Hej, i samband med ett husköp lyckades jag tjata till oss en Vespa 150 T från -59 som funnits i huset sedan början av 60-talet. Den är helt komplett men planen är att plocka ner den för en hellack och sedan sätta ihop allt utan att göra någon tokrenovering. Men t ex allt gummi är helt slut. Den är trotsallt inte startad sedan slutet av 80-talet. Hittills tycker jag det har varit rätt lättmekat men nu kommer de första frågorna:
1 Jag får inte bort handtagen från styret. Jag har lossat de två bultarna inne i styret men handtagen glappar bara några millimeter. I skarven mellan styret och handtaget ser det ut som någon slags klämring. Vad är knepet?
2 Sen "elpanelen" på gashandtaget. Är det bara att lossa kablarna och dra ut dem genom lampan eller är det nåt att tänka på?
3 Har sedan bara framgaffeln och motorn kvar. Är det några knep för att göra det rätt? Har läst att det är viktigt att dokumentera ordningen på lager etc i framgaffeln.
4 Till sist verker ju vajerhöljen vara en rysare. Ska byta dessa och har läst här hur man gör enklast. MEN, hur gör man inför en lack? Kan man låta de gamla sitta kvar och försöka gömma dem lite smart innan lack för att efteråt dra in de nya eller hur gör ni?
Tacksam för alla tips att tänka på!
Thomas
Hur lossa handtag från styret!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, i samband med ett husköp lyckades jag tjata till oss en Vespa 150 T från -59 som funnits i huset sedan början av 60-talet. Den är helt komplett men planen är att plocka ner den för en hellack och sedan sätta ihop allt utan att göra någon tokrenovering. Men t ex allt gummi är helt slut. Den är trotsallt inte startad sedan slutet av 80-talet. Hittills tycker jag det har varit rätt lättmekat men nu kommer de första frågorna:
1 Jag får inte bort handtagen från styret. Jag har lossat de två bultarna inne i styret men handtagen glappar bara några millimeter. I skarven mellan styret och handtaget ser det ut som någon slags klämring. Vad är knepet?
2 Sen "elpanelen" på gashandtaget. Är det bara att lossa kablarna och dra ut dem genom lampan eller är det nåt att tänka på?
3 Har sedan bara framgaffeln och motorn kvar. Är det några knep för att göra det rätt? Har läst att det är viktigt att dokumentera ordningen på lager etc i framgaffeln.
4 Till sist verker ju vajerhöljen vara en rysare. Ska byta dessa och har läst här hur man gör enklast. MEN, hur gör man inför en lack? Kan man låta de gamla sitta kvar och försöka gömma dem lite smart innan lack för att efteråt dra in de nya eller hur gör ni?
Tacksam för alla tips att tänka på!
Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej! gissar att du menar Vespa 150 Touring när du skrivet "T".
1. Troligtvis sitter dina vajerhöljen för broms och koppling kvar, dessa måste plockas ur innan handtagen/rören kan dras ur styret.
2. Bara att dra ut genom hålet. på baksidan av elboxen finns siffror för respektive kabelfärg om man vill anteckna det. kopplingsschema för 59 finns här: http://www.meshmen.com/touring/VGL_wb.html
3. 59 Touring har lösa kulor, nya satser går att köpa hos bla. em scooters. skiss finns här http://www.meshmen.com/touring/sp33.html För att demontera framskärmen från gaffeln måste undre lagerbanan och plåtkoppen knackas/värmas bort från gaffeln, slå försiktigt runt om med plast eller träklubba.
4. Om du ska strippa hela ramen så kan man dra ut alla höljen, tänk bara på att sätta tillbaka dom innan du monterar gaffel och styre. anteckna också hur dom kommer upp mellan ram och styre så spar du tid vid montering, samma sak gäller hur dom kommer ut mot motorn. tänk på att föra in nya höljen i ramen från motorhållet, höljena går nämligen genom enskilda rör inne i ramtunneln, rören slutar någonstans bakom tutan och därifrån kan du styra dom rätt upp mot styret. kanske går det snabbare att låta gamla höljen sitta kvar under lack och sedan använda det klassiska långvajerknepet i stället?
lycka till / Fredriko
Federico
<br />Hej, i samband med ett husköp lyckades jag tjata till oss en Vespa 150 T från -59 som funnits i huset sedan början av 60-talet. Den är helt komplett men planen är att plocka ner den för en hellack och sedan sätta ihop allt utan att göra någon tokrenovering. Men t ex allt gummi är helt slut. Den är trotsallt inte startad sedan slutet av 80-talet. Hittills tycker jag det har varit rätt lättmekat men nu kommer de första frågorna:
1 Jag får inte bort handtagen från styret. Jag har lossat de två bultarna inne i styret men handtagen glappar bara några millimeter. I skarven mellan styret och handtaget ser det ut som någon slags klämring. Vad är knepet?
2 Sen "elpanelen" på gashandtaget. Är det bara att lossa kablarna och dra ut dem genom lampan eller är det nåt att tänka på?
3 Har sedan bara framgaffeln och motorn kvar. Är det några knep för att göra det rätt? Har läst att det är viktigt att dokumentera ordningen på lager etc i framgaffeln.
4 Till sist verker ju vajerhöljen vara en rysare. Ska byta dessa och har läst här hur man gör enklast. MEN, hur gör man inför en lack? Kan man låta de gamla sitta kvar och försöka gömma dem lite smart innan lack för att efteråt dra in de nya eller hur gör ni?
Tacksam för alla tips att tänka på!
Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej! gissar att du menar Vespa 150 Touring när du skrivet "T".
1. Troligtvis sitter dina vajerhöljen för broms och koppling kvar, dessa måste plockas ur innan handtagen/rören kan dras ur styret.
2. Bara att dra ut genom hålet. på baksidan av elboxen finns siffror för respektive kabelfärg om man vill anteckna det. kopplingsschema för 59 finns här: http://www.meshmen.com/touring/VGL_wb.html
3. 59 Touring har lösa kulor, nya satser går att köpa hos bla. em scooters. skiss finns här http://www.meshmen.com/touring/sp33.html För att demontera framskärmen från gaffeln måste undre lagerbanan och plåtkoppen knackas/värmas bort från gaffeln, slå försiktigt runt om med plast eller träklubba.
4. Om du ska strippa hela ramen så kan man dra ut alla höljen, tänk bara på att sätta tillbaka dom innan du monterar gaffel och styre. anteckna också hur dom kommer upp mellan ram och styre så spar du tid vid montering, samma sak gäller hur dom kommer ut mot motorn. tänk på att föra in nya höljen i ramen från motorhållet, höljena går nämligen genom enskilda rör inne i ramtunneln, rören slutar någonstans bakom tutan och därifrån kan du styra dom rätt upp mot styret. kanske går det snabbare att låta gamla höljen sitta kvar under lack och sedan använda det klassiska långvajerknepet i stället?
lycka till / Fredriko
Federico