trimma Kymco ZX super fever
trimma Kymco ZX super fever
Hej jag har en kymco zx super fever och har tagit bort el-strypningen i cdi boxen och man kan ta bort en variator ring.. Min går i 55 nu.. när jag tog bort el-strypningen så försvann max antalet i varv så om jag åker i en lång backe kommer den varva över och motorn kan sprängas.. men nu har jag tänkt o ta bort brickan tror ni att det kommer göra att det blir mer varv antal då? hade även tänkt köpa variatorvikter som väger mindre så jag får mer axx men då kanske den varvar mer :S vill ha råd skriv allt ni veta.. tack i förhand
Hehe. Överdrivarn.
Lättare vikter behöver inte betyda mer varv. De är inte så dyra så ring till en moppehandlare typ EM och be dem om råd, köp några satser och prova.
Glöm inte att byta munstycke när du trimmar.
Det sitter dessutom en plugg i ljuddämparen, förutom den ring du kan ta bort i variatorn.
Lättare vikter behöver inte betyda mer varv. De är inte så dyra så ring till en moppehandlare typ EM och be dem om råd, köp några satser och prova.
Glöm inte att byta munstycke när du trimmar.
Det sitter dessutom en plugg i ljuddämparen, förutom den ring du kan ta bort i variatorn.
Beror på hur den är utformad. Är den utformad enligt gammalt snitt så gör den jäkligt mycket.
Du bör dock ta alla pluggar direkt, plus byta munstycke.
Lättaste sättet att ta bort en plugg i ljuddämparen som är ordentligt fastsvetsad är att köpa ett slipstift vars ytterdiameter är samma som rörets innerdiameter.
Är det katalysatorstrypning (ett litet rör med slang från ljuddämparen) så är det en lite större operation men ger en del effekt om den utförs.
Är det ett så kallat blindrör så kan det ge massa effekt eller ingen alls. Tog bort en polares på hans Kymco Super 9 och det gav inte ett s**t extra.
Mer än massa jobb, man ska ju först ha av den snyggt. sedan lägga igen ett stort hål i jättetunn dålig plåt, oftast rostigt för att sedan svetsa tillbaka blindröret ovanpå (så att det ser lagligt ut).
Du bör dock ta alla pluggar direkt, plus byta munstycke.
Lättaste sättet att ta bort en plugg i ljuddämparen som är ordentligt fastsvetsad är att köpa ett slipstift vars ytterdiameter är samma som rörets innerdiameter.
Är det katalysatorstrypning (ett litet rör med slang från ljuddämparen) så är det en lite större operation men ger en del effekt om den utförs.
Är det ett så kallat blindrör så kan det ge massa effekt eller ingen alls. Tog bort en polares på hans Kymco Super 9 och det gav inte ett s**t extra.
Mer än massa jobb, man ska ju först ha av den snyggt. sedan lägga igen ett stort hål i jättetunn dålig plåt, oftast rostigt för att sedan svetsa tillbaka blindröret ovanpå (så att det ser lagligt ut).
Pluggen i ljuddämparen sitter oftast längst fram i kröken, du ser om det sitter någon om det ser ut att sitta en svetsad insats i röret.
Det är säkert en blindtarm på röret också.
Bästa tipset är att spräcka spargrisen och köpa nåt billigt trimrör från närmsta moppehandlare. Kostar runt tusenlappen och då har du orginalröret kvar att sätta på när du säljer mopeden senare.
Angående variatorn så finns det olika varianter av samma strypning. Ibland är det bara en lös ring som du tar bort <u>helt</u> eller så är det dags att plocka fram svarvkunskaperna och svarva ner "ringen".
Det är säkert en blindtarm på röret också.
Bästa tipset är att spräcka spargrisen och köpa nåt billigt trimrör från närmsta moppehandlare. Kostar runt tusenlappen och då har du orginalröret kvar att sätta på när du säljer mopeden senare.
Angående variatorn så finns det olika varianter av samma strypning. Ibland är det bara en lös ring som du tar bort <u>helt</u> eller så är det dags att plocka fram svarvkunskaperna och svarva ner "ringen".