Vattenkylning i Sverige.

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
thyme
Nybörjare
Nybörjare

Vattenkylning i Sverige.

Post by thyme »

Jag tänker köpa en till begagnad plastscooter och undrar om de eventuella fördelarna med vattenkylning. Behövs vattenkylning i vårt klimat? Finns det några fördelar på mek-sidan. Jag tycker det verkar krångligt att hålla på med kylarvatten varje gång jag vill ta av cylindern. Nån som kan?
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Vattenkyldningen har väl inte så mycket att göra med klimatet direkt. På plastscootrar är det mest för att se tufft ut men ger även fördelar om man ska trimma rejält.
Fördelarna är väl just att det kyls bättre, nackdelarna är många. Dyrare trim, jobbigare mek plus att vattenkylningen på scootrar brukar inte vara särskilt bra designat, det är ofta jag hör talas om folk som fått skurna motorer pga vattenläckage.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thyme</i>
<br />Jag tänker köpa en till begagnad plastscooter och undrar om de eventuella fördelarna med vattenkylning. Behövs vattenkylning i vårt klimat? Finns det några fördelar på mek-sidan. Jag tycker det verkar krångligt att hålla på med kylarvatten varje gång jag vill ta av cylindern. Nån som kan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
thyme
Nybörjare
Nybörjare

Post by thyme »

Det där med skurna motorer verkar stämma. Jag åkte till sollentuna för att köpa ett begagnat orginalrör från en Runner och killen hade en skuren cylinder från den som han visade upp.
Post Reply