Försäkring på trimmad v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Försäkring på trimmad v50

Post by Bustamente »

Undrar om man kan köra MHRF försäkringen på en vespa 50 fast den är trimmad? Vad kostar en sådan försäkring? En polare är med i mölndals motorklubb eller vad det heter och han har helförsäkrat sin moppe för 250:- per år... Ja pröjsar 100:- per månad för min nu i Folksam och då har jag bara trafikförsäkring...
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Ja, det är ju det här eviga med försäkringar... Utan försäkring är man prisgiven om polisen tar en eller om något händer. Med försäkring har man ett marginellt bättre läge - om allt är OK, en enkel poliskoll där inget märkligt uppdagas - pappren är bra. Skulle man (vilket Gud förbjude) råka ut för en olycka och fordonet inte visa sig stämma med typintyget - dvs vara trimmat! (Vem kan ha gjort det! Inte jag! Så här var den när jag köpte den!) har försäkringsbolaget skyldighet att ersätta den som har skadeståndsanspråk på en MEN gör sedan återkrav dvs kräver av fordonsföraren/ägaren tillbaka de ersatta pengarna OCH polisanmäler. Resten är, som man säger, historia... Varje trimmad moped är en oregistrerad, oförsäkrad och obesiktigad MC som kräver A-kort. Polisen är sällan att förhandla med, även om våra rullande teknikmuséer har vissa fördelar jämfört med tjutande EU-mopeder framförda i 80 blås på cykelbanan.

Dag
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Frihet under ansvar ! Vårda medtrafikanterna och skänk värdighet till Vespacommunityn ! Kör inte som de påtända plastnarkomanerna !
(Visdomsorden haglar)

Men försäkring skall man ha.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, tackar. Men skulle en trimmad Vespa 50 gå igenom en MHRF försäkrings besiktning? Är det någon här som har en sådan försäkring, och vad betalar denne iså fall för årsavgift?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

MHRF-försäkringen är billig men kraven är hårda. Det är en försäkring av entusiaster för entusiaster.

* Du ska vara med i en MHRF-ansluten klubb, t ex Svenska Scooterklubben.
* Din maskin ska vara i välvårdat originalskick eller snyggt originalrenoverad. Dessutom ska den godkännas i besiktning av av MHRF godkänd besiktningsman. SSK har tre, Bosse Jörnemark i Södertälje, Daniel Goes i Göteborg och Rutger Möller i Helsingborg.
* Din maskin får INTE användas som bruksfordon i vardagstrafik. Försäkringen är bara avsedd för hobbyfordon.
* Den måste nattetid förvaras inlåst.
* Du måste ha mc- eller bilkörkort.

Men ha du passerat nålsögat är det alltså billigt. Jag tror vi betalar 234 kr helår för helförsäkrung av vår Vespa 50.

Förslag: Ring eller maila någon av besiktningsmännen och fråga hur de kan tänkas ställa sig. Du hittar dem här http://www.scooterklubben.com/forsakringar.asp

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tyvärr föll jag på sista punkten. Saknar körkort. Tack för infot...
Post Reply