Main jet på px200e

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Main jet på px200e

Post by arfwidson »

Vad är orginal? Har satt på ett annat avgasrör, PM tuning, rostfritt.
Hittar storlekar som 120, 140, 150, 160, 185, 190 på SIP (hittar inga på EM) och scoterhelp.com rekommenderar att man går från 116 -> 118... Hmmm!

Har lyckats varmnypa ett par gånger på motorvägen, lustigt nog efter 1 år med avgassystemet... i övrigt är den otrimmad. Sugen på att helrenovera/trimma mera men har inte stash nu.

Ja, en fråga till...
Hur tjocka är slitytorna på bromsbackarna från början?

HELP! :oops:
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Rättar mig själv...

hittade rätt, ska bara vara jet inte main jet...? Hur ska man bestycka förknasaren? Ska man ändra olika delar och vad påverkar dom? Djungel... Me not tarzan...
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
Slitytan på backarna är cirka 3,8mm i höjd.

Beroende på vilken modell du har på 200 så är orginal huvudmunstycke:
Auto oljeblandning: 118
blandatankversionen: 116

Så börja på 125 och arbeta dig neråt.
Om den nyper på typ halvgas testa att byta mixerröret till be4.

EM har troligen rätt storlekar om du ringer dit eller besöker dom.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Orsaken till värmenyp kanske kan vara bränslerelaterat. I senaste Scooteristen var det en väldigt intressant artikel om bensin och hur innehållet förändrats det senaste året i Sverige. Avslöjanden om etanolblandningar som tunnar ut...m.m.

Annars kan det bara vara ren otur, fel förhållanden helt enkelt.

Du har väl lite kallare stift ihop med PM:et?

/fredriko

Federico
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Ok...
Har inte kallare stift i. Får fixa det.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
Enligt några av mina kollegor på Arméns tekniska skola så säger dom att den enda effekten de kan se som etanolet i bensinen har är en viss sänkning av just effekten, detta gäller dock 4 takts motorer. själv har jag inte märkt någon som helst skillnad :D på 2 taktare.
Men vem vet!?
Kallare stift är nog inte helt fel att testa det heller :wink:

mvh
Patrik Grann
Post Reply