting Abus, Försäkringsklass 3, 398:-

Äkta Abus-kvalitét!
Vart då?
På Clas Ohlson, såklart!
:)
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Post by Vomitsquad »

Är 3000kronors-kättingen svårare att klippa än annan billigare klass 3 som den för 400:- på Clas Ohlson? Min kompis hade en kätting för nånstans över tusenlappen och den hade dom lätt och ledigt klippt när hans cross blev stulen i garaget.
En klass 3-kätting med lås plus ett bromsskivelås i vardera hjul borde väl duga? Det verkar ju gå attt kapa det mesta ändå eller?
Post Reply