Ställa tändning 75cc

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ställa tändning 75cc

Post by jamerson »

Hej. Jag har en spansk motovespa 75cc. Jag ska ställa tändningen på den, men vet inte riktigt hur man ska timea den. Jag antar att det är helt jämförbart med en V50 med 75cc-cylinder.

Är det någon som har i huvudet? Helst i millimeter, men det är ok med grader också. Jag får inte uträknaren på scooterhelp att visa något annat än noll grader och noll millimeter...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Hej. Jag har en spansk motovespa 75cc. Jag ska ställa tändningen på den, men vet inte riktigt hur man ska timea den. Jag antar att det är helt jämförbart med en V50 med 75cc-cylinder.

Är det någon som har i huvudet? Helst i millimeter, men det är ok med grader också. Jag får inte uträknaren på scooterhelp att visa något annat än noll grader och noll millimeter...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

skulle gissa på att om det är 19° original så skulle du ställa på 17° eller nåt. det finns ju olika cylindrar till V50 som har olika komp så exakt är nog svårt att säga.

vad gäller förtändningen så kan du enkelt skriva ut en bild på en gradskiva i ungefär samma storlek som ditt svänghjul. klipp ut så att den blir rund och lägg sedan på för att markera, samma "gradskiva" kan skrivas ut i tändplattans storlek för att få en idé om hur mycket som ska vridas.

men innan du börjar markera på svänhjulet så är grundförutsättningen att övre dödpunkt är 100% rätt utmätt med markeringar på blocket och svänghjulet.

exempel på gradskiva hittar du här:
http://www.vehicle-wiring-products.co.u ... w29046.jpg
man kan också söka efter bilder på "timing disc"

Federico
Post Reply