Skillnader mellan 50 och 50 S

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Skillnader mellan 50 och 50 S

Post by Chainsaw Kid »

Hallå.

Har precis köpt en halvseg 50 -69 av en kompis, som haft den i källaren i 10 år. Sitter och läser in mig på den tekniska biten och funderar på vad det är för skillnader mellan en 50 S och en vanlig 50.

50 S hade ju 4-växlad låda vad jag förstår. Men mer?

Och vilken 50-modell hade 2.8 hästar? Var det 50 S Från Piaggios gamla reservdelslista ser man ju att 50 och 50 S hade samma vev, cylle och topp.

Jag är förvirrad.

Och vad i hela håken är det för bultar, som exempelvis sadeln sitter fastskruvad i chassit med? Mitt nyförvärv saknar ju en hel del bultar, så man får ju ha nya rostfria, om möjligt. Men vad är det för special? M7 eller någon tummare?

/Nybliven Lundavespare
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

säg till om du vill byta mot en välgående v50. har två och skulle hellre ha två olika. det gäller f.ö alla andra scootrar också - nån med för många lunor? OT men förlåt.
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Hej! 50S var en specialare i mycket; motorluckan är mindre, cylindern är inte samma som 50 eftersom motorblocket inte är upptaget för att kunna rymma en 125cc cylinder, vx-lådan fyrväxlad och vevpartiet urskuret för att ge längre insugstid. Lite drygt 2 men inte 3 Hk. Skruvarna som fäster tank och sadel är mkt riktigt M7.
Mvh

Dag
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Jag har en 50 Sport säg till om du vill att jag ska plåta av lite delar. Utsidan är dock en vanlig Vespa 50.

Pe
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Vespa 50 S och Sport är väl dock inte samma?!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Oj oj. Vespa 50. men "S" kan vara olika saker.

i Sverige fanns Vespa 50s i mitten på 60-talet, det var en 50kubikare registrerad som MC. Och den såg ut som andra tidiga Vespa 50 (både 50 och 50s hade liten lucka i början). Skillnaden i Sverige var att "S" hade 10" hjul original och annan motor medans 50 bara hade 9" och 1HK.

Sedan finns ju den kanske vanligaste 50 kubiks Vespan, Vespa 50 Special, den med fyrkantigt framlyse. Det finns ett antal privatimporterade sådana i Sverige. Vad gäller 50 Special så finns den i många olika utföranden, i Tyskland kunde man köpa minst 4 olika versioner av 50Special. Skillnaden var motorprestanda och utrustning (ex blinkers m.m.) Så är det en 50 Special som du har är det inte helt lätt att få fram exakt rätt data på den. De flesta 50 Special är på mer än 1 hästkraft.

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Det som fick mig lite ur gängorna (det var väl att jag inte hade någon M7-bult i mina skrotgömmor...), var effektskillnaden mellan en 50 (V5A1T)och en 50 S (V5SA1T). Jag skrev ut Piaggios reservdelslista (från scooterhelp) och såg att antal växlar, insugningsrör och förgasare skiljde sig (misstänker 16/16 för S mot 16/10 på "vanliga 50).

Men eftersom det var samma specar på cylinder, vevparti, topp, avgasknä et c, så får man väl dra slutsatsen att "viss efterbearbetning" gjordes på exempelvis vevpartiet av auktoriserad Piaggiomek, eller liknande scenario.

Någon som vet?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tror att scooterhelps reservdelslista för V50 är en väldigt tidig, kanske för första årgången (1963) den fanns aldrig i sverige. kolla t.e.x på växelkorset och utgående axel som har bara två tänder. har era 50s en sådan låda? någon som tittat. effektskillnaden mellan 50 och 50S i Sverige var enligt papper 1HK mot 2.2HK. alltså har 50 S 1,2 hästkrafter mer! däremot kan den ju vara drevad så att den går snabbare, har för mig att den ska toppa 70km/h.
intressant vetande kan vara att V50 (alltså svenska mopeden) också haft olika mått på ljuddämparröret och alu-böjen genom åren. det kan också variera på vevöppningen från ett par centimeter till större....(kan vara modifierat hos återförsäljaren)

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

sorry för fel i förra mailet.

Svenska uppgifter på Vespa 50 S 1966:

50cc komp 1:7,2
Slag 43mm, Borr 38mm
2,4 HK (5 800 v/min)
4 växlar
10" hjul
L 163cm B 61cm Hjulbas 116cm Vikt 75kg
Toppfart ca 60km/h

Jämför detta med V50

1 HK (4 500 v/min)

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Ja, man får tacka för nyttig info.

Solklart är att den känns seg och kräver en uppfräschning. 10 tums bakhjul känns allra mest akut, eftersom jag kör mest landsväg och tvåan räcker väl bra till skånska uppförsbackar som det är nu. På trean skriker den som en torterad gris och man vill ju inte varva ihjäl 35-åringen, så det är till att köra på trekvartsgas.

Men nu när jag utvärderat det gamla gistna åket (men ett gott ämne utan rost innanför sadel och liknande) ett par veckor till jobbet, så är det dags att få ordning på den. Min fars gamla Crescent Saxoped -57 känns starkare, trots att den är otrimmad men drevad. Men nu får halvtysken tjänstgöra som vinteråk när 50:an skall snyggas till. (Att hyvla av s k "vägäckel" och lera från underredet borde viktmässigt bli en prestandaförbättring för v50:n...

Dags för galonbyxor och "okåpat" med halvtysken till jobbet...
(Och sena kvällar med italienskan med slipdamm i näsan)
Post Reply