Förstärkta fjädrar vs. Nya dämpare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Förstärkta fjädrar vs. Nya dämpare

Post by Uffe »

Till sin gamla scooter kan man köpa många saker. Om fjädringen känns trött kan man köpa nya originaldämpare, nya dämpare från andra tillverkare(dyra och billiga), samt nya fjädrar, original eller förstärkta.
Har någon erfarenhet av detta?
Om dämpardelen av stötdämparen verkar ok, är förstärkta fjädrar ett bra val?
Kan man byta ut den lilla gummitärningen mot en längre dito för att få en lite längre stötdämpare?

/Uffe
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Hej!
Jag ska själv köpa förstärkta fjädrar, ska vara cirka 30% hårdare vilket inte skadar och priset avskräcker ju inte precis jamfört med ett par Bitubo:D

Grann
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Uffe</i>
<br />Till sin gamla scooter kan man köpa många saker. Om fjädringen känns trött kan man köpa nya originaldämpare, nya dämpare från andra tillverkare(dyra och billiga), samt nya fjädrar, original eller förstärkta.
Har någon erfarenhet av detta?
Om dämpardelen av stötdämparen verkar ok, är förstärkta fjädrar ett bra val?
Kan man byta ut den lilla gummitärningen mot en längre dito för att få en lite längre stötdämpare?

/Uffe

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jag har mixtrat en del med dämpare. både fram och bak. nu snackar vi Vespa alltså, som jag tror att du är inne på också.

om vi börjar bak:

nuförtiden är "originaldämpare" till Stora och Smallframe lika långa, alltså samma dämpare till båda. Det som skiljer är att PX har en distans mellan gummitärningen och dämparen.

Men; äldre stora modeller har en dämpare som är längre än de nya dämparna, då utan distans. Problem uppstår alltså om man köper en ny dämp till exempelvis en gammal touring. Utan distans blir den för kort, med PX distans blir den för lång.
Men jag tror att det finns en kortare variant av distans som ger även oldies rätt längd, men kommer inte ihåg var man köper dessa. I princip alla eftermarknadsdämpare är av den nya "korta" typen som sitter på PX och smallframe, men se upp för indska eller andra asiatiska dämpare (LML/Bajaj), de kan vara i PX längd utan distans, därför det helt enkelt inte finns smallframes i t.ex Indien.

Förstärkt dämpare, Förstärkt fjäder?

Här beror det lite på vad man är ute efter, mer följsamhet i dämpningen eller en hårdare dämpare som inte fjädrar ihop lika mycket.

Själva dämpeffekten är (tycker jag) helt ok i en bra originaldämpare, en del gillar Bitubos gasdämpare, men det är nog 50% en utseende deltalj, 50% bättre dämpare. De jag har provkört med bitubo är inte så mycket bättre att det är värt 2000kr mer än vanliga dämpare. Observera att bitubo inte är hårdare än originaldämparen.

Hårdare fjäder; skjutsar du och tycker att baken sjuker ihop föt mycket eller har du problem med att din stora förgasare slår i ramen då är hårdare fjäder en toppenlösning! det räcker inte med en ställbar sebac utan du måste köpa en rejsfjäder (som går att sätta i originaldämpen).

Själv kör jag med Worb5 bakfjäder i en carbonedämpare, en perdekt kombination! har inte provat Taffspeed eller SIP fjädrarna, de ska vara hårdare än Worb (vilket inte är nödvändigt)

Federico
Post Reply