Jag har renoverat Vespan för ett tag sedan och nu lyckats köra in mina delar. Jag slängde på det gamla vanliga primär+vev-trimmet plus en trimdämpare. Enligt uppgifter skall då moppen göra 50km/h.
Dock har jag också en Polini 50cc trimcylinder men fanskapet går inte fortare iaf. Nån som har några synpunkter på vad som kan behövas kollas över?
Halvslö trots trim!
Hej!
Törs man gissa att det en V50
.
Jag har gjort exakt samma som Du, nytt "trim"-vevparti, pirmärutväxling och ljuddämpare (kör en ET3:a).
Min gör c:a 45-50 på plan väg.
Har Du kollat förgasaren? Jag fick byta munstycke från 48 till 50 för att den skulle gå bra. Tändningen är också viktig, kolla brytarspetsarna och kondesatorn, brytarspetsarna ska ha 0,4 mm gap. Har Du det så blir tändningen ganska så rätt om man justerar tändplattan "mitt på".
Är den lättstartad? Har haft vissa problem med min V50 pga. en dålig tändspole! Då gick den inte fort.
Har Du dragit fast toppen ordentligt, det finns ju ingen packning så kommer det lite skräp mellan topp och cylinder så kan det läka.
//Leif
Törs man gissa att det en V50

Jag har gjort exakt samma som Du, nytt "trim"-vevparti, pirmärutväxling och ljuddämpare (kör en ET3:a).
Min gör c:a 45-50 på plan väg.
Har Du kollat förgasaren? Jag fick byta munstycke från 48 till 50 för att den skulle gå bra. Tändningen är också viktig, kolla brytarspetsarna och kondesatorn, brytarspetsarna ska ha 0,4 mm gap. Har Du det så blir tändningen ganska så rätt om man justerar tändplattan "mitt på".
Är den lättstartad? Har haft vissa problem med min V50 pga. en dålig tändspole! Då gick den inte fort.
Har Du dragit fast toppen ordentligt, det finns ju ingen packning så kommer det lite skräp mellan topp och cylinder så kan det läka.
//Leif
Haha. Hur kunde du gissa det? 
Förknasaren är kollad. Har jettat in den så det ser bra ut på tändstiftet.
Har dessutom vart så slö att jag fick tändningen inställd på verkstad allt enligt instruktionsboken till min fina trimcylinder.
Nya brytare, ny konding.
Lättstartad. Startar alltid på andra till tredje sparken.
Topp och cylle är nytt och var jätterent och fint när det skruvades ihop tajt.
Verkar det skumt eller verkar det skumt?

Förknasaren är kollad. Har jettat in den så det ser bra ut på tändstiftet.
Har dessutom vart så slö att jag fick tändningen inställd på verkstad allt enligt instruktionsboken till min fina trimcylinder.
Nya brytare, ny konding.
Lättstartad. Startar alltid på andra till tredje sparken.
Topp och cylle är nytt och var jätterent och fint när det skruvades ihop tajt.
Verkar det skumt eller verkar det skumt?
Hej!
Hur går det Stålis?
Jag har grubblat lite på dina problem, men jag kommer inte på nåt! Är ljuddämparen öpppen?, kolven vänd rätt väg?, bromsen ligger inte på?.
Ja vad att säga, jag kör med standard cylindern och sen samma som Du! Det fungerar riktigt bra, håller samma tempo som bilarna i stan i alla fall!
Rapportera gärna om resultaten.
//Leif
Hur går det Stålis?
Jag har grubblat lite på dina problem, men jag kommer inte på nåt! Är ljuddämparen öpppen?, kolven vänd rätt väg?, bromsen ligger inte på?.

Ja vad att säga, jag kör med standard cylindern och sen samma som Du! Det fungerar riktigt bra, håller samma tempo som bilarna i stan i alla fall!

Rapportera gärna om resultaten.

//Leif