Inställning av förgasare och huvudmunstycke...

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Inställning av förgasare och huvudmunstycke...

Post by Chainsaw Kid »

Hejsan.

Vad är det egentligen för tumregler som gäller för att ställa in förgasaren (SHB i mitt fall)?

Blandningsskruven 1 ½ varv ut som grundinställning, javisst. Den fyrtaktar ju alltid med kall motor och måttligt pådrag.

Men i övrigt? Skall man ha så stort huvudmunstycke som möjligt utan att den börjar fyrtakta? Och hur mycket kan man kompensera måttligt felaktig storlek på huvudmunstycket med blandningsskruven?

Om den tvekar lite vid pådrag justerar man ju ut skruven lite grann?

När man vässat lite vill man ju vara på den säkra sidan, så att det inte blir för magert. Har nu kört 30 mil sedan renovering och stiftet ser ju chokladbrunt ut, så är det bara att gasa vidare då?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

lite klurigt med SHB förgasare, finns de lågfartsmunstycken att få tag på? isåfall borde det påverka mer än blandskruven som bara påverkar de första 1/4 gasöppning.

huvudmunstycket kan man såklart byta upp till att den taktar och sedan gå ner ett eller två steg, då är man riktigt safe för fullgaskörning. sedan kan man gissa att munstycket är för stort om den går att starta utan choke.
prova också att dra ut choken när motorn är varm, börjar den inte takta direkt så är huvudmunstycket för litet.

du får mest kraft i motorn på höga varv om munstycket är så stort som möjligt utan att motor går orent.

det kluriga är att den kan gå snålt på mellanfart även om det verkar ok på högfart, då är det lågfarten som skall bytas upp.

men som sagt SHB kan vara kluriga att bestycka 100% för en modifierad (trimmad) motor, tröttnar du så köp en liten PHBL med tillhörande insug.



Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Det finns lågfartsmunstycke till SHB att få tag på!
/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det finns lågfartsmunstycke till SHB att få tag på!
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

where?

Federico
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

Vad betyder SHB respektive PHBL? :oops:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Vad betyder SHB respektive PHBL? :oops:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

SHB är en DelLortoförgasare som sitter original på Smallframe Vespor. vanliga är 16/10mm, 16/16mm och 19/19mm. dessa sitter på Vespa 50 och Vespa Primavera 125.

PHB (L och H) är en standardförgasare från DelLorto, används flitigt av de som vill "modernisera" och trimma allt från moppar till större Vespor/Scootrar. PHB förgasaren har fördelen att man har fler inställningsmöjligheter än på SHB. Men ingen av dessa är speciellt HI-Tech idag. det finns mycket färdiga insug
m.m. till PHB för Vespa, därför är de populära, billiga är de också.

Federico
Post Reply