150 GL-63 touring vägrar helt starta

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
radbean
Nybörjare
Nybörjare

150 GL-63 touring vägrar helt starta

Post by radbean »

Hej!

Vad är det för fel, kan någon vara snäll att hjälpa mig
Jag blir snart tokig!

*Gnista finns, ny tändspole biltema 12 V, felet kom när orignalspolen satt på, den ger också gnista, den har ej batteri.

Felet kom smygande, den startade klockrent kall med chocke
men var svårstartad varm.
Sedan började den bli svårstartad kall och omöjlig att få
igång varm och senare även kall, nu går den ej att få igång alls,
det bara smäller lite ur förgasaren.

*Bensin kommer fram stiftet blir fuktigt, nytt stift NGK B 7HS
luftskruven utskruvad 1/2-1 1/2 varv, ingen skillnad.

*Nya Brytare ställda på 0.40 mm, ny kondensator., tändplattan ställd något till höger, dock ställd utan vinkelskiva.

*Ingen gnista när man trycker på dödaren, OK! alltså.

*Ljuddämparen är ej igensatt och den sitter bra fast

*Det enda som hänt under tiden är att svänghjulet har spruckit runt centrum så det glappar lite, men det sitter fast.
Kan det ha tappat magnetismen på grund av detta?

*Kan man sätta fast svänghjulet hur som helst?, det har ju en kamkurva som påverkar brytarna.

Tack på förhand

Abders Rådberg
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God Morgon!

Frågan är om det fungerar så bra med en 12V spole, att gnistan syns med stiftet löst betyder inte att den finns där i cylindern med sitt tryck och sin gasdimma...

Du kan snabbtesta svänghjulets magnetism genom att placera en skiftnyckel av standardstorlek på magneterna, om den hålls upp är troligen magnetismen bra nog.

Svänghjulet hålls på rätt gradtal med hjälp av en kil, om denna inte finns eller är sönder så kan den bli hart när omöjlig att starta.
(se bild nedan, nr 4)

Några saker som kan göra att den inte startar:
1. Tändingen kommer vid fel tidpunkt eller inte alls...
2. Någon packbox eller packningh har gått sönder.
3. Kolven har gått sönder och/eller slidventilens tätyta mot hålet under gasaren skadat.
4. Bensinen har härsknat (lukta på den)
5. Ljuddämparen igensatt (kan verka OK även om den inte är det, testa och montera av den och starta utan)
6. Vevhuset och/eller ljuddämparen fyllda med bensin.
7. Sprucken tändhatt, om du har en tändhatt, ta av denna och testa med kabeln direkt mot stiftet. Kan ge gnista med stiftet utanför även med spräckt tändhatt. Sprickan behöver ej vara symlig.
8. Förgasarfel, testa att stänga av bensikranen och dränk in luftfiltret med bensin.
...och en massa andra mer eller mindre troliga anledningar...

VH,
Calle
Image
radbean
Nybörjare
Nybörjare

Post by radbean »

Hej!

Tack för ditt svar
Är det verkligen en kil på min vespa!
Det finns nämligen inget kilspår på svänghjulet!
Den gick bra med 12V tändspolen ett tag innan det här hände.
Den skall ge 36000 Volt vid 12 V, det borde räcka med 18000 V
vid 6 V

mvh

Anders Rådberg
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Det skall finnas ett kilspår, kanske har kilen skjuvits av.
Jag hade samma problem på min touring 59 150cc, allt var frid och fröjd, startade lätt, gick ok.
sedan startade den inte, den börja sjkuta genom förgasaren.
Det var svänghjulskilen som hade gått av.
/martin
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />
Det skall finnas ett kilspår, kanske har kilen skjuvits av.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Ja precis, och då kan det se ut som om det inte finns ett kilspår då den skjuvade kilens ena halva helt fyller upp spåret, så titta noggrant och slå ut de gamla kildelarna försiktigt från vevparti och svänghjul.
/C
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Hallå
Jag har en GL 150 -60 och känner igen problemet. Min startade oxå bra kall, men varm var den jäkligt svårstartad. Detta berodde på att tändningen kom för tidigt. I samband med detta så gick halvmånekilen av, kanske för att den tände i fel ögonblick. Jag justerade tändningen och bytte kil några gånger. Det är nämligen jäkligt lätt att sätta kilen så att svänghjulet inte riktigt liggen an hela ytan på axeln. Om den inte gör det så går kilen av otroligt lätt. Lycka till!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Det är nämligen jäkligt lätt att sätta kilen så att svänghjulet inte riktigt liggen an hela ytan på axeln. Om den inte gör det så går kilen av otroligt lätt. Lycka till!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ett litet tips om man har problem med kilar som inte vill ligga still när man monterar svänhjul eller koppling:
Tag en kölnare och slå ett litet slag på den del av kilen som går ner i kilspåret. Det brukar räcka för att få en liten grad som gör att kilen sitter på plats vid montering. man ska naturligtvis inte slå hårt, enklast är att använda en s.k automatkörnare, ett mycket användbart verktyg även för andra saker. lycka till!

Federico
Post Reply