Koppling V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Patrik
Entusiast
Entusiast

Koppling V50

Post by Patrik »

Kanske en dum fråga men om man vill spänna kopplingen, ska man då först lossna nippel under motorn och sen dra i vajjern och sätta den längre in? Eller finns det något annat sätt. Och är det så att kopplingshantaget ska vara intryckt när man gör det osv.

Pe
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Fick höra av Vespa service att det var ett jävlans meck att spänna den man skulle ta bort kåpor och krafs. Sitter inte vajjerns fäste under motorn?

Pe
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Det finns en liten justeringsskruv "där nere" där vajerhöljet slutar. Börja med att justera den, om du behöver mer än så lossar du nippeln och trycker lite närmare åt framhjulshållet. Handtaget i viloposition oavsett vilket.
Tydligen så måste man nog trycka ganska hårt.

Så tänkte jag göra, redan ikväll.Om min beskrivning är helt åt skogen meddelar jag det här ;-)

/joakim

Ganska ruffig Vespa 50R -75
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Grymt jag följer ditt råd så får vi se vem som lyckats imorgon.

Pe
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Fick höra av Vespa service att det var ett jävlans meck att spänna den man skulle ta bort kåpor och krafs. Sitter inte vajjerns fäste under motorn?

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, fästet sitter under motorn. Om du sitter på motorluckesidan finns nippel o spak ganska nära bakhjulssidan, om du fattar hur jag menar...hmm.

Inga kåpor och krafs skall plockas av iallafall.

/joakim

Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Fick höra av Vespa service att det var ett jävlans meck att spänna den man skulle ta bort kåpor och krafs. Sitter inte vajjerns fäste under motorn?

Pe

Hrmmm. Läste i din trimtråd att det var en växel du hade problem med. Då var det kanske vajrarna till växlarna de menade var bökiga att spänna, inte kopplingswiren.
Isåfall kan det nog vara lite "kåpor o krafs" som måste av.

Kolla i strålkastarhuset på styret om växelvajrarna verkar slappa, det är iallafall en liten
operation...o ganska obökig.

/joakim

upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

Ett tips är att se till att justeringsskruvarna till koppling o växlar fungerar bra för då blir livet MYCKET enklare, det går att dra-trycka-bända-skruva-fixa vajrar så att det blir schysst men det är jobbigt o man får för det mesta göra om det flera gånger.
Det är annars inte så krångligt att fixa med detta om man får upp vespan på en bänk så att du slipper kräla på golvet...
Växelbiten sitter under en liten enskruvs kåpa, inte särskilt krångligt...
Men kolla som sagt att det är spänt o fint innanför lyset oxå
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Lägg ut en filt och vält moppen så den ligger golv mot styre så har du en extremt mkt enklare uppgift frakför dig.
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />
Så tänkte jag göra, redan ikväll.Om min beskrivning är helt åt skogen meddelar jag det här ;-)

/joakim

Sådärja, det funkade fint. Kopplingen verkar fungera nu iallafall. Fast det finns något missljud tycker jag, skall forska vidare i det sen.
Däremot upptäckte jag att växelvajrarna lämner en hel del att önska. Måste nog ta och justera dem också...arghh..varför kan inget bara vara bra nångång... ;-)

Nån mer än jag som köpt ett överprisat vrak?

/joakim

Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Mitt ingrepp fungerade också. Men som vanligt upptäckte man nåt annat. Det läcker lite olja eller bensin från nån nånstans. Och nu när jag har spänt kopplingen så är det lite trögt att växla och det låter lite mer KLOIIINK när man växlar. Dagens ingrepp är då att byta växellådsolja.

Pe
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<br />Mitt ingrepp fungerade också. Men som vanligt upptäckte man nåt annat. Det läcker lite olja eller bensin från nån nånstans. Och nu när jag har spänt kopplingen så är det lite trögt att växla och det låter lite mer KLOIIINK när man växlar. Dagens ingrepp är då att byta växellådsolja.

Pe

Hehe, vi ligger helt i fas med varandra. Jag har gjort exakt samma upptäckter som du.
Vilken olja tänker du använda?

Förresten:
Skall förgasaren sitta löst, den går med lillfingerskraft att ricka fram och tillbaka?
Min kick funkar inte heller, antar att det inte spelar så stor roll utan att man kan vänta till vintern att riva ner eländet, eller har jag fel?

/joakim

Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

När det låter klonk när man växlar har man justerat kopplingen fel.
Kopplingen på en V50 är helröten, jag köpte en 4-lamells men den var lika kass. Fick till slut tipset att det bästa var att slänga i 3 nya lameller och en ny fjäder. Har dock mekat i 4 månader eller så, så jag orkar inte riktigt på stört.

Nån som vill ha en 4-lamells Malossi racekoppling m. fjäder, lätt beggad? :)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Jor El!

Förgasaren ska sitta fast, det är bara att skruva åt klämringen lite hårdare. Rör den sig finns det risk för tjuvluft och då får Du ny friska problem.

//Leif
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Jor El!

Förgasaren ska sitta fast, det är bara att skruva åt klämringen lite hårdare. Rör den sig finns det risk för tjuvluft och då får Du ny friska problem.

//Leif

Tack
Hur kommer man åt klämringen, från utrymmet där förgasaren sitter eller från utrymmet under tanken (måste man montera av tanken?) ?

/joakim

Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />När det låter klonk när man växlar har man justerat kopplingen fel.
Kopplingen på en V50 är helröten, jag köpte en 4-lamells men den var lika kass. Fick till slut tipset att det bästa var att slänga i 3 nya lameller och en ny fjäder. Har dock mekat i 4 månader eller så, så jag orkar inte riktigt på stört.

Nån som vill ha en 4-lamells Malossi racekoppling m. fjäder, lätt beggad? :)
Uppkommer ljudet eftersom jag spänt den för hårt? Och hur ska man justera den, är det med den lilla skruven som sitter i slutet på vajern?

Pe
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jor El; du kommer åt den i förgasarutrymmet.

Patrik; Vet ej varför du har missljud, jag har det också men min koppling funkar ju lika bra som din så.. :) Grovjusterar gör du genom att lossa nippeln i slutet av vajern och spänna åt. Finjusterar gör du på skruvnippeln.
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Blir inte riktigt klok på min koppling. Har precis bytt vajer och spänt den nya ok. (Anser jag) Nu visade det sig att jag spänt lite för mycket så att kopplingen slirar hela tiden. OK då är det bara att finjustera det sista med den lilla justerskruven, men jag tycker inte att det blir någon skillnad oavsett vilket håll jag skruvar den.
Åt vilket håll händer vad???:oops:
För att få kopplingen att ta mer så tycker i alla fall jag att man bör skruva ur justerskruven? Har jag tänkt helt fel där???

/Tony
V50r från 1973
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

V50-kopplingen är en delikat manick. Du får helt enkelt justera den tills den funkar hyffsat för när den är ny kräver den lite inkörning.
Sedan hänger det mycket på oljan också. Finns tydligen ngn från Castrol som skulle funka och den har ngn form av antislirfunktion..
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Det konstiga var ju att den kändes ok först men efter att ha kört en bit så började den slira. Kan ju bero på oljan i och för sig. Jag ska testa att köra lite till och justera lite och om det inte hjälper så får jag ta och byta olja igen.
Återkommer och meddelar resultat så fort jag har nåt.
Bytte för övrigt till en ET3 ljuddämpare i samma veva och det känns som om den blev lite piggare med det, trots slirande koppling.:)

/Tony
V50r från 1973
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej sbjihp!

Vad har Du för olja i kopplingen?
Jag kör enbart på vanlig SAE30, samma som till B&S gräsklipparmotorer.
Har provat med annan olja och har då fått samma problem som Du har.

Om Du spänner kopplingen för hårt så kan den slira, mitt råd är att spänna den så hårt att man måste trycka in kopplinghantaget några mm innan den börjar koppla ur.

Skruvar Du in nippeln så blir kopplingwiren slakare och följdaktligen tvärtom när Du skruvar ut nippeln.

//Leif
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Hej sbjihp!

Vad har Du för olja i kopplingen?
Jag kör enbart på vanlig SAE30, samma som till B&S gräsklipparmotorer.
Har provat med annan olja och har då fått samma problem som Du har.

Om Du spänner kopplingen för hårt så kan den slira, mitt råd är att spänna den så hårt att man måste trycka in kopplinghantaget några mm innan den börjar koppla ur.

Skruvar Du in nippeln så blir kopplingwiren slakare och följdaktligen tvärtom när Du skruvar ut nippeln.

//Leif

Jag kör med vanlig SAE30 för gräsklipparmotorer. Dock från Biltema, så det kanske är dålig kvalitet. Provade idag igen och kopplingen funkar ok direkt när den är kall, kör man bara en liten stund så börjar den att slira. Skumt...
Jag ska försöka att kika lite mer på problemet i morgon. Tack för tipsen!

/Tony
V50r från 1973
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Då är det säkert oljan, men jag tvivlar faktist på att Biltemas är nåt vidare jättesämre än all annan sae30.
Post Reply