kopplings bekymer popolino 1959 125cc

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
austin mini
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
Location: Sweden

kopplings bekymer popolino 1959 125cc

Post by austin mini »

Hej
har fått äran att renovera en popolino 1959 av en äldre man .
allt gått fint men kopplingen ger mig gråa hår, ser i forumet att de finns fler kopplings bekymer.
kopplingen var helt uppbränd innan beställde ny lameller ock plunge , prov körde , motorn drar lite även om kopplingen är max justerad och intryckt , ringde och pratade med EM , beställde plåtbläcken mellan lamelerna, provade. samma fenomen. ringde EM , fick tips om att om brickan backom kopplingen saknades kunde det bli så , rev ner kopplingen , bricka sitter på plats, funderar nu om det kan vara så att korgen är lite sne, kan vara lite svårt att få net första lamellen i sina spår, ?? ska det vara lite glapp mellan armen och pinnen som trycker på plungen ?? är ca 0,20 mm .
läste i forumet att det finns nån ,markering i korgen som visar var mettl brickorna ska ligga stämmer det har inte sett nån ??.
tacksam för lite nya friska ideér
mvh Ola
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by austin mini</i>
<br />Hej
har fått äran att renovera en popolino 1959 av en äldre man .
allt gått fint men kopplingen ger mig gråa hår, ser i forumet att de finns fler kopplings bekymer.
kopplingen var helt uppbränd innan beställde ny lameller ock plunge , prov körde , motorn drar lite även om kopplingen är max justerad och intryckt , ringde och pratade med EM , beställde plåtbläcken mellan lamelerna, provade. samma fenomen. ringde EM , fick tips om att om brickan backom kopplingen saknades kunde det bli så , rev ner kopplingen , bricka sitter på plats, funderar nu om det kan vara så att korgen är lite sne, kan vara lite svårt att få net första lamellen i sina spår, ?? ska det vara lite glapp mellan armen och pinnen som trycker på plungen ?? är ca 0,20 mm .
läste i forumet att det finns nån ,markering i korgen som visar var mettl brickorna ska ligga stämmer det har inte sett nån ??.
tacksam för lite nya friska ideér
mvh Ola
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lamellerna måste glida lätt i korgen annars kan det bli problem, likaså om de blivit små gropar i kopplingskorgen där lamellöronen ligger an. man kan fila till korgen så att ytorna blir slätare, det måste göras runt om ungefär lika mycket på alla spår. använd metallfil, inte något som roterar, blir varmt och härdar ur. givetvis bör man byta till ny korg om den är sliten, men du kan göra det som en nödlösning.

Federico
austin mini
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
Location: Sweden

Post by austin mini »

hej hej igen.
har nu roat mig med att skruva ner och slipat av lite försiktigt i korgen. nu går lamell skivorna lätt. men dock kvar står bekymret.

kopplingen drar fortfarande lite när frikopplingen är fulllt dragen + max justerad.

mer tips mottages hjärtligt
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Tue 02 Nov 2004, 12:00
Location: Norge, Vestlandet

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har samma problem med en touring 1959.
Kopplingen släpper inte helt.
Efter byte av korg, lameller, stålplattor.
Jag har försökt med det mesta, lägga lamellerna i olja, slipa kanter, byta plunger(lilla bronsplutten som trycker på tryckplattan).
Kopplingsviren är justerad i botten dvs att när kopplingshantaget är i botten så är kopplingen mekaniskt i botten.
Vore kul om någon hade lösningen på problemet.....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

I pop/tou-kopplingen mfl. finns två glidlager som behöver vara i bra skick för att kopplingen skall fungera korrekt.
1. En liggande bricka på grundplattan, denna kan ibland vara så pass sliten att den helt enkelt försvunnit. Kontrollera och byt efter behov.
2. På grundplattan(29) sitter en bussning (30), den skall sitta fast på grundplattan om den roterar fritt på grundplattan så sätt fast den med loctite och kontrollera spelet mot drevplattan och att den roterar fritt. Om spelet är för stort så får grundplattan bytas.
Image
VH,
/Calle
austin mini
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
Location: Sweden

Post by austin mini »

Hej ,
Tack för hjälpen , det var det lilla lagret som gjorde susen. bytte dock korgen oxså.
Men ett bekymmer kvar står. den är fruktansvärt trög kopplad.
man får ta i så man tror vire´´n skall gå av när som, och ja ..den är ny. och armen i huset går lätt.
nån som har nån frisk ide ?
Post Reply