Polini 177 + vad mer?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Polini 177 + vad mer?

Post by fat_mac »

Hallå
Har ju en touring 60 med polini177-cylinder. Upplever den stark men den har svårt att varva. Gör på plant underlag ca 70-75. Hoppas kunna få upp den i 85 knyck i alla fall.

Har blivit tipsad om att sätta på en 24/24 förgasare från PX. Nånstans har jag oxå läst att detta tillsammans med ett Sito Plus skall göra susen. Nån som har erfarenhet av denna konstellation? (Helst önskar jag en diskret trimpipa som inte modifierar det vespa-ljudet aööt för mycket...)

I övrigt kan nämnas att jag inte har delat på motorn än, så jag vet inte vilka modifieringar som är gjorda på vev mm av tidigare ägare.

Som rookie är jag även tacksam för tips om förgasarmodeller 24/24 och luftfilter, munstycken som kan behöva ökas. (Om jag minns rätt så är mitt huvudmunstycke av storlek 119)

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />
I övrigt kan nämnas att jag inte har delat på motorn än, så jag vet inte vilka modifieringar som är gjorda på vev mm av tidigare ägare.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

skulle gissa att din vev sätter stopp för varvandet.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå,
OK, veven behöver moddas... ett större ingrepp alltså... Läste precis att det kan räcka med att öppna portarna så att de stämmer mot kolven, samt att givetvis oxå pilla dit en större förgasare.

Tror att jag nog får ta detta under en semestervecka... Jag behöver i alla fall byta packbox.

Några tips på var man kan köpa en SI24/24? Eller är nån annan modell bättre??

Tacksam för alla tips,
// Mackan
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Öppna veven 20mm så händer det grejer :D
Jag kör med 28mm förgasare, funkar bra :) mycket vrid, för mer varv :twisted: så är nog en 30mm att föredra.

MVH
Patrik Grann
Öglunda Hellmoppers
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Tack för inläggen,
Jag har tagir bort förgasaren och sett att tidigare ägare har ökat inloppet ner mot veven, hur mycket vet jag inte, men den är öppnad framåt i färdriktningen. Vad jag kan se ner i vevhuset så ser det inte ut som om veven är öppnad. Vet heller inte om den är portad över huvud taget.

Hur bra är detta, asså veven orginal med inloppet utökat??

Kommer att behöva dela motorn i alla fall inom kort eftersom packboxen läcker som ett såll.

// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Nu jävlar! Nytt Sito Plus till PX125 + en SI24/24 gasare - o vilken konstellation!!!

Alla tidigare problem är som bortblåsta! Perfekt tomgång, grymt stark, varvar utihelsike, den går bara så jädra bra. Någonting att rekommendera alltså. Just nu sitter det ett 118 munstycke på, har oxå ett 120 men tror jag låter det ligga.

I övrigt kan nämnas att prylarna inhandlades på http://www.rollerladen.com. Billigt och bra, snabb leverans ( < 1v)och Herr Vogelsang var mycket hjälpsam med konsultation på pre-köpstadiet. Den största effektskillnaden fick jag efter att ha bytt pipa. Men som sagt... ihop med 24/24...!

Nu är vespa riktigt kul!!
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Jo Vespa är för jägarns skoj ! Till och med att ta sig till jobbet på en gammal v50 är guld värt. Men det blir ju än roligare när man fått en personlig prägel på motorn.8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag hade 124 munstycke i min gamla 177:a med 24mm och sito+.

det kan vara värt att byta upp i munstycke tills den går orent. min började bluddra med 128.

jag säger inte att 118 är fel (alla är olika även om man har samma setup) men skulle vara tråkigt om den gick varm.

kul att du fick fart på den!


Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

OK, jag kanske borde byta upp mig. Vet ju inte om den är portad eller så, men tipset om att byta upp sig tills den börjar bluddra låter bra.

Är det så att den skär lättare med mindre munstycke?

// Mackan
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jepp! För litet munstycke ökar risken för nypning. Bränslet har kylande effekt på motorn. Häll lite på handen så känner du.

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jepp! För litet munstycke ökar risken för nypning. Bränslet har kylande effekt på motorn. Häll lite på handen så känner du.

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja, det är superviktigt att bestycka rätt, bensinen kyler -och- den innehåller tvåtaktsoljan som motorn inte klarar sig utan. de tre viktigaste sakerna när man trimmar eller "bara" byter till en 177cylinder är.

1. Bestycka om till större munstycke (huvudmunstycke, ibland även låfart)
2. Ställ om tändningen efter cylindertillverkarens anvisning
3. Kör med ett kallar tändstift än normalt.
(4.) för att unvika "spikning", kör på 98oktan eller blanda i oktanbooster. gäller speciellt om du har högt komp.


Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå,
Förtändningen står nu på 18 grader, vilket jag tror är enligt Polinis rekommendationer. Nu kör jag med ett NGK 7, är det OK?

Om jag ska köpa ett gäng munstycken för att testa, vilka storlekar ska jag satsa på?? (Som redan skrivet så har jag 112, 118 och ett 120).


// Mackan
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
B7HS är helt utmärkt!

Du skulle nog kunna satsa på ett gäng med lite större munstycke som t.ex. 122 125 128 130.
Byt upp tills det börjar 'fyrtakta' och sedan ner en storlek, då är du säker.
Som dubbelkoll: kör motorn varm: ligg i fyran på mer än halvgas och dra ut chocken - nu skall den takta, om inte är huvudmunstycket troligen lite för litet.
Som trippelkoll: Kör ett par mil och kolla tändstiftet: överfallet (eller vad det nu kan heta) skall vara härligt chokladbrunt.
Se 'Perfect Color' på http://www.eric-gorr.com/techarticles/sparkplugs.html
VH,
Calle
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå!
Ska testa det där med choken nu när jag har större gasare. På den förra orginalförgasaren (1960) så verkade motorn "dö" så fort jag trog ut choken, men så var ju den gasaren lite väl simpel kanske...

B7HS sitter det för mestadels på. Dock surar den så grymt lätt med detta stift (se även annan tråd). Det klurigaste läget är då motorn gått varmt o sen stått av ca. 10 minuter. Därefter är det otroligt svårt att få igång den... Ibland verkar det helt omöjligt... o så slutar det med en avgassmäll. Jag lär mig lixom inget genom nåt återkommande mönster heller. Vad jag tror mig veta är att packboxarna är dåliga, men att det ska påverka så jädra mycket!? Om jag däremot sätter dit mitt Bosch-stift motsvarande B6 3/4-tum så startar den superenkelt. Hur länge i tid kan jag köra med B6 på 177cc utan att man riskerar nypning??

Kan man få bättre starteffekt genom att byta till ett 3/4 tums B7?

I övrigt ser stiften ganska bra ut (j,f. "Perfect" i länken) (när jag byter mellan det ena och det tredje), men de är allt för ofta blöta.

Kan väl bero på en hel del; magnetism, packbox, dåligt portad, you name it. Har egentligen ingen lust att klyva motorn för än i höst...

// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Jag trodde i min enfald att tändningen var korrekt inställd på 18 grader... Men jag dubbelkollade igår... 10 grader förtändning visade gradskivan. Kanske förklarar att jag upplevt den grymt svårstartad med stiftet B7.

När jag sedan skulle ställa in tändnigen så upptäckte jag att halvmånekilen blivit riktigt sliten trots att den bara suttit på i 25 mil. Av skuvningen hade den nötts tydligt. Är detta ett tecken på att de koniska ytorna inte ligger an som de ska?

Sen försökte jag justera tändplattan. Lekman som jag är använde jag gradskiva, o då kan man ju aldrig komma närmre än + - 2 grader?? Vet att många rekommernderar stroblampa men sån har jag inte tillgång till.
Tyckte det var allmännt svårt att justera tändningen. Sen inbillar jag mig att gradantalet kan ruckas vid första kicken, eller vid första pådraget på ettan.

Lilla skruven som håller fast brytaren, ändrar man bara anstånd med den??

Nån som vet vilken dimension som muttrarna på pinbultarna vid cylinderna har?? Håller nämligen på att dra den förlängda mutter gängpaj.

// Mackan
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

God morgon!

Att kilen är sliten redan efter 25 mil är inte bra, antingen beror det på konorna eller på att du inte spänt ordentligt (eller en kombination av båda.) Konorna kan slipas till med ventilslippasta så att dom passar perfekt!

Det är inte så rackarns svårt att justera tändningen, det var en fin artikel i Scooteristen för ngt år sedan om precis detta...kanske går det att få tag på den tidningen fortfarande?

Brytarna skall alltid vara justerade till 0,40mm i det mest öppna läget, justerar dessa gör du genom att lossa övre skruven lite och sedan rucka inställningen med den lilla skruven.

Pinnbultarna är i dimension M7, dock skulle jag tro att distansen är hart när omöjlig att få tag på f.u. hos scooterhandlare.

VH,
Calle
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
Kilens uppgift är bara att "styra in" svänghjulet i rätt läge, byt kil och gör som Calle skriver slipa in svänghjul och vev med ventilslip pasta, jätte-lite slipmedel räcker och tvätta av både veven och svänghjulskonan jätte-noga efter slipningen annars kan du få nötningar i dessa.

Lycka till!
MVH
Grann
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Hallå
När jag hade problem med svänghjulet i höstas så körde jag med ventilslippasta bra länge. Gnodde nog en halvtimme vardera med grov och sedan fin. Därpå tvättade det noga.

När jag tittar på svänghjulet så ser det ut som om det tidigare suttit längre in på axeln, det finns lixom en nyansskillnad på svänghjulet. Det verkar vara ca 3-4 mm som jag inte kan trycka in. Men jag har dragit åt ordentligt, bankat med gummiklubba osv. Kan det vara nåt annat som gör att inte hjulet går på ordentligt??

Kan kilen vara för "hög"?? Har köpt en uppsättning från EM så dessa borde väl stämma.

Kan det kanske vara nåt innanför svänghjulet som sätter stopp för att trycka på det ordentligt. Kan ju alltid ta bort kilen o se hur långt in hjulet går då.

Vilket nummer av scooteristen var det? Den vore bra att ha.

Tack för all hjälp,
// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Jag hittade ikväll en låsbricka som såg ut att passa misstänkt bra på vevaxeln... och visst, jag har missat den :-( Ofta mekar jag enligt devisen Fort-men-fel vilket troligen inte är att föredra. Kanske därför kilen slitits så hårt!?

Har oxå filat ner den nya kilen i höjd och längd så att den inte ska störa konornas kontakt.

Föresten; är det nån som vet vad som händer om den gula kabeln från kondensatorn har skavts in till kopparn och sen ligger an mot svänghjulets axel??
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej!
Ligger den gula kabeln mot godset så får Du ingen gnista, den kabeln går förutom till brytarspetsen även till dödarknappen.

Isolera den med tejp eller en krympslang så kommer det att gå bättre.



//Leif
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Befarade detta...
Jag fick inte igång vespan under en period och dum som jag var kollade jag inte knistan innan jag plockade bort svänghjulet. Sen isolerade jag och därefter så har den startat på första.
Post Reply