Problem med tomgång Vespa Touring 1960

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Problem med tomgång Vespa Touring 1960

Post by fat_mac »

Jag är ganska ny vespaägare och förra ägaren berättade att det satt en trimcylinder på - en Popolino 175cc (rätta mig om jag har fel). Däremot kan jag inte se att förgasaren är bytt.

Nu är det så att tomgången är omöjlig att ställa in så att den går lungt och fint. Kan det vara så att förgasaren inte "räcker till" till den större cylindern??

- Är det nån som har nåt bra tips??
- Går det att byta munstycke alt. borra större hål i befintligt??
- Var kan man i så fall handla munstycke?

Mycket tacksam för hjälp!
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej och välkommen!
Trimcylle kräver normalt mer soppa! :D
Ta och slå en signal till EM scooters (http://www.emscooters.se/webshop/default.asp) i Göteborg, dom fixar det mesta när det gäller gamla scotrar. Finns inte grejerna i web-shopen så ring.



//Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Jag är ganska ny vespaägare och förra ägaren berättade att det satt en trimcylinder på - en Popolino 175cc (rätta mig om jag har fel). Däremot kan jag inte se att förgasaren är bytt.

Nu är det så att tomgången är omöjlig att ställa in så att den går lungt och fint. Kan det vara så att förgasaren inte "räcker till" till den större cylindern??

- Är det nån som har nåt bra tips??
- Går det att byta munstycke alt. borra större hål i befintligt??
- Var kan man i så fall handla munstycke?

Mycket tacksam för hjälp!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!
Kolla att lågfartsmunstycket är bytt till större modell annars får du aldrig rätt på tomgången om det är 177cc monterat.
EM-scooters fixar munstycke till dig!

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

--> Calle!

Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?

Tacksam för hjälp!

// Marcus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />--> Calle!

Vilken skruv är den du kallar "lågfartsmunstycket" om du jämför med bilden på http://www.meshmen.com/touring/HB10.html?

Tacksam för hjälp!

// Marcus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Nummer 6! (Som här kallas tomgångsmunstycke)

- Eller kolla #13 på http://lambrettaclub.mille.nu/tech/munst.jpg
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

OK, tack Calle! Ska kolla med EM och vilken storlek jag har på munstycket.

En annan sak; Vespan startar kall alldeles ypperligt. Full choke och full gas. Startar på första. Men när den gått i typ 10 min och den dör (pga för dålig tomgång... :-) och man ska kicka igång den igen så är det snudd på omöjligt. Hur jag än kickar gasar, chokar, chokar inte, stänger kranen, drar ur den så den inte är sur osv. så kan jag stå i 20 minunter utan att lyckas få gång den.

Har gjort ren förgasare och tändstift men inte blust ur munstyckena.

Du verkar ha grym koll, har du eller nån annan några tips??

Tack på förhand!

// Marcus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Byt tändstift och justera brytarspetsar.
Möjligen kan din tändspole vara dålig och/eller brytare och kondensator.

Att en gammal Vespa är svårstartad kan bero på flera olika saker och ibland en kombination av olika fel.
Börja att kolla på tändningen och förgasaren och sök sedan vidare.

/Calle
Post Reply