Jag är ganska ny vespaägare och förra ägaren berättade att det satt en trimcylinder på - en Popolino 175cc (rätta mig om jag har fel). Däremot kan jag inte se att förgasaren är bytt.
Nu är det så att tomgången är omöjlig att ställa in så att den går lungt och fint. Kan det vara så att förgasaren inte "räcker till" till den större cylindern??
- Är det nån som har nåt bra tips??
- Går det att byta munstycke alt. borra större hål i befintligt??
- Var kan man i så fall handla munstycke?
Mycket tacksam för hjälp!
Problem med tomgång Vespa Touring 1960
Hej och välkommen!
Trimcylle kräver normalt mer soppa!
Ta och slå en signal till EM scooters (http://www.emscooters.se/webshop/default.asp) i Göteborg, dom fixar det mesta när det gäller gamla scotrar. Finns inte grejerna i web-shopen så ring.
//Leif
Trimcylle kräver normalt mer soppa!

Ta och slå en signal till EM scooters (http://www.emscooters.se/webshop/default.asp) i Göteborg, dom fixar det mesta när det gäller gamla scotrar. Finns inte grejerna i web-shopen så ring.
//Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Jag är ganska ny vespaägare och förra ägaren berättade att det satt en trimcylinder på - en Popolino 175cc (rätta mig om jag har fel). Däremot kan jag inte se att förgasaren är bytt.
Nu är det så att tomgången är omöjlig att ställa in så att den går lungt och fint. Kan det vara så att förgasaren inte "räcker till" till den större cylindern??
- Är det nån som har nåt bra tips??
- Går det att byta munstycke alt. borra större hål i befintligt??
- Var kan man i så fall handla munstycke?
Mycket tacksam för hjälp!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Kolla att lågfartsmunstycket är bytt till större modell annars får du aldrig rätt på tomgången om det är 177cc monterat.
EM-scooters fixar munstycke till dig!
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />Jag är ganska ny vespaägare och förra ägaren berättade att det satt en trimcylinder på - en Popolino 175cc (rätta mig om jag har fel). Däremot kan jag inte se att förgasaren är bytt.
Nu är det så att tomgången är omöjlig att ställa in så att den går lungt och fint. Kan det vara så att förgasaren inte "räcker till" till den större cylindern??
- Är det nån som har nåt bra tips??
- Går det att byta munstycke alt. borra större hål i befintligt??
- Var kan man i så fall handla munstycke?
Mycket tacksam för hjälp!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Kolla att lågfartsmunstycket är bytt till större modell annars får du aldrig rätt på tomgången om det är 177cc monterat.
EM-scooters fixar munstycke till dig!
VH,
Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
--> Calle!
Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?
Tacksam för hjälp!
// Marcus
Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?
Tacksam för hjälp!
// Marcus
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />--> Calle!
Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?
Tacksam för hjälp!
// Marcus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Nummer 6! (Som här kallas tomgångsmunstycke)
- Eller kolla #13 på http://lambrettaclub.mille.nu/tech/munst.jpg
<br />--> Calle!
Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?
Tacksam för hjälp!
// Marcus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Nummer 6! (Som här kallas tomgångsmunstycke)
- Eller kolla #13 på http://lambrettaclub.mille.nu/tech/munst.jpg
OK, tack Calle! Ska kolla med EM och vilken storlek jag har på munstycket.
En annan sak; Vespan startar kall alldeles ypperligt. Full choke och full gas. Startar på första. Men när den gått i typ 10 min och den dör (pga för dålig tomgång...
och man ska kicka igång den igen så är det snudd på omöjligt. Hur jag än kickar gasar, chokar, chokar inte, stänger kranen, drar ur den så den inte är sur osv. så kan jag stå i 20 minunter utan att lyckas få gång den.
Har gjort ren förgasare och tändstift men inte blust ur munstyckena.
Du verkar ha grym koll, har du eller nån annan några tips??
Tack på förhand!
// Marcus
En annan sak; Vespan startar kall alldeles ypperligt. Full choke och full gas. Startar på första. Men när den gått i typ 10 min och den dör (pga för dålig tomgång...

Har gjort ren förgasare och tändstift men inte blust ur munstyckena.
Du verkar ha grym koll, har du eller nån annan några tips??
Tack på förhand!
// Marcus