Dellorto 16-16 - nålfråga

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Dellorto 16-16 - nålfråga

Post by jamerson »

Halloj. Verkar som att min vespa drar slut på bensinen i koppen. Så min fråga är: Finns det olika längder på nålen? Eller finns det ställbara nålar? Eller finns det någon smart lösning?

Jag vill alltså ha en kortare nål än den som sitter i nu...

Kan vara på sin plats att säga att jag inte har en aning om flottör/nål är original, men de ser nya ut. Hur lång är en standardnål? Någon som har svar på åtminstone någon av frågorna? Please!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Så vitt jag vet finns det bara en "nål". Får Du problem med att flottörhuset går torrt så har du förmodligen problem med flödet från tanken. Om Du tar bort slangen från förgasaren och öppna kranen då ska det rinna med bra tempo, inte droppa. Det är ganska så vanligt att mässingsnätet i kranen (den del som sitter i tanken) är tätt och då blir flödet lidande. Är detta ok så ska Du kolla förgasren och då framförallt det lilla plast filtret som sitter vid slanganslutningen.

Lycka till!

//Leif
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jo, så långt är jag ju med.
Flödet är fint. Och alla filter är fina. Så jag får nog trixa lite med flottören då... Ge den lite mer spel i "upphängningen", så att den inte stänger lika tidigt. Tack för svar hur som helst.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Jo, så långt är jag ju med.
Flödet är fint. Och alla filter är fina. Så jag får nog trixa lite med flottören då... Ge den lite mer spel i "upphängningen", så att den inte stänger lika tidigt. Tack för svar hur som helst.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har aldrig varit med om att flottören(nål, nålsäte) inte släpper igenom tillräckligt med bränsle. Standardfel är att den istället läcker, har också varit med om att den fastnat i bottenläge och soppan runnit rakt igenom.

ibland kan slangen ställa till problem för bränsletillförseln, försök att ha så kort slag som möjligt, den ska helst inte gå i en böj under förgasarnivån. till sist köp en tjock/hård bilslang med 7mm innerdiamter.

lycka till

Federico
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag hör vad ni säger. Men jag tror att det har med nålen att göra ändå! Det är nämligen så att under det att jag har renoverat den här vespan, så har jag märkt att ingenting är original. Allt är utbytt och hemsnickrat och förfulat. Och det skulle inte förvåna mig det minsta om flottörnålen som sitter här är till för en annan förgasare. Det är åtminstone min grundteori nu. För flödet är fint...
Men vi ser snart. tänkte åka bort till EM-scooters idag och visa dem min förgasare, så kanske de ser om det är fel nål.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

För att vara lite tydlig:
Jag tror att nålen/flottören som sitter i min förgasare är off. Hoppas att det är nålen som är för lång, så att den stänger för tidigt.

Vilken vinkel brukar själva flottören ha när nålventilen stänger? På en höft alltså... Är det när flottören är "vinkelrätt"? Eller är det längre ned eller längre upp?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Den brukar vara någonstans mellan vinkelrätt och strax längre upp.
/Calle
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Så nu vet jag hur det var. De som lekt med min Vespa tidigare hade hittat en flottör som passade nästan. Helt enkelt en för lång nål. Nu har jag rätt nål, och ska alldeles strax åka ut till garaget där Vespan står. Sedan blir det åka av. Synd bara att snön som jag väntat på sedan december kom nu när jag inte vill ha den...
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Ja, den här snön är ju inget vidare ens nere i Skåne. Oplogade cykelvägar med snöslask, som trafikeras av hästar- och så fryser det på...

Kombinationen isknaggel och frusna högar med hästskit är rena mardrömmen om man har 9-tumshjul...

Man blir lite tudelad i sin inställning till hästar som gammal kavallerist och vespaägare...
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag var ute en kort sväng i går. Nu verkar bensinen strömma till som den ska. En ny nål var lösningen. Men det är ju inte riktigt väglag för tvåhjulingar, även om jag har 10". Jag lyckades dock bara lägga vespan en enda gång.
När man har hållt på att renovera i två månader finns det inte mycket som kan stoppa första provturen när allt sitter på plats. Tjohoo!
Post Reply