Kapning av kurbenwelle

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kapning av kurbenwelle

Post by Chainsaw Kid »

Gott nytt år scooterister- tio minuter kvar till 2005 !

Har läst igenom de högst förträffliga trimtipsen, som delges på medlemssidorna.

Men som herr XP tipsar om- har Primavera 125 och v50 samma kapningsmått å veven?

Och en fundering-om jag skruvar ur vevaxeln- nog tusan skulle det väl gå att "isolera" lagren mot slipspånor med ett rekorderligt lager modellera, eller har ingen testat detta innan ?
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Ska du toktrimma bör du byta alla lager samtidigt!

Men annars funkar det säkert ypperligt med modellera. Eller trolldeg kanske?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

man kan skydda lagret med vax eller stearin/parafin. smält in lagret innan du kapar. blås bort spån och smält bort och/eller tag lösningsmedel så du får bort alla rester.

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Trolldeg låter ju skojigast (röd karamellfärg spexar ju till det lite extra)-bara man tvättar bort saltet efteråt skall det nog fungera.

Stålis: Givetvis skall alla lager/packboxar bytas (har lite missljud redan nu). Och toktrimning är det inte frågan om, utan mer en eftersträvan efter italiensk v50-prestanda...

Visst skulle jag kunna köpa en trimvev, men eftersom jag även tänkte polera vevhus och veven, så kan jag lika gärna göra det med originalaren som då "snyggas till lite extra". En sak jag undrat över är: varför man skall kapa med bågfil rätt av- är det inte bättre att slipa upp den önskade durationen för balanseringens/hållfasthetens skull? Kapning med bågsåg tar ju en del av mittsektionen, vilket tycks knasigt. Kanske är det ett gammalt "vedbodtrick", i brist på riktiga bearbetningsverktyg?

Och är det samma mått som gäller på en 50-75 cc smallframe som en Primavera 125?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

du kan helt säkert kopiera öppningen på en primmyvev.

själva kapningen gör man enklast med vinkelkap rakt in från sidan, handsåga vevskivan låter som ett jobbigt projekt, det går säkert att använda slipstift också, men vevhalvan är ganska hård och kraftig. själva "öppningen" kan göras helt rak. en del köpevevar är lite "flowade" in mot stora lagret (se bilder på P200 vev http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html). Mazzuchellis 60 vev är däremot helt rakt skuren. Du behöver alltså inte göra en sån liten fin böj ner som på originalvevarna. och var försiktig om du kör vinkelkap så att inte vevstaken skadas.

till sist, om veven verkar sliten så köp en riktig trimvev i stället. originalveven på V50 är väldigt klen, den har ju inte heller ett riktigt kolvbultslager utan bara en bussning som slits snabbt om du trimmar, kolla hur det ser ut innan du lägger ner tid på den.

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Jo, man vet ju faktiskt inte hur grejerna är innan man plockat isär dem.

Men det visar sig väl snart...

Tack för vettiga synpunkter, Federico.
Post Reply