Jag är en nybörjarmeckare som tänkte gå lös på min Vespa Super Sport och behöver därför lite tips från Er mer rutinerade meckare.
Hur bär man sig åt för att få bort svänghjulet? Skall man använda sig av en svänghjulsavdragare? På EM Scooters hemsida står i beskrivningen för svänghjulsavdragare: "<i>Om det finns en låsring används ej verktyget, då fungerar låsringen som avdragare</i>". Hur går detta till?
Sen undrar jag lite över oljeblandningen. SS180 skall ha 5% oleblandning. Jag kör med 4%. Vågar man minska ytterligare på oljan?
Tacksam för svar!
Svänghjul och oljeblandning, SS180
-
- Drömmare
God morgon!
Svänghjulet på en SS demonterar du genom att skruva av centrummuttern, framför centrummuttern skall sitta låsring (se 34 nedan) som drar av svänghjulet då du fortsätter att skruva av muttern.
Enklast är att använda en mutterknackare/dragare för att få loss det.
Kan inte rekomendera att gå ner under 4% då du isåfall kan riskera att oljan inte transporteras till alla smörjpunkter.
VH,
Calle

Svänghjulet på en SS demonterar du genom att skruva av centrummuttern, framför centrummuttern skall sitta låsring (se 34 nedan) som drar av svänghjulet då du fortsätter att skruva av muttern.
Enklast är att använda en mutterknackare/dragare för att få loss det.
Kan inte rekomendera att gå ner under 4% då du isåfall kan riskera att oljan inte transporteras till alla smörjpunkter.
VH,
Calle