hej där
skall skrämma upp min px 125 i vinter med polini 177cc större insug och STÖRRE förgasare(har även ett sito plus monterat idag).
väljer mellan si 24/24 eller polini 30mm kit eller malossi 28mm kit.
vad ska jag välja och tänka på ang storlek,är 30 och 28 bara att trycka på, behöver jag köpa till luftfilter(ser ej ut som det är med på kitet på SIP).
kan det bli backflow och behöver jag montera boostbottle i såfall.
ska jag tänka på något speciellt när jag tar upp insuget förutom att inte bredda det för mycket,vad blir resultatet av att ta upp antingen framåt eller bakåt?
STOOOOR förgasare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />hej där
skall skrämma upp min px 125 i vinter med polini 177cc större insug och STÖRRE förgasare(har även ett sito plus monterat idag).
väljer mellan si 24/24 eller polini 30mm kit eller malossi 28mm kit.
vad ska jag välja och tänka på ang storlek,är 30 och 28 bara att trycka på, behöver jag köpa till luftfilter(ser ej ut som det är med på kitet på SIP).
kan det bli backflow och behöver jag montera boostbottle i såfall.
ska jag tänka på något speciellt när jag tar upp insuget förutom att inte bredda det för mycket,vad blir resultatet av att ta upp antingen framåt eller bakåt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är fördelar och nackdelar med 28-30 förgasare. Polini och Malossikiten innehåller PHBH förgasare som är väldigt basic.
Fördelen är att man kan justera trottelnålen, det går inte på en SI då den inte har nål.
Om du har separatsmörjning alltså PX så måste den pluggas med en PHBH. Polinis insug har ingen plugg, det har däremot Malossis inbyggt i bottenplattan.
Problem som uppstår med PHBH är att den tar plats under kåpan, med originalbakfjädern i dämparen så kommer luftfilter garanterat att skava mot ramen. (nej det ingår inte luftfilter i 28/30 kiten.)
Gummi anslutningen mellan fugge och insug är kass och bör bytas mot en hårdare, exempelvis kylarslang i rätt diameter.
Flottörhuset har också en tendens att skava mot cylinderkåpan med PHBH, till slut går det hål i botten på förgasaren. detta blir bättre med hårdare mellangummi.
vad gäller motorns gång så ska inte förgasaren eller insuget spela någon roll för om motorn sprutar tillbaka, detta är ett problem som kommer med hur mycket man öppnar insguget och veven. Boost bottle tar bara onödig plats under kåpan, effektökningen är marginell om man inte har en testbänk och kan bestycka efter det.
att tänka på om du beställer 28-30 kit:
köp till en 90° böj för gasvajern
luftfilter ingår ej
eventuellt kan man använda malossis bälg i stället för filter...
kolla så att vajerchokeanslutning ingår, köp annars...
räkna med att insuget måste portas, anpassas. gjutningen är ett skämt... (speciellt polinis insug).
till sist, köp en portad vev i stället för att fila insuget max. då kan du alltid "byta tillbaka" till original
-glömde säga att det går att få fiiiint drag med en PHBH, alltså kan det vara värt att klämma på en sådan trots allt pyssel.
Federico
<br />hej där
skall skrämma upp min px 125 i vinter med polini 177cc större insug och STÖRRE förgasare(har även ett sito plus monterat idag).
väljer mellan si 24/24 eller polini 30mm kit eller malossi 28mm kit.
vad ska jag välja och tänka på ang storlek,är 30 och 28 bara att trycka på, behöver jag köpa till luftfilter(ser ej ut som det är med på kitet på SIP).
kan det bli backflow och behöver jag montera boostbottle i såfall.
ska jag tänka på något speciellt när jag tar upp insuget förutom att inte bredda det för mycket,vad blir resultatet av att ta upp antingen framåt eller bakåt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är fördelar och nackdelar med 28-30 förgasare. Polini och Malossikiten innehåller PHBH förgasare som är väldigt basic.
Fördelen är att man kan justera trottelnålen, det går inte på en SI då den inte har nål.
Om du har separatsmörjning alltså PX så måste den pluggas med en PHBH. Polinis insug har ingen plugg, det har däremot Malossis inbyggt i bottenplattan.
Problem som uppstår med PHBH är att den tar plats under kåpan, med originalbakfjädern i dämparen så kommer luftfilter garanterat att skava mot ramen. (nej det ingår inte luftfilter i 28/30 kiten.)
Gummi anslutningen mellan fugge och insug är kass och bör bytas mot en hårdare, exempelvis kylarslang i rätt diameter.
Flottörhuset har också en tendens att skava mot cylinderkåpan med PHBH, till slut går det hål i botten på förgasaren. detta blir bättre med hårdare mellangummi.
vad gäller motorns gång så ska inte förgasaren eller insuget spela någon roll för om motorn sprutar tillbaka, detta är ett problem som kommer med hur mycket man öppnar insguget och veven. Boost bottle tar bara onödig plats under kåpan, effektökningen är marginell om man inte har en testbänk och kan bestycka efter det.
att tänka på om du beställer 28-30 kit:
köp till en 90° böj för gasvajern
luftfilter ingår ej
eventuellt kan man använda malossis bälg i stället för filter...
kolla så att vajerchokeanslutning ingår, köp annars...
räkna med att insuget måste portas, anpassas. gjutningen är ett skämt... (speciellt polinis insug).
till sist, köp en portad vev i stället för att fila insuget max. då kan du alltid "byta tillbaka" till original
-glömde säga att det går att få fiiiint drag med en PHBH, alltså kan det vara värt att klämma på en sådan trots allt pyssel.
Federico