Ta bort framskärmen på smallframe

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Ta bort framskärmen på smallframe

Post by Uffe »

När framgaffeln är lös och man vill ta loss framskärmen, och märker att det inte går...
Då funderar åtminstone jag på hur man får bort den undre lagerbanan och en plåtgrej?
Ska man knacka hårt, hårt? Eller ska den värmas loss?
Får man räkna med att byta den?
Undrar Uffe Lundqvist
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag har ockå funderat på detta. när jag har tagit bort framskärmen har jag fått använda ganska mycket våld eftersom hålet i skärmen är precis så stort att det inte kan träs över den undre lagerbanan. som tur är så är den undre lagerbanan ganska mjuk och kan återställas efter misshandeln.

Men som sagt så måste det finnas ett bättre sätt...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Två metoder:
1. Deformera dammskyddets yttre kanter så mycket att du får av stänkan.
2. Demontera lagerbanan och dammskyddet; värm lagerbanan och använd en (kasserad) morakniv eller liknande för att banka upp lagerbanan.

Toppentips: För att montera lagerbanan kan man använda en (kasserad) vespa 50 cylinder som glidhammare!
/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag brukar se till att ha gaffeln upp och ner i ett bänkfast skruvstycke (bra arbetsvinkel). Sedan slår man försiktigt på smörjkoppen (indirekt på lagrebanan). Använd t.ex ett hammarskaft i trä eller metall-drivdon om man är försiktig.

viktigt är att driva av lagerbanan och smörjkoppen runt om, alltså ett slag på ena sidan, nästa på motsatt sida, ja, gå runt helt enkelt, så kommer den. det är omöjligt att slå från bara ett håll.

räkna med att smörjkoppen får lite stryk, det är ingen fara så länge lagerbanan är intakt.

sjukt att det inte går att ta av skärmen utan detta förfarande, man kunde ju ha gjort hålet lite större bara....

Federico
Post Reply