Polisen, tut tut.
Polisen, tut tut.
Är det någon som känner till någon eller som själva har åkt fast i en poliskontroll pga trimmad vespa? trasig baklykta? annat vesparelaterat?
Jag åkte dit för en OKNÄPPT potthjälm en gång. Att hjälmen i sig var icke godkänd nämdes det inget om...
(Alla bör naturligtvis ha godkända, knäppta hjälmar)
Jag åkte dit för en OKNÄPPT potthjälm en gång. Att hjälmen i sig var icke godkänd nämdes det inget om...
(Alla bör naturligtvis ha godkända, knäppta hjälmar)
Visst, det finns dom som har fått flygande besiktning för trasiga lampor m.m. Det slutar ju alltid med ombesiktning och så, alltså billigare att köpa ny glödlampa när den går sönder, sedan kan det ju vara trevligt både för andra och dig själv om du syns.
Vad gäller trimning så är det nog först och främst ljudet som ställer till problem, att det sitter en 177cylinder i stället för 150 är det svårt att se eller känna när man kör om det inte finns en identisk otrimmad maskin att jämföra med. Naturligtvis märks det om man har 25 hästar i stället för 5.
Jag tror faktiskt inte att polisen skulle orka bry sig om man inte som sagt låter för mycket eller kör som en galning och bryter mot trafikreglerna. Besiktningen däremot kan ju tycka en massa saker. För det är ju faktiskt inte en konstruktion som klarar hur mycket effekt som helst. Kolla bara på däcken, på hur många 10" däck har tillverkaren rekommenderat mer än 100km/h? Skulle man vilja köra i 130 med Savadäck? Prova att tvärnita i 100 med bromsen på en 60-talare. kolla bromststäckan...
Och om vi pratar om att trimma Vespa moped så är väl påföljden som med alla gamla 30-mopeder, allt över 1hk eller 30km/h är väl olagligt. Visst finns det några som har åkt dit med trimmad Vespa 50. Samma sak där, kör man som en galning i 60 på cykelbanan så ökar väl risken att åka dit.
Sedan finns det ju en annan intressant fråga vad som gäller om man krockar eller eller på något sätt skadar någon eller något. Troligtvis gäller inte försäkringar mm om det visade sig att mopeden var trimmad, följderna kan nog bli värre än man tror. Frågan är om ens trafikförsäkringen gäller på moped om den är trimmad? Nä, vill man köra fort så är nog körkort att rekommendera.
kör försiktigt!
Federico
Vad gäller trimning så är det nog först och främst ljudet som ställer till problem, att det sitter en 177cylinder i stället för 150 är det svårt att se eller känna när man kör om det inte finns en identisk otrimmad maskin att jämföra med. Naturligtvis märks det om man har 25 hästar i stället för 5.
Jag tror faktiskt inte att polisen skulle orka bry sig om man inte som sagt låter för mycket eller kör som en galning och bryter mot trafikreglerna. Besiktningen däremot kan ju tycka en massa saker. För det är ju faktiskt inte en konstruktion som klarar hur mycket effekt som helst. Kolla bara på däcken, på hur många 10" däck har tillverkaren rekommenderat mer än 100km/h? Skulle man vilja köra i 130 med Savadäck? Prova att tvärnita i 100 med bromsen på en 60-talare. kolla bromststäckan...
Och om vi pratar om att trimma Vespa moped så är väl påföljden som med alla gamla 30-mopeder, allt över 1hk eller 30km/h är väl olagligt. Visst finns det några som har åkt dit med trimmad Vespa 50. Samma sak där, kör man som en galning i 60 på cykelbanan så ökar väl risken att åka dit.
Sedan finns det ju en annan intressant fråga vad som gäller om man krockar eller eller på något sätt skadar någon eller något. Troligtvis gäller inte försäkringar mm om det visade sig att mopeden var trimmad, följderna kan nog bli värre än man tror. Frågan är om ens trafikförsäkringen gäller på moped om den är trimmad? Nä, vill man köra fort så är nog körkort att rekommendera.
kör försiktigt!
Federico
Hej!
Nej det går INTE att besikta in en V50 som EU-moppe.
Jag kollade för ett år sedan och fick det svaret, orsaken var att den aldrig har varit typad som annat än moped.
Svaret kom från Svenska Piaggio.
SBP tyckte att jag skulle kontakta generalagenten för att få fram papper på moppen innan dom yttrade sig.
Det kvittar ju om den går som EU moppe, den går ju för fort i alla fall.....
//Leif
Nej det går INTE att besikta in en V50 som EU-moppe.
Jag kollade för ett år sedan och fick det svaret, orsaken var att den aldrig har varit typad som annat än moped.
Svaret kom från Svenska Piaggio.
SBP tyckte att jag skulle kontakta generalagenten för att få fram papper på moppen innan dom yttrade sig.
Det kvittar ju om den går som EU moppe, den går ju för fort i alla fall.....

//Leif
Mjaa..man kan regga om en moppe till lätt mc så varför inte till eu-moppe? Jag tror t.o.m. att man kan regga en dasstol till eu-moppe, om den håller sig till de paragrafer som gör en eu-moppe till just en eu-moppe. Skulle väl kanske vara ngot tjafs om att de måste vara nyare än så och så isf..
Men om det nu går så lär det bli svårt. Buller, bromar och lyse lär ställa till det.
Skaffa lätt mc-kort istället. Lär väl inet vara särskilt mycket svårare än att skaffa eu-förarbevis.
Men om det nu går så lär det bli svårt. Buller, bromar och lyse lär ställa till det.
Skaffa lätt mc-kort istället. Lär väl inet vara särskilt mycket svårare än att skaffa eu-förarbevis.

Det går att regga som lätt MC, men inte som EU-moppe
enligt VV. Angående MC-reg av moped så fick jag detta
svar från VV i maj:
<i>Hej Robert!
Formellt är det möjligt att registrera mopeden som lätt mc, men de tekniska kraven
torde vara mycket svåra att uppfylla. Reglerna som finns i Vägverkets föreskrift
(VVFS 2003:23) är identiska med EU:s direktiv för två- och trehjuliga fordon (92/61/EEG).
Innan Du vidtar några åtgärder bör Du därför läsa igenom VVFS 2003:23 och eventuellt
också ta kontakt med Bilprovningen tel 0771/600 800.
Med vänlig hälsning
Björn Englund
Vägverket
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*********************************************************************************************
Ämne: Webbfråga från Internet
Följande har kommit från www.vv.se
Fråga: Jag undrar om det går att registrera en ostrypt moped som lätt motorcykel.
De flesta modeller är ju byggda för betydligt högre farter och toppar runt 80-90 kmh
i originalutförande.
Eftersom att jag har A-kort så skulle försäkringen i detta fall bli billigare och det
skulle gå bättre att hänga med i trafikrytmen.
Namn: Robert Svensson
</i>
enligt VV. Angående MC-reg av moped så fick jag detta
svar från VV i maj:
<i>Hej Robert!
Formellt är det möjligt att registrera mopeden som lätt mc, men de tekniska kraven
torde vara mycket svåra att uppfylla. Reglerna som finns i Vägverkets föreskrift
(VVFS 2003:23) är identiska med EU:s direktiv för två- och trehjuliga fordon (92/61/EEG).
Innan Du vidtar några åtgärder bör Du därför läsa igenom VVFS 2003:23 och eventuellt
också ta kontakt med Bilprovningen tel 0771/600 800.
Med vänlig hälsning
Björn Englund
Vägverket
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*********************************************************************************************
Ämne: Webbfråga från Internet
Följande har kommit från www.vv.se
Fråga: Jag undrar om det går att registrera en ostrypt moped som lätt motorcykel.
De flesta modeller är ju byggda för betydligt högre farter och toppar runt 80-90 kmh
i originalutförande.
Eftersom att jag har A-kort så skulle försäkringen i detta fall bli billigare och det
skulle gå bättre att hänga med i trafikrytmen.
Namn: Robert Svensson
</i>
Fast det är väl bara dom "svenska" vesporna som går i 30? Egentligen så ska dom väl gå i typ 50 och så ska man kunna skjutsa. Om jag hittar en gammal vespa byggd för t.ex frankrike så borde jag ju kunna importera den som eu-moppe...
När jag blir statsminister så ska jag godkänna all trimmning så länge som moppen inte skriker som en stucken gris. Jag ska till och med bötfälla alla vars v50 inte klarar att komma upp i 30.
Crispin for president
När jag blir statsminister så ska jag godkänna all trimmning så länge som moppen inte skriker som en stucken gris. Jag ska till och med bötfälla alla vars v50 inte klarar att komma upp i 30.
Crispin for president
Polisen eller domaren kan också vara scooteråkare. Klippt från Scootrs nyhetsspalt, troligen hände det i USA eller Canada:
So, I'm in traffic court last night. I made a left turn on a red light about a month ago. I blew it off cause I'd never get the turn arrow anyways and I get pulled over. The officer ends up giving me a ticket for no proof of insurance. It's a 4 point violation, but if you go to court, prove you had it, they let you walk.
So, I go before the magistrate, I go up to bench the to show him my papers and the conversation goes something like this.
Judge: “Vespa huh?”
Me: “Yes sir, it's a motor scooter.”
Judge: “I know, I have one, it's a 1978, the largest one they made.”
Me: “It's a P200? Those are nice bikes.”
Judge: “I just bought it off a guy, It goes real fast.”
Me: “I know, but my bike is only 125cc and tops out at about 45 mph.”
Judge: “Mine goes 60 or 65, great bike, lots of fun. You're free to go.”
Me: “Thank you Your Honor.”
Så kan det gå.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
So, I'm in traffic court last night. I made a left turn on a red light about a month ago. I blew it off cause I'd never get the turn arrow anyways and I get pulled over. The officer ends up giving me a ticket for no proof of insurance. It's a 4 point violation, but if you go to court, prove you had it, they let you walk.
So, I go before the magistrate, I go up to bench the to show him my papers and the conversation goes something like this.
Judge: “Vespa huh?”
Me: “Yes sir, it's a motor scooter.”
Judge: “I know, I have one, it's a 1978, the largest one they made.”
Me: “It's a P200? Those are nice bikes.”
Judge: “I just bought it off a guy, It goes real fast.”
Me: “I know, but my bike is only 125cc and tops out at about 45 mph.”
Judge: “Mine goes 60 or 65, great bike, lots of fun. You're free to go.”
Me: “Thank you Your Honor.”
Så kan det gå.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Fast det är väl bara dom "svenska" vesporna som går i 30? Egentligen så ska dom väl gå i typ 50 och så ska man kunna skjutsa. Om jag hittar en gammal vespa byggd för t.ex frankrike så borde jag ju kunna importera den som eu-moppe...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast importerar du en gammal vespa 50 byggd för den franska marknaden så är risken stor att du får en Vespa ála trampmoped!
Just i Frankrike var alla mopeder tvugna att ha pedaler för att de skulle få framföras av personer under 16 år.
<br />Fast det är väl bara dom "svenska" vesporna som går i 30? Egentligen så ska dom väl gå i typ 50 och så ska man kunna skjutsa. Om jag hittar en gammal vespa byggd för t.ex frankrike så borde jag ju kunna importera den som eu-moppe...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast importerar du en gammal vespa 50 byggd för den franska marknaden så är risken stor att du får en Vespa ála trampmoped!
Just i Frankrike var alla mopeder tvugna att ha pedaler för att de skulle få framföras av personer under 16 år.

he he. en sån tramp vespa 50 skulle vara kul att provtrampa.
kollar man hur den ser ut så måste det vara omöjligt att använda tramporna. För det första sitter dom långt bak på golvet, sedan är det ett drev på vänstersidan som går till ett annat drev på bakbromstrummans utsida......... hm . undrar om det är frigång på bakre drevet när man kör eller om kedjan snurrar med hela tiden? eller tickar det som när man rullar en cykel???
många funderingar om en av de fulaste anpassningarna till ett lands lagar som någonsin gjorts?
kunde dom inte nöja sig med CIAO?
/F
Federico
kollar man hur den ser ut så måste det vara omöjligt att använda tramporna. För det första sitter dom långt bak på golvet, sedan är det ett drev på vänstersidan som går till ett annat drev på bakbromstrummans utsida......... hm . undrar om det är frigång på bakre drevet när man kör eller om kedjan snurrar med hela tiden? eller tickar det som när man rullar en cykel???
många funderingar om en av de fulaste anpassningarna till ett lands lagar som någonsin gjorts?
kunde dom inte nöja sig med CIAO?
/F
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Lär vara ett frihjul som tickar, komplett livsfarligt annars.
Undrar hur stort drev de använde? Med tanke på hur skoj det är att ens springa igång på ettan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, att det är frigång så att tramporna inte snurrar hela tiden är det nog ingen tvekan om..... undrade mest om det satt före kedjan eller uppe i trampnavet.
Vad gäller start av tramp 50:n så är det kick också som på vanlig V50.
Federico
<br />Lär vara ett frihjul som tickar, komplett livsfarligt annars.
Undrar hur stort drev de använde? Med tanke på hur skoj det är att ens springa igång på ettan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, att det är frigång så att tramporna inte snurrar hela tiden är det nog ingen tvekan om..... undrade mest om det satt före kedjan eller uppe i trampnavet.
Vad gäller start av tramp 50:n så är det kick också som på vanlig V50.
Federico
Hejsan!
Lite minnen från min ungdom i samband med polisen och trimmade mopeder...
Jag var väldigt moppeintresserad när jag var ung, det var inte många tjejer som var det. Till råga på allt hade jag för det mesta trimmade moppar också:) Det var för det mesta 50 tals grejor, NSU, DKW, Viktoria, och olika Monark med ILO motor.Även några olika fabrikat med Sachs motor förekom. Några Puch MS50 (Kansas) hade jag också. Trimma hade jag lärt mig själv efter studier i ämnet samt av en kamrats äldre bror som tävlade i RoadRacing både med 50cc och 125 cc klasserna. Han var duktig, körde SM och EM samt i VM.
Bäst att trimma var DKW och Viktoria, den snabbaste mopeden jag hade var en DKW Hummel Sport. Den trimmade jag så mycket det gick, bara för att se var gränsen gick...
Till den byggdes ett riktigt avstämt avgassystem. Med lite drevning gjorde den 95 km/h. Det var <b>klockad</b> fart!!! Men den hade inget bottendrag alls, jag fick "mjölka" på kopplingen för att orka igång på slät väg:) Men bara man fick upp varvet så gick den som:twisted:
Jag körde inte med den i stan så ofta, men det hände. Polisen här var snälla, vi var ju personligt bekanta med flera, däribland polismästaren
(skadar inte med goda förbindelser:D). Det fanns en trafikavdelning med 2 poliser, Gustavsson och Ahlgren. Någon gång blev jag invinkad i en kontroll. Men då sa' dom bara "du kan väl hålla dig bortundan med den där, kör inte här framme i sta'n... du får akta dig så inte statspolisen kommer för då åker du dit..." Med statspolisen menade dom Länstrafikgruppen från Borås, och *<b>dom</b>* var inte snälla.... Då lydde jag dom ett tag och sedan var det samma sak igen:D Men jag åkte aldrig fast! Men jag vet sån'a som blev fångade av "statspolisen" (LTG) och blev bötfällda för såna småsaker som att insatsen i ljuddämparen var borta, eller ett ställbart munstycke eller att bakskärmen var avsågad en bit!
Men det var ju grabbar, så dom hade ju inget vett att köra ordentligt, dom körde på trottoarer, på fel sida om refuger och hur som helst. Ofta med trasig belysning och dessutom med full trimfart inne i stan. Jag körde alltid ordentligt och var noga med att allt skulle vara perfekt och snyggt. Helt original förutom trimmet alltså:)
Det var säkert det som gjorde att jag klarade mig
Jag tror att det kan vara något att tänka på för dom av Er som kör trimmade mopedVespor och annat[^]
Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//
Lite minnen från min ungdom i samband med polisen och trimmade mopeder...
Jag var väldigt moppeintresserad när jag var ung, det var inte många tjejer som var det. Till råga på allt hade jag för det mesta trimmade moppar också:) Det var för det mesta 50 tals grejor, NSU, DKW, Viktoria, och olika Monark med ILO motor.Även några olika fabrikat med Sachs motor förekom. Några Puch MS50 (Kansas) hade jag också. Trimma hade jag lärt mig själv efter studier i ämnet samt av en kamrats äldre bror som tävlade i RoadRacing både med 50cc och 125 cc klasserna. Han var duktig, körde SM och EM samt i VM.
Bäst att trimma var DKW och Viktoria, den snabbaste mopeden jag hade var en DKW Hummel Sport. Den trimmade jag så mycket det gick, bara för att se var gränsen gick...

Jag körde inte med den i stan så ofta, men det hände. Polisen här var snälla, vi var ju personligt bekanta med flera, däribland polismästaren
Men det var ju grabbar, så dom hade ju inget vett att köra ordentligt, dom körde på trottoarer, på fel sida om refuger och hur som helst. Ofta med trasig belysning och dessutom med full trimfart inne i stan. Jag körde alltid ordentligt och var noga med att allt skulle vara perfekt och snyggt. Helt original förutom trimmet alltså:)
Det var säkert det som gjorde att jag klarade mig
Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//