Plugg på V50?
-
- Drömmare
Plugg på V50?
Hej. Har en Vespa 50 74:a. Den är fin som tusan men går alldeles för segt. Bor i ett område med många kullar och uppför blir man omcyklad av vilken tant som helst.
Den här vespan är ju strypt. Kan man ta bort strypningen? Går det att kasta i en 75cc cylinder?
//m
Den här vespan är ju strypt. Kan man ta bort strypningen? Går det att kasta i en 75cc cylinder?
//m
Fast problemet är att strypningen på Vespa 50 i huvudsak sitter i vevslängen. Så trimljuddämpare och trimcylindrar ger bara begränsad effektökning så länge du inte byter till en trimmad vevaxel, eller öppnar upp din befintliga.
Det går att få bra snurr på en Vespa 50 men det kostar mer pengar och arbete än på en ny automatscooter. Prata med EHR i Stockholm eller EM i Göteborg, de har kunskapen och delarna.
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det går att få bra snurr på en Vespa 50 men det kostar mer pengar och arbete än på en ny automatscooter. Prata med EHR i Stockholm eller EM i Göteborg, de har kunskapen och delarna.
Hälsn
/jens
i såna fall så. byta vev innebär väl nerplockning av hela motorn, eller hur? det kan jag kanske göra på skrothögen som bara står och väntar på att bli fixad, men nåt måste jag ju köra också. byta dämp&co är väl bara typ två skruvar och en bult? det är lagom. 50-55 låter ju faktist bättre, som det är nu har jag kommit upp i 45, nerför västerbron, och det är ju ingen höjdare om man ska köra nån annanstans än där.
var fan är allt scooterhäng & formationsåkning i sthlm btw? kanske en ny topic iofs.
var fan är allt scooterhäng & formationsåkning i sthlm btw? kanske en ny topic iofs.
-
- Drömmare
Tack för alla tips. Ska ta och kolla upp ljuddämpare osv. I nuläget så är förgasaren igenkorkad, har stått med bensin i tanken hela vintern tydligen. Har jag tur får jag upp den i 40, men då måste jag ställa upp den på ett flak och koppla till en ordentligt snabb bil.
Återigen, tack för bra tips.
/m
Återigen, tack för bra tips.
/m
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Fast problemet är att strypningen på Vespa 50 i huvudsak sitter i vevslängen. Så trimljuddämpare och trimcylindrar ger bara begränsad effektökning så länge du inte byter till en trimmad vevaxel, eller öppnar upp din befintliga.
Hälsn
/jens
Vad menar du med att öppna upp den befintliga?:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
V50
<br />Fast problemet är att strypningen på Vespa 50 i huvudsak sitter i vevslängen. Så trimljuddämpare och trimcylindrar ger bara begränsad effektökning så länge du inte byter till en trimmad vevaxel, eller öppnar upp din befintliga.
Hälsn
/jens
Vad menar du med att öppna upp den befintliga?:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
V50