Svänghjul och oljeblandning, SS180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Billy The Kid
Drömmare
Drömmare

Svänghjul och oljeblandning, SS180

Post by Billy The Kid »

Jag är en nybörjarmeckare som tänkte gå lös på min Vespa Super Sport och behöver därför lite tips från Er mer rutinerade meckare.

Hur bär man sig åt för att få bort svänghjulet? Skall man använda sig av en svänghjulsavdragare? På EM Scooters hemsida står i beskrivningen för svänghjulsavdragare: "<i>Om det finns en låsring används ej verktyget, då fungerar låsringen som avdragare</i>". Hur går detta till?

Sen undrar jag lite över oljeblandningen. SS180 skall ha 5% oleblandning. Jag kör med 4%. Vågar man minska ytterligare på oljan?

Tacksam för svar!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Svänghjulet på en SS demonterar du genom att skruva av centrummuttern, framför centrummuttern skall sitta låsring (se 34 nedan) som drar av svänghjulet då du fortsätter att skruva av muttern.
Enklast är att använda en mutterknackare/dragare för att få loss det.

Kan inte rekomendera att gå ner under 4% då du isåfall kan riskera att oljan inte transporteras till alla smörjpunkter.

VH,
Calle
Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Är det inte bl a på SS som man kan skruva loss hela den "yttre" delen av svänghjulet från centrumet med några bultar, istället för att dra loss alltihop? Praktiskt när man skulle justera brytare bl a.

Din bild väcker vaga minnen från mekstunder sent 60-tal :-)
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Javisst Jens så är det så suveränt på SS!
Av med de sex st. bultarna och fläkt/magnetdelen (5) går att ta loss från navet (4). (på GS160 är det likadant, fast där är det bara tre st. bultar).
VH/Calle
Billy The Kid
Drömmare
Drömmare

Post by Billy The Kid »

Tack!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom kan man byta SS-ens originalsvänghjul till svänghulet från GS 160 (yttre delen räcker) som är lättare och ger en rappare och piggare motor. Fast de är väl inte längre så helt enkla att få tag på tyvärr ...
/jens
Post Reply