19 mm förgasare - Vad för munstycke???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

19 mm förgasare - Vad för munstycke???

Post by Pellegrino »

På min originalförgasare (19 mm, Primavera 125) sitter det ett munstycke (?) märkt med "45" (vill jag minnas) bredvid lågfartsmunstycket. Det går snett ner till flottörhuset. Vad har det för funktion? Nåt att labba med när man trimmat till 133cc?

/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Detta är nog lågfartsmunstycket..!
Luft/bränsleblandningen är en fjäderbelastad skruv som sitter vågrätt och lågfartsmunstycket ett munstycke som sitter monterat med svag lutning/nästan lodrätt.

Kan vara nödvänligt att byta om den går tunnt på låga varv.
VH,
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

Se där, ja... man lär sig något varje gång man frågar något här! :)

Luft/bränsleskruven, den fjäderbelastade: det känns som om min vill vara rejält utskruvad, och då finns risken att den vibrerar så att den gängar ut sig och lossnar. Något bra knep att få den att sitta lite bättre? Längre kraftigare fjäder, eller vad gör man? Vågar man sätta gängtejp?

/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Se där, ja... man lär sig något varje gång man frågar något här! :)

Luft/bränsleskruven, den fjäderbelastade: det känns som om min vill vara rejält utskruvad, och då finns risken att den vibrerar så att den gängar ut sig och lossnar. Något bra knep att få den att sitta lite bättre? Längre kraftigare fjäder, eller vad gör man? Vågar man sätta gängtejp?

/P

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att skruven behöver vara långt utskruvad beror nog på för tunn lågfart, alltså om du byter till en/ett par storlekar större lågfartsmunstycke så kanske du kan skruva in luft/bränsle lite mer och på så sätt få den att sitta okej!.
Längre fjäder på munstycket är annars en användbar tillfällig lösning
/C

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

Tack, Calle!
Din hjälp är mycket uppskattad! :)

/P
Post Reply