luna problem

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

luna problem

Post by erikh »

min luna startar inte, jävla skit. [luna 50 s/3 står det vid innocenti-brickan]. makkas gamla. har bara haft igång den en gång, då jag fick den. får gnista, men startar inte, varken om man kickar eller springer. jag kan ju inte sånt här med motorer, borde valt nåt annat att intressera mig för. funderar på om det är nåt skit med fuggen, eller vad det kan vara. tycker att det vore sannolikt, just som jag får gnista.

om nån såhär på rak arm kan komma med bra ideer på dels vad felet är och dels vad jag ska göra åt det vore jag evinnerligt tacksam, jag menar, det är förvisso januari, men vårkänslorna infinner sig.
har iofs ett intryck av att inte många kör luna av nån anledning, men, snälla.. har inte råd / lust att lämna in den, jag vill lära mig men har ingen aning om hur.
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej

Du får gnista men den tänder inte, prova att antingen spruta startgas i insuget eller droppa i lite bensin i tändstiftshålet (montera tändstiftet) och kicka/rulla...
Om den tänder då, kolla att du har bensin i tanken samt att bensinen kommer fram till förgasaren (ta loss bensinslangen från förgasaren och vrid på kranen).
Om det kommer bensin så är nog den delen ok, titta lite närmare på förgasaren. Ta loss förgasaren, gör rent i flotörhuset samt eventuelt bensinfilter, blås rent i munstyckena (obs peta inte med metalltråd eller liknande i munstyckena det kan förstora dom).
Plocka ihop, försök starta...

/martin
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

nu gör vi om frågan. hur får man en luna att gå asfort och låta mycket istället för seg och låta mycket?
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

rättelse:
jag fick igång den med massa startgas, den gick segt och lät mycket. det är väl inte meningen... har J50 och luna 50 samma blås? såg ett på rimini lambretta center, där man fick med 65cc konv. kolv också, till j50 som de trodde passa på luna också. har inte lust att punga ut för dyra NOS-delar om jag inte vet om de passar..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
nu gör vi om frågan. hur får man en luna att gå asfort och låta mycket istället för seg och låta mycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Om du vill att den skall gå lite bättre i allafall så porta upp cyllen så att det passar till insuget, sänk insugsporten ngn millimeter och höj avgasporten ngn millimeter.
Byt sedan också till annat luftfilter, det största highflowluftfiltret från t.ex. http://www.addemoto.se/ passar direkt på (18-957).
Kolla att det sitter långt tändstift monterat, t.ex. NGK B7ES.
Med dessa små modifieringar brukar lunan gå strax över 50km/h.

En J125-motor går att trycka in i ramen men asfort lär den inte gå.
/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />-har J50 och luna 50 samma blås? såg ett på rimini lambretta center, där man fick med 65cc konv. kolv också, till j50 som de trodde passa på luna också. har inte lust att punga ut för dyra NOS-delar om jag inte vet om de passar..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lite saker som kan vara bra att veta om man funderar på J motor i luna...

J50 har inte samma blås som Luna S (sport), den har det uppdragna systemet medans Luna 50 och J har ett som liknar gamla typen av vespasystem, men om det är exakt samma på J och luna vet inte jag. Dessutom har J blocket en annan infästning för stötdämparen jämfört med lunan, kanske går det att använda men eftersom det sitter öppet på lunan kanske det ser fult ut?
J har också annan baktrumma, fälg, fläktkåpa,transkåpa, cylinderkåpa m.m.. men med en luna motor så kan man säkert plocka delar och få något som ser hyfsat originallikt ut.

Federico
Post Reply