Hejsan!!
Har lite funderingar på trim till popolino -60. Vad skall man satsa på? Är det nytt avgassystem i kombination med en större förgasare samt portning av cylinder? Om jag skulle vilja byta cylinder exempelvis, vad finns det som passar då? Den är cylindermatad.
Mvh
/Stawros
Trimma popolino -60
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Har lite funderingar på trim till popolino -60. Vad skall man satsa på? Är det nytt avgassystem i kombination med en större förgasare samt portning av cylinder? Om jag skulle vilja byta cylinder exempelvis, vad finns det som passar då? Den är cylindermatad.
Mvh
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För ett par år sedan kom samma fråga upp på Scooterlistan. Det kom väl några svar om att det inte var mycket man kunde göra på den motorn. Har aldrig mekat POP själv och vet inte hur den cylindermatade ser ut.
Med största säkerhet kan jag nog påstå att det inte finns trimcylindrar till den motorn på marknaden. Frågan är om man kan porta själv. Vet inte heller om 150cc cylinder med kolvstyrt insug passar, isåfall från en gammal Touring eller Super med tre pinnbultar, men risken är väl att de har ett annat slag 57mm? kanske enkare att byta till en motor med vevhusmatning.
Federico
<br />Hejsan!!
Har lite funderingar på trim till popolino -60. Vad skall man satsa på? Är det nytt avgassystem i kombination med en större förgasare samt portning av cylinder? Om jag skulle vilja byta cylinder exempelvis, vad finns det som passar då? Den är cylindermatad.
Mvh
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För ett par år sedan kom samma fråga upp på Scooterlistan. Det kom väl några svar om att det inte var mycket man kunde göra på den motorn. Har aldrig mekat POP själv och vet inte hur den cylindermatade ser ut.
Med största säkerhet kan jag nog påstå att det inte finns trimcylindrar till den motorn på marknaden. Frågan är om man kan porta själv. Vet inte heller om 150cc cylinder med kolvstyrt insug passar, isåfall från en gammal Touring eller Super med tre pinnbultar, men risken är väl att de har ett annat slag 57mm? kanske enkare att byta till en motor med vevhusmatning.
Federico
Hej!
På en cylindermatad pop borde du kunna trycka på t.ex. en Sito Plus ljuddämpare till PX 125, dock måste du flytta fram centralstödet för detta.
Vid ljuddämparens bultinfästning på svingen får du borra ett nytt hål.
Flytta sen upp trottelnålen ett hack och du är säker.
För att anpassa cylindern lite bättre till ljuddämparen kan du höja avgasporten ca 1mm. Om du gör detta får du även byta upp dig en/ett par storlekar i huvudmunstycke.
VH,
Calle
På en cylindermatad pop borde du kunna trycka på t.ex. en Sito Plus ljuddämpare till PX 125, dock måste du flytta fram centralstödet för detta.
Vid ljuddämparens bultinfästning på svingen får du borra ett nytt hål.
Flytta sen upp trottelnålen ett hack och du är säker.
För att anpassa cylindern lite bättre till ljuddämparen kan du höja avgasporten ca 1mm. Om du gör detta får du även byta upp dig en/ett par storlekar i huvudmunstycke.
VH,
Calle