Lite "vässad"

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Lite "vässad"

Post by Mimmi »

Hej!

Min P200 som jag skrivit om innan att jag upplevde som slö och trött, har fått lite bättre krafter nu. Jag var inne i Gbg hos <b><i>EM-Scooters </i></b>i tisdags förra veckan och köpte ett <i><b>SITO PLUS </b></i>avgassystem, samt ett munstycke 120. Dessutom köpte jag backspeglar och lite annat. Med det nya avgassystemet så går den bättre, den varvar lättare och har blivit mycket starkare i uppförsbackar. Men tyvärr ökade inte marschastigheten så som jag hoppats. Blåser det det minsta motvind orkar den inte med mer än 75-80. Men i vindstilla går den i 95 med en bit kvar till fullgas....:)

Jag vet inte om det är som det skall, eller om det kan vara något fel, dessutom drar den kopiöst med bensin. Jag kommer inte under 0,45 l/mil, oftast vill den ha mellan 0,5-06...:evil: Det tycker jag är hemskt mycket. Dels är ju tvåtaktssoppan <b>dyr</b>, och i förhållande till prestanda är det ju bedrövligt:(! Men värst är ju att tanken är såpass liten, jag får ju slå på reserven redan efter 8-9 mil...

Men jag skall ta av cylindern och se efter hur kolvringarna och kolven ser ut. Den har inte gått så mycket men just därför att den körts bara till besiktningen i flera år innan jag köpte den och verkligen började <b>köra</b> så tror jag att ringarna mer eller mindre beckat fast. Det har jag varit med om förr på gamla tvåtaktare som stått stilla länge, eller bara körts en mil om året...
Den toppade faktiskt bara 70 när jag köpte den:P, så något har det nog att göra med att den körts lite och <b>för </b>försiktigt!

Men det blev ett gôtt ljud med <i><b>SITO PLUS </b></i>i alla fall!:)Nu hörs det ju att det är lite slagvolym i motorn, något moppeljud är det då inte längre över den som tur är! Jag tycker att det påminner lite om min ungdoms tvåtakts M-C, <i><b>Silverpil</b></i>, <i><b>Stinget</b></i>, med flera encylindriga 175-200 kubikare. Och <b>det</b> tycker jag bara är kul:)!

Backspeglar var hemskt skönt att få på också, med integralhjälm har man ju knappast någon som helst sikt snett bakåt alls...:evil:

Många glada vårhälsningar från Mimmi som börjat tina upp efter en hemsk vinter, och ser framåt mot många härliga mil med mina motoriserade tvåhjulingar!:)

Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//
Post Reply