Nybliven Vespaägare behöver hjälp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Jahapp, det var det det. Kolven var hel, men cylindern är däremot sprucken i nederkant av loppet. Det är väl inget som går att laga, så jag antar att jag måste försöka få tag på en annan cylinder. Synd, för det var inga som helst vändmärken i den.

:(:(:(:(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

går förmodligen & svetsa. Eller sätta i ett foder.:):)
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Jag funderade på om det skulle gå att svetsa. Ska kolla om jag kan hitta någon som kan fixa det åt mig.

Frågan är hur stor betydelse sprickorna egentligen har. Om det nedre vändläget för kolven och kolvringarna är ovanför sprickorna så borde väl sprickorna inte ha så stor betydelse!?

[img=http://img55.imageshack.us/img55/5701/img08331my.jpg]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Faran är om en flis lossnar. På bilden ser det ut som sprickan är fomad som ett T

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Borde man inte kunna kapa ur ett fönster där sprickan är och ett motsvarande på andra sidan? Så ser det ju ut på dom flesta något modernare vesporna, och borde dessutom ge en smula bättre flöde in i överströmningskanalerna. Eller?

Då borde den gå att använda igen iallfall.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Faran är om en flis lossnar. På bilden ser det ut som sprickan är fomad som ett T

Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Jo, sprickan är som ett T, precis som det rödmarkerade. Antagligen har kolven pressats ur cylindern lite snett när jag knackat ur den, vilket därmed kraftsatt cylinderväggen. Kolvens ovansida är ju väldigt speciellt formad, så det är svårt att hitta en punkt mitt i centrum att slå på. I vilket fall som helst är det grymt klantigt gjort!

Den övre horisontella delen av "T" ligger bara 5 mm nedanför insugskanalerna. Och frågan är då om inte kolvringarna kommer att passera sprickan i nedre vändläget. Om så är fallet måste sprickorna lagas. Jag ska montera ihop vevstake, kolv och cylinder igen och försöka se var vändläget är.

Är det någon som har något bra tips på var man kan vända sig för svetsning av cylindern? Helst då i Östergötland, Småland, Blekinge eller Skåne.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Fråga vad ett foder kostar, det kan vara billigare, eftersom svetsen måste efterbearbetas.
Hittade denna firma på nätet, har aldrig varit i kontakt med dem.

http://www.twt.nu/
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Okej, tack för tipset!

För de som kan vara intresserade: Har en liten enkel sida där jag skriver ner lite vad som händer med Vespan.

www.travelmemories.nu
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cooper</i>
<br />Okej, tack för tipset!

För de som kan vara intresserade: Har en liten enkel sida där jag skriver ner lite vad som händer med Vespan.

www.travelmemories.nu

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fantastiskt skick på din Vespa! var rädd om den

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag funderade på om det skulle gå att svetsa. Ska kolla om jag kan hitta någon som kan fixa det åt mig.

Frågan är hur stor betydelse sprickorna egentligen har. Om det nedre vändläget för kolven och kolvringarna är ovanför sprickorna så borde väl sprickorna inte ha så stor betydelse!? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

Jag har en gång testat att svetsa en liknande spricka på samma plats, svetsade med elsvets.
Efterarbetade sen med roterande fil och polerade upp loppet med polertrissa.

Lagningen var en changsning men det håller fortfarande!

Vad som borde vara viktigt är att cylinderfoten ligger tätt mot motorblocket utan att kannan ligger i spänn, att kolven löper fritt och att loppet är jämt.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Är det någon som har något bra tips på var man kan vända sig för svetsning av cylindern? Helst då i Östergötland, Småland, Blekinge eller Skåne.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Proffs på allt vad gäller cylindrar men dyr:
http://www.ebos.se
Proffs på allt som gäller svetsning;
0739716156 Jan Månsson (Jobbar på http://www.ytan.nu men ring honom direkt)

VH/Calle
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Tack för tipsen Calle!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

Med foder menade jag att helt ersätta den skadade delen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

finns det inte beg cylinder att köpa? kanske är billigare än att laga

Federico
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Det känns som det är ett "enklare" ingrepp att svetsa och sen fixa loppet än att byta foder.
Eller i och för sig... hur är det egentligen... sitter det ett inpressat alufoder i cylindern? I så fall bör det ju gå att pressa ut detta och ersätta med ett nytt. Finns foder i originaldimension i så fall att tillgå?

Jag vet inte hur enkelt det egentligen är att få tag på en beg cylinder!? Men det hade varit roligare att ha kvar originalcylindern om det skulle vara möjligt att laga den =)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Cylindern är gjutjärn, cylinderloppet är godset bearbetat. Nytt foder innebär att cylindern svarvas ur, och ett gjutjärns- eller stålfoder pressas eller krympes i. 1500:- enligt TWT prislista, kan bli dyrare då ditt skall ersätta hela den nedre delen.:):)
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Okej, jag trodde kanske att det satt ett inpressat alufoder i loppet på cylindern. Det är helt fritt från rost nämligen.

Ska slå ett pling till de personer/företag ni tipsat om.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">finns det inte beg cylinder att köpa? kanske är billigare än att laga
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt klart bästa alternativet!

Och det finns det säkert, säkerligen också i Sverige

...döda mig inte men slängde ett stort antal sådana när jag lade ner butiken i Arlöv...då ingen hade intresse av dom och jag inte plats
Sorry skulle man nog inte sagt :cry:

/C
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Okej... är det någon som vet var jag kan hitta en begagnad cylinder till en -51:a så skrik gärna till.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

En signal till EHR Motor i Stockholm kan eventuellt vara på sin plats. Skulle förvåna mig om inte Börje har någon beggad cylinder någonstans i sitt mytomspunna lager.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cooper</i>
<br />Okej... är det någon som vet var jag kan hitta en begagnad cylinder till en -51:a så skrik gärna till.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Här har du en hel motor. V30, tidig 51:a, du har väl en lite senare. V32?
/P
Image
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Växjö

Post by cooper »

Nja, min är en V31.
Har inte tagit tag i letandet pga semestern. Får ta upp det igen nu i höst.
Post Reply