Problem med lyset (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Problem med lyset (V50)

Post by Stålis »

Nu har jag ett problem jag måste bli av med illa kvickt!
Det handlar om lyset på V50'n.

Efter renovationen på min V50 fungerade lyset perfekt. Efter nån natt utomhus plus att en klåfingrig vän som skulle testa vilka knappar som gick till vad så fungerade inte lyset alls.
Jag mätte upp alla kablar innan montering, inga trasiga. Jag har provat att byta glödlampa, och hela insatsen (till ny) utan resultat. Jag har även provat att byta omkopplare (till ny) utan resultat.

Det finns ju diverse reglade i omkopplaren, en dödare som fungerar. En tuta som fungerar samt en längre switch och en switch till. Ni som vet hur det ser ut vet vilken som är vad.
När jag har den mindre switchen i läge vänster så fungerar inte tutan. Annars kvittar det vilket läge den långa switchen är i.

Någon skarptänkt som kan hjälpa mig? Jag förstår mig inte på det här.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

pquist länkade till den här bilden i ett annat inlägg på forumet. men den kanske du redan har tittat på.

annars är det väl lyse AV/PÅ på vippstömbrytaren och den lägre omkopplaren ska ju vara hel/halvljus.

Image

Federico
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej Stålis!

Kolla att baklampan är hel (6V 18W). Det är viktigt att Du får tag på en 18W lampa annars håller den inte, den är seriekopplad med framlyset (som ska vara 6V/15W) ! Lite skum koppling men om Du mäter mellan 1 och 4 på kopplingblocket vid motorn så ger spolen 12 V och följer Du trådarna så ser man att bak och framlyset är seriekopplat.

Den längre switchen är Lyse På/Av.
Den kortare (sitter till höger) är hel/halv omkopplaren (hel, vänster och halv höger).


//Leif
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Ska kolla in baklampan, jag har inte bytt den under renoveringen så det kan faktist vara den som är boven i dramat!

Vad beträffar den ritningen så stämmer den inte överens med den på t.ex. scooterhelp. Men där är anslutningar för bromsljus med.
Den här ritningen ovan har en framlampa som inte ser ut som min heller i anslutningarna.. men jag får väl testa mig fram.
Friskt kopplat hälften brunnet. ;)

Återkommer hur det går och tills dess tackar jag så hemskt mycket!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Om du eller tidigare ägare har köpt en ny framljusinsats så är den troligtvis inte som på skissen. Jag tror inte att dom svenska originalinsatserna finns om inte någon har gamla kvar i lager. Sedan är det säkert olika på de svenska genom åren också...

elfel - det roligaste som finns..... :(

Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Den som sitter i nu och den nya jag har på lager ser likadana ut, dvs inte som den på bilden ovan. :(

Mjo, elfel suger, speciellt när det funkade för en månad sedan men inte nu. Ska ner och kolla baklampa. Hoj hoj!
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Ok, nu har jag vart nere och mätt.
Enligt anvisning har jag mätt mellan grön och svart nere i blocket vid motorn och fick ut 12V. Så, tutan får ström vilket jag redan visste eftersom det fungerar. :)
Efter omkopplaren är det dött.

Har lyckats luska ut att inte ett av de kopplingsscheman jag hittat över V50 stämmer in på min från 78.
Så, vad gör man.

Så här var mitt kopplat i omkopplaren iaf:
Image
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Om Du har bytt lampinsatsen gissar jag att Du fått den nya med parkeringsljus. Om så har Du ett problem, denna insats jordar gärna genom metallkontakt mellan lamphållare och lykthus. Har Du detta problem rekommenderas att Du klipper av hela hållaren för parkeringsljus och tar bort den. Vill Du kolla om grejorna fungerar innan Du klipper kan Du testa ljuset med lampinsatsen hängande i fria luften medan Du kör motorn. Eftersom tutan inte fungerar i det ena ljusläget (hel el halv) kan man misstänka att Du har kortslutning i denna sladd, alternativt i lampan. Kopplingsschemat stämmer - som Du noterat - inte, eftersom det beskriver en parallellkoppling och Ditt ljus är seriekopplat. Dessväre bara att fortsätta att mäta och testa.

Dag
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Vilket schema är det som inte stämmer? Det på bilden?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

pquists schema, som kommer från originalinstruktionsboken till V50, c:a 68, är avbildat ovan. Om Du ser på anslutningarna i plinten strax till hö/nedanför tändstiftet ser Du att tråd 1 splittrar upp sig i en tåt till framljus, 1 till bakljus, detta skulle givit parallellkoppling. Om det hade varit kopplat så, skulle bakljuslampan gått sönder av överspänning varje gång Du skiftar mellan hel- och halvljus, eftersom i det ögonblick Du skiftar ljus, slocknar framlampan och bakljuset skulle få all spänning/ström. Generatorn lämnar c:a 2,5A ström, nominellt är spänningen över lamporna c:a 12V om man har en total belastning på 15+18W, tomgångsspänningen (vad generatorn lämnar om den inte har någon belastning) är c:a 67V och därmed skulle den ensamma baklampan vid parallellkoppling enl ovan schema vid ljusskifte få c:a 30 - 35V, lysa som fan en millisekund och dö.

Dag
Post Reply