Vad ska kompressionen vara i olika scootrar?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vad ska kompressionen vara i olika scootrar?

Post by n u l l »

Jag är nyfiken på vad de olika klassiska scootrarna hade i komp.
Just nu håller jag på med en motorrenovering på en Primavera, så vad den har är speciellt intressant.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Klippt ur Niklas Enanders trimartikel om Primaveran (finns under mektips på hemsidan)
---

Har du en VMA1 motor så kommer du även att ha en dome-formad topp som ger ett komp på 7.2:1. VMA2 motorn har ett centralt förbränningsrum ned ett smalt squichband och ger ett komp på 8.2:1. PK toppen ser riktigt bra ut med ett rejält squichband och ett mindre förbränningsrum vilket ger kompet 9.5:1. Det lättaste är att köpa en PK-topp för ca 400 kr och bulta på. En planing av primaveratoppen på 1mm ger dock även det ett komp på 9.5:1. Men glöm inte att ställa ned tändningen från 25° till 18° för annars kanske du får fler hål i kolven än du behöver.

---

/Jonas Myrenås

-----------------------------
På två små hjul genom livet...
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Tack för tipset.
Jag var väl inne mera på kompressionen som trycket i bar, som är mera användbar för reparationer.
Själv fick jag efter honing av Primavera'n 7,3bar, så man undrar om det är ett bra värde.
Någon gång kanske man river en Bella, så det skulle också vara intressant att veta.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
Post Reply