Jag har precis försökt att lossa den övre bulten som håller den främre stötdämparen på plats. Det gäller en Vespa GL -63 och på min scooter ser det av någon anledning inte riktigt ut som i Haynes-manualens sprängskiss.
Om jag förstått det rätt så ska det vara en bult som man lossar från den sida hjulet sitter på, och som är gängad rakt in i andra sidan, alltså utan mutter? Det ser nämligen lite annorlunda ut på min.
Det verkar även som om den nya dämparen som jag beställt är någon centimeter längre än den som sitter på. Kanske inte så konstigt eftersom att den är utsliten men det kan nog bli ett litet helvete att få den att passa när jag väl fått av bulthelvetet.
Alla tips och knep angående byte av framdämpare välkomnas.
Fredrik H.
Byte av främre stötdämpare.
-
- Drömmare
Hej!
Precis, övre bulten sitter iskruvad från vänster och är gängad i gaffeln och brukar vara väldigt svår att få loss, men med rostlösningsolja och bra verktyg så går det.
Om det är helt omöjligt får man demontera gaffeln och framskärmen för att komma åt bra från sidan, en bra ide är att göra detta innan man har förstört bulten helt.
Om man demonterar gaffel och stänka är det bra idé att använda en mutterknackare att lossa bulten med.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Precis, övre bulten sitter iskruvad från vänster och är gängad i gaffeln och brukar vara väldigt svår att få loss, men med rostlösningsolja och bra verktyg så går det.
Om det är helt omöjligt får man demontera gaffeln och framskärmen för att komma åt bra från sidan, en bra ide är att göra detta innan man har förstört bulten helt.
Om man demonterar gaffel och stänka är det bra idé att använda en mutterknackare att lossa bulten med.
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
-
- Drömmare