Byta kopplingsfjäder

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byta kopplingsfjäder

Post by Jor El »

Jaha, efter ett lyckat och smidigt byte av kopplingswire och hölje funkar kopplingen inte ändå. Dels fjädrar inte den lilla spaken nere på motorn tillbaka, den lilla spaken som man fäster wiren i alltså. Den går att föra fram och tillbaka med lillfingret, och orkar inte alls att dra upp kopplingshandtaget till sin viloposition via wiren.
Som om det inte var nog verkar kopplingen inte funka....alls.

Vad göra? Är det klockrent kopplingsbyte som gäller?

Jag är inte jättehemma på terminologin, men antar att det heter lameller det som skall bytas.
Kan någon ganska enkelt förklara vilka grejer jag behöver beställa och om det är en operation som klaras av att göra utomhus på gården (gården som i stan alltså).

/joakim
upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

bara för att klargöra lite så att det inte blir så knasigt som det blev för en vän till mig som hade en "himla jättetrasig koppling" o började riva med motorn...
"den lilla spaken" går att dra en bra bit med lillfingret innan det tar stopp och du har kommit fram till det läge där kopplingen egentligen börjar!
Annars så finns det väl paket med allt du behöver om du måste byta hela kopplingen eller så köper du lameller m.m för sig.
Men det behöver nog inte vara så att det är något fel, min kopplings arm satt benhårt fast o gick inte att rubba men det var bara moder jord som gjort att axeln rostat o fastnat (samma sak med fram o bakbromsar,för att inte tala om själva bromspedalen..)det går att lösa med våld, smörja o hellfire...
Inuti var kopplingen hur fin som helst.
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Tack!!!

Det var exakt den reflektionen jag gjorde efter att jag skrivit inlägget. "-Tänk om....", liksom.

Skall testa imorron.

/joakim
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

River du isär kopplingen så glöm inte att sätta tillbaka allt som det var! Finns en liten markering i kopplingskorgen som ska stämma med stålskivorna i kopplingen. Annars funkar den inte iaf.
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Det var precis så som Upsetter sa. Så kopplingsrivningen kan förhoppningsvis sparas till vintern.

/joakim

Ganska ruffig Vespa 50R -75
Post Reply