Lådan i min vespa har ett ljud när man växlar som jag bara hört i rallybilar förut. Dogarna i lådan slår i med en tydlig smäll . Är det så det ska vara eller är det ett tecken på förslitning? Sedan har jag svårt att få 2:an att ligga i. Den hoppar gärna ur, och i igen. Vad göra? Är det ochså förlitning?
www.scootech.se
växellådan
Det smäller om en vespalåda, speciellt när man lägger i 1:an från friläge. Låter det mycket när man kör och växlar kan det vara så enkelt att kopplingsvajern inte är tillräckligt spänd, det känner du om den drar lite när du står still med växel i.
Sedan till det klassiska vespaproblemet med växel som hoppar ur, det vanligaste brukar vara:
För Smallframe (Vespa50 + Primavera):
-Växelkorset är slitet
-För stort spel i växellådan
-Slitna drev (ytan mot växelkorset)
-Sliten "mainshaft"= delen ligger an mot v-korset
För Stora Vespor 125-->200cc:
-Växelkorset är slitet
-Växelboxen är sliten (kan vara sliten på flera ställen)
alla dom här felen kräver att man klyver motorn för att kunna byta delarna. växelboxen på stora vespor kan man byta/renovera utifrån.
/fredriko
Sedan till det klassiska vespaproblemet med växel som hoppar ur, det vanligaste brukar vara:
För Smallframe (Vespa50 + Primavera):
-Växelkorset är slitet
För Stora Vespor 125-->200cc:
-Växelkorset är slitet
-Växelboxen är sliten (kan vara sliten på flera ställen)
alla dom här felen kräver att man klyver motorn för att kunna byta delarna. växelboxen på stora vespor kan man byta/renovera utifrån.
/fredriko