stötdämparrenovering

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thom
Nybörjare
Nybörjare

stötdämparrenovering

Post by Thom »

Hej! Har just "rotrenoverat" en GS 150 v.1, och efter att allt är hopsatt visar det sig att bakre stötdämparen har förlorat det mesta av sin spänst. Jag har den renoveringsinformation som finns i Scooteristen nr.6 men har också hört förslag på andra lösningar som att gänga i en nippel i stötdämparen och trycka i fett!? Hur renoverar jag på bästa sätt en äldre vespastötdämpare? Thomas8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tjena.

har renoverat ett par stötdämpare.

en gång för att jag ville testa, en annan gång för att jag inte hade råd med en ny.

GS150 dämpen går väl knappt att hitta ny?

jag skulle nog undvika att fylla bakdämpen med fett, frågan är om den ens skulle röra sig. Framdämare till lambretta däremot kan snabbrenoveras med fettnipplar.

Förutsättingen för renovering är att man har en gammal originaldämpare som går att skruva isär, nya dämpare är ihoppressade och kan inte öppnas.

jag fyllde mina med cross-gaffelolja. fungerade perfekt. om packboxen är sliten kan den fuskrenoveras genom att man öppnar fjädern och klipper den ett par millimeter, sedan skruvar man ihop den igen och monterar, fjädern blir nu hårdare och drar ihop packboxens läppar tightare.

hur själva demoteringen går till finns som sagt utförligt beskrivet i en gammal scooteristen, men det är inga konstigheter utan kan säkert fixas utan beskrivningen.

viktigt är att dämparen har ordenliga låsbrickor så att dämparen inte skakar loss från sitt fäste vid ramen.

Federico
Post Reply