Plugg på V50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
montmorcey
Drömmare
Drömmare

Plugg på V50?

Post by montmorcey »

Hej. Har en Vespa 50 74:a. Den är fin som tusan men går alldeles för segt. Bor i ett område med många kullar och uppför blir man omcyklad av vilken tant som helst.
Den här vespan är ju strypt. Kan man ta bort strypningen? Går det att kasta i en 75cc cylinder?
//m
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Klart det går att slänga dit en 75cc cylle. Men då bör du byta alla lager i motorn och primärdrevningen också. Helst vevslängen med. Köp en trimljuddämpare (V90-varianten) och kanske 16/16 förgasare så blir det väl lite mer kräm i grejerna iaf, utan för stora ingrepp.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag har samma problem. ska byta ljuddämpare.. fan, man vill ju kunna köra fort.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast problemet är att strypningen på Vespa 50 i huvudsak sitter i vevslängen. Så trimljuddämpare och trimcylindrar ger bara begränsad effektökning så länge du inte byter till en trimmad vevaxel, eller öppnar upp din befintliga.

Det går att få bra snurr på en Vespa 50 men det kostar mer pengar och arbete än på en ny automatscooter. Prata med EHR i Stockholm eller EM i Göteborg, de har kunskapen och delarna.

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Em Scooters har ju ett schysst pris på trim-vev och primärdrev. Det med en ny ljuddämpare skrämmer väl upp eländet i 50-55 iaf. Med ett bra drag!
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

i såna fall så. byta vev innebär väl nerplockning av hela motorn, eller hur? det kan jag kanske göra på skrothögen som bara står och väntar på att bli fixad, men nåt måste jag ju köra också. byta dämp&co är väl bara typ två skruvar och en bult? det är lagom. 50-55 låter ju faktist bättre, som det är nu har jag kommit upp i 45, nerför västerbron, och det är ju ingen höjdare om man ska köra nån annanstans än där.

var fan är allt scooterhäng & formationsåkning i sthlm btw? kanske en ny topic iofs.
montmorcey
Drömmare
Drömmare

Post by montmorcey »

Tack för alla tips. Ska ta och kolla upp ljuddämpare osv. I nuläget så är förgasaren igenkorkad, har stått med bensin i tanken hela vintern tydligen. Har jag tur får jag upp den i 40, men då måste jag ställa upp den på ett flak och koppla till en ordentligt snabb bil.
Återigen, tack för bra tips.
/m
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Byta vev innebär nedplock ja. Ska du byta ljuddämpare får du hoppas på att muttrar och pinnbultar är i bra skick, annars får du tippa motorn för att komma åt något sånär. Men det är ju iaf en mindre operation än att plocka ner hela motorn. :)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jo, men de är dem på den vita. den röda däremot är väl 90% rost.
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Fast problemet är att strypningen på Vespa 50 i huvudsak sitter i vevslängen. Så trimljuddämpare och trimcylindrar ger bara begränsad effektökning så länge du inte byter till en trimmad vevaxel, eller öppnar upp din befintliga.

Det går att få bra snurr på en Vespa 50 men det kostar mer pengar och arbete än på en ny automatscooter. Prata med EHR i Stockholm eller EM i Göteborg, de har kunskapen och delarna.

Hälsn
/jens

Vad menar du med att öppna upp den befintliga?:?:

scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

V50
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det är en öppning i veven som gör att det rinner ner soppa när öppningen är vid insuget.
Är du extremt bra på vespamotorer och matte kan du räkna ut hur du ska öppna upp din gamla slitna vev, eller så köper du en ny för tusen bucks.
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Det låter som om det vore lättast att köpa nytt då tyvärr. Fast å andra sidan så får man ju nya grejor då.:)

/Tony
V50 Troligtvis från 1973
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

EM Scooters har ett paket med vev och primärdrev. Då gör moppen typ 45-50 om resten av motorn är i vettigt skick.
Post Reply