Hej
har fått äran att renovera en popolino 1959 av en äldre man .
allt gått fint men kopplingen ger mig gråa hår, ser i forumet att de finns fler kopplings bekymer.
kopplingen var helt uppbränd innan beställde ny lameller ock plunge , prov körde , motorn drar lite även om kopplingen är max justerad och intryckt , ringde och pratade med EM , beställde plåtbläcken mellan lamelerna, provade. samma fenomen. ringde EM , fick tips om att om brickan backom kopplingen saknades kunde det bli så , rev ner kopplingen , bricka sitter på plats, funderar nu om det kan vara så att korgen är lite sne, kan vara lite svårt att få net första lamellen i sina spår, ?? ska det vara lite glapp mellan armen och pinnen som trycker på plungen ?? är ca 0,20 mm .
läste i forumet att det finns nån ,markering i korgen som visar var mettl brickorna ska ligga stämmer det har inte sett nån ??.
tacksam för lite nya friska ideér
mvh Ola
kopplings bekymer popolino 1959 125cc
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by austin mini</i>
<br />Hej
har fått äran att renovera en popolino 1959 av en äldre man .
allt gått fint men kopplingen ger mig gråa hår, ser i forumet att de finns fler kopplings bekymer.
kopplingen var helt uppbränd innan beställde ny lameller ock plunge , prov körde , motorn drar lite även om kopplingen är max justerad och intryckt , ringde och pratade med EM , beställde plåtbläcken mellan lamelerna, provade. samma fenomen. ringde EM , fick tips om att om brickan backom kopplingen saknades kunde det bli så , rev ner kopplingen , bricka sitter på plats, funderar nu om det kan vara så att korgen är lite sne, kan vara lite svårt att få net första lamellen i sina spår, ?? ska det vara lite glapp mellan armen och pinnen som trycker på plungen ?? är ca 0,20 mm .
läste i forumet att det finns nån ,markering i korgen som visar var mettl brickorna ska ligga stämmer det har inte sett nån ??.
tacksam för lite nya friska ideér
mvh Ola
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lamellerna måste glida lätt i korgen annars kan det bli problem, likaså om de blivit små gropar i kopplingskorgen där lamellöronen ligger an. man kan fila till korgen så att ytorna blir slätare, det måste göras runt om ungefär lika mycket på alla spår. använd metallfil, inte något som roterar, blir varmt och härdar ur. givetvis bör man byta till ny korg om den är sliten, men du kan göra det som en nödlösning.
Federico
<br />Hej
har fått äran att renovera en popolino 1959 av en äldre man .
allt gått fint men kopplingen ger mig gråa hår, ser i forumet att de finns fler kopplings bekymer.
kopplingen var helt uppbränd innan beställde ny lameller ock plunge , prov körde , motorn drar lite även om kopplingen är max justerad och intryckt , ringde och pratade med EM , beställde plåtbläcken mellan lamelerna, provade. samma fenomen. ringde EM , fick tips om att om brickan backom kopplingen saknades kunde det bli så , rev ner kopplingen , bricka sitter på plats, funderar nu om det kan vara så att korgen är lite sne, kan vara lite svårt att få net första lamellen i sina spår, ?? ska det vara lite glapp mellan armen och pinnen som trycker på plungen ?? är ca 0,20 mm .
läste i forumet att det finns nån ,markering i korgen som visar var mettl brickorna ska ligga stämmer det har inte sett nån ??.
tacksam för lite nya friska ideér
mvh Ola
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lamellerna måste glida lätt i korgen annars kan det bli problem, likaså om de blivit små gropar i kopplingskorgen där lamellöronen ligger an. man kan fila till korgen så att ytorna blir slätare, det måste göras runt om ungefär lika mycket på alla spår. använd metallfil, inte något som roterar, blir varmt och härdar ur. givetvis bör man byta till ny korg om den är sliten, men du kan göra det som en nödlösning.
Federico
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
- Location: Sweden
Hej
Jag har samma problem med en touring 1959.
Kopplingen släpper inte helt.
Efter byte av korg, lameller, stålplattor.
Jag har försökt med det mesta, lägga lamellerna i olja, slipa kanter, byta plunger(lilla bronsplutten som trycker på tryckplattan).
Kopplingsviren är justerad i botten dvs att när kopplingshantaget är i botten så är kopplingen mekaniskt i botten.
Vore kul om någon hade lösningen på problemet.....
Jag har samma problem med en touring 1959.
Kopplingen släpper inte helt.
Efter byte av korg, lameller, stålplattor.
Jag har försökt med det mesta, lägga lamellerna i olja, slipa kanter, byta plunger(lilla bronsplutten som trycker på tryckplattan).
Kopplingsviren är justerad i botten dvs att när kopplingshantaget är i botten så är kopplingen mekaniskt i botten.
Vore kul om någon hade lösningen på problemet.....
Hej!
I pop/tou-kopplingen mfl. finns två glidlager som behöver vara i bra skick för att kopplingen skall fungera korrekt.
1. En liggande bricka på grundplattan, denna kan ibland vara så pass sliten att den helt enkelt försvunnit. Kontrollera och byt efter behov.
2. På grundplattan(29) sitter en bussning (30), den skall sitta fast på grundplattan om den roterar fritt på grundplattan så sätt fast den med loctite och kontrollera spelet mot drevplattan och att den roterar fritt. Om spelet är för stort så får grundplattan bytas.

VH,
/Calle
I pop/tou-kopplingen mfl. finns två glidlager som behöver vara i bra skick för att kopplingen skall fungera korrekt.
1. En liggande bricka på grundplattan, denna kan ibland vara så pass sliten att den helt enkelt försvunnit. Kontrollera och byt efter behov.
2. På grundplattan(29) sitter en bussning (30), den skall sitta fast på grundplattan om den roterar fritt på grundplattan så sätt fast den med loctite och kontrollera spelet mot drevplattan och att den roterar fritt. Om spelet är för stort så får grundplattan bytas.

VH,
/Calle
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Thu 06 Jan 2005, 23:22
- Location: Sweden