Hur frakta en Vespa?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hur frakta en Vespa?

Post by jamerson »

Jag står i begrepp att köpa en Vespa i Eskilstuna. Själv är jag i Göteborg. Någon som har erfarenhet av olika sätt av frakt. Vad är snabbast/billigast? Jag vill ha hem vespan tokfort!
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Jag tog ner min från Stockholm till Göteborg i en Volvo XC90. Gick fint!
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Det är kanske så att det är billigast att åka själv. Det gör jag gärna. Men om det kostar väldigt mycket mindre att frakta än att köra, så blir det tråkigt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Jag står i begrepp att köpa en Vespa i Eskilstuna. Själv är jag i Göteborg. Någon som har erfarenhet av olika sätt av frakt. Vad är snabbast/billigast? Jag vill ha hem vespan tokfort!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det går säkert att få billig frakt med lastbil om man åker ner på nån lastkaj och frågar. risken är väl att det händer otäcka saker om den inte paketeras ordentligt. en låda byggd på en pall är nog säkrast om den är i bra skick och man vill behålla det.

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

En Citroën Berlingo eller annan hög bil är ju perfekt att frakta moped/mc i, utan att behöva tappa ur olja/bensin och man behöver ju inte skruva av något heller. Bara upp och in med den, bind fast och kör.

Hyrbilsfirmorna brukar ha sådana, så man kanske kan lämna på annan ort?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Förra året skulle vi hämta hem en Vespa PX vi köpt från Helsingborg till Göteborg. Vi hyrde en Toyota Yaris Verso (kombin alltså), kostade 600 kr för en helg, och till vår stora förvåning gick det att köra Vespan rakt in och ha den stående på stället där bak, när vi fällt ner baksäten och dragit fram högersätet max. Vi säkrade den bara med några spännband.

Förvånande med tanke på hur liten bilen är!
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Som av en händelse blev det en Berlingo. Pappas, faktiskt. Lysande svar alla. Tack och God Jul!
Post Reply