Orginallack till vespa

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

Orginallack till vespa

Post by Mr_bakiz »

Hej!

jag ska lacka om min vespa gl 150cc -63:a. Det är inte orginallack på nu utan en ful handmålad mörkblå. Men förr va det babyblå, skitsnyggt. Men kan man få tag på orginalkulören nånstans?

Mvh Backman
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hej.
Italia billacker "Lechler" har en del Piaggiokulörer i sina provkartor. Har ingen adress men det ligger b l a i Huddinge. Prova där så kanske du kan få en färgkod.

De originalfärger som jag har sett på GL i Sverige har varit en gråblå "duvblå" färg, riktigt snygg. Den andra är en vit färg. Se bilder nedan
Image
Image

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

färgkoder hittar du på nätet http://www.vespa-archiv.de/
MECA i bandhagen blandar färger och säljer på sprayburk för 160 kr/st se till att lägg på en skyddslack om du väljer denna metod då lacken löses upp av bensin :(
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Das Archiv har en lång lista på färger. Men det kan vara specialfärger för Tyskland i deras lista. Piaggio levererade inte samma färger till alla länder, dessutom licenstillverkade tyskarna vespor som säkert hade egna färger också. Troligtvis är det samma färger på en så pass sen modell av GL då den antagligen bara tillverkades i Italien.

Ville bara uppmärksamma på detta, om man vill ha exakt originalkulör som fanns på svesksålda Vespor.
Nu är inte jag någon originaldåre och tycker väl att man ska välja en snygg tidsenlig färg till sin Vespa, nödvändigtvis inte original. Och då kanske man kan kolla på andra sextiotalsfordon för inspiration.

Federico
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr_bakiz »

OK.. tack för tipsen. LAcken innan va antagligen en sån "duvblå" som du beskriver. Den va lite grå och babyblå. MEn jag kanske inte behöver ta orginalkulören då? utan något passande istället. vespan kommer lämnas in på lackering på en firma. MEn räcker det att blästra elelr måste man slipa efter blästringen. Någon som vet ca pris för blästring?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag ringde runt förut när jag ville blästra min pärla. det var svårt att hitta någon i stockholmstrakten som ville ta sig an det hela. en kille i vallentuna skulle ha 5000 spänn för jobbet, vilket jag tyckte var lite magstarkt så jag slipade med en rondell själv istället. Om någon vet någon bra och billig lackerare eller blästrare i 08-området så kan väl dom posta det här...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hellre bra än billig blästrare. Det är tyvärr för många som haft oturen att få tillbaka sönderblästrade delar. Det är inte alls säkert att det märks förrän man ska montera ihop och upptäcker att kåpan var 2cm längre än tidigare. Försäkra er om att blästerfirman klarar eller har gjort tunn plåt förut.

Sliprondell är nog både billigare och bättre om det inte är mycket djupa rosthål som man vill få rent.

Federico
Post Reply