Aprilia SR 50 Dör i backar
Aprilia SR 50 Dör i backar
Hej, har precis köpt en SR50 LC ( 30-moppe). Den går och startar lätt men stannar plötsligt i uppförsbackar då och då. Det är bara att starta den igen och köra vidare??????????
Någon som vet vad detta kan vara???? Den toppar 55Km lite seg i accet och har ett ganska "smattrigt" nytt avgasrör fabrikat Kunda.
Kan det vara för tunga variatorvikter?? Är det någon som förstår detta?
Peter
Någon som vet vad detta kan vara???? Den toppar 55Km lite seg i accet och har ett ganska "smattrigt" nytt avgasrör fabrikat Kunda.
Kan det vara för tunga variatorvikter?? Är det någon som förstår detta?
Peter
Det är inte vikterna. Då skulle du inte komma igång igen.Snarare för låg flottörnivå.
www.scootech.se
www.scootech.se
Hur stannar den i backarna? Tvärt eller segare och segare? Är det segare och segare så är det garanterat vikterna.
Har man bara bytt blås till ett standard trimblås så behöver man oftast inte bry sig om vikterna men är det ett lite värre blås på så är det dags att byta.
Sen finns det ju olika blås, högvarv eller acc-blås. Min plastraket har ett sk högvarvsblås vilket gör att den är lite segare än vanligt på lägre varv men när den varvar upp och skränar i plasten ordentligt så kommer den upp i respektabla 65km/h.
Prova att byt vikter! De är inte så dyra.. din seriösa plastraketsmekaniker borde veta vad som är orginal, ta en storlek lättare.
Har man bara bytt blås till ett standard trimblås så behöver man oftast inte bry sig om vikterna men är det ett lite värre blås på så är det dags att byta.
Sen finns det ju olika blås, högvarv eller acc-blås. Min plastraket har ett sk högvarvsblås vilket gör att den är lite segare än vanligt på lägre varv men när den varvar upp och skränar i plasten ordentligt så kommer den upp i respektabla 65km/h.
Prova att byt vikter! De är inte så dyra.. din seriösa plastraketsmekaniker borde veta vad som är orginal, ta en storlek lättare.
ok. kan du inte starta i backen igen så är det nog vikterna/kopplingsfjädrarna. Det brukar följa med en sats rullar med avgaset. Vill du ha mer trimförslag så säg till. Efter hårdmek med min speedfight så fick jag bra drag i den. Ca 85 med bra acc. Din har ju 3 strypningar. Insug , avgas och ring (eller liknande) i variatorn.
www.scootech.se
www.scootech.se
Fick ett tips om att vikterna också kan vara slitna och därför kan uppföra sig så här. Provar med nya vikter (lätta) och ser hur det verkar.
MEN hur f-n håller man fast hjulet framför vikterna för att få loss muttern på en Aprilia Sr50 - det är ju alldeles runt och verkar väldigt klent. Måste man ha specialverktyg eller kan man använda något vanligt verktyg på "kick-taggarna" (klackarna för kicken) ????? Någon som har gjort detta??
Peter
MEN hur f-n håller man fast hjulet framför vikterna för att få loss muttern på en Aprilia Sr50 - det är ju alldeles runt och verkar väldigt klent. Måste man ha specialverktyg eller kan man använda något vanligt verktyg på "kick-taggarna" (klackarna för kicken) ????? Någon som har gjort detta??
Peter
Jag lovar skall inte bli långrandig - tänkte bara att det finns fullt av duktiga mekare här:) ( plastmoppen är min yngsta son´s)
-Jag är självklart tacksam för hjälp o tips-
//Peter
som själv rattar en (plastkiller)lambretta Tv II -61 (taffspeedtrimmad) + vespa 50 slö orginal + bubbla - och är kanske godkänd här?8)
-Jag är självklart tacksam för hjälp o tips-
//Peter
som själv rattar en (plastkiller)lambretta Tv II -61 (taffspeedtrimmad) + vespa 50 slö orginal + bubbla - och är kanske godkänd här?8)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>
<br />
//Peter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grymt godkänt!! Själv rattar jag V50R -75...grymt slö..och Miata (som uhhh...är från Japan!!) ;-D
Du hör hemma här
/joakim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grymt godkänt!! Själv rattar jag V50R -75...grymt slö..och Miata (som uhhh...är från Japan!!) ;-D
Du hör hemma här

/joakim
www.scootech.se