Jag tänkte byta det yttre ramlagret i min P200-motor. Den delen som sitter i den yttre motorblockshalvan är inga problem. Problemet kommer när jag ska byta den inre lagerbanan, den som sitter på vevaxeln. Jag skulle nämligen vilja göra detta utan att ta loss vevstaken från motorn (pga störigt gängpaj i kopplingslocket )
Att få loss det från axeln skulle kunna lösa sig med hjälp av ett specialverktyg som jag kan låna men hur får man på den nya lagerbanan? Går det att göra detta när axeln sitter i motorn eller måste man ta loss vevstaken och kyla ner den eller ngt?
Hej!
Ta loss den gamla lagerbanan. Fixa en bit rör som har något större innerdiameter än lagerbanan, så att du kan knacka in lagerbanan sista biten, dock inte dikt an mot slängen.smörj vevens tjocka del med lite olja. Värm upp den nya lagerbanan (ordentligt!), trä på och "smid medans järnet är varmt". Detta sätt har funkat bra för mig, finns säkert bättre sätt men....!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fixa en bit rör som har något större innerdiameter än lagerbanan, så att du kan knacka in lagerbanan sista biten, dock inte dikt an mot slängen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font size="1">Varför inte dikt an?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fixa en bit rör som har något större innerdiameter än lagerbanan, så att du kan knacka in lagerbanan sista biten, dock inte dikt an mot slängen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Varför inte dikt an?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- - För att kunna ta av banan ännu en gång - -
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Bästa sättet att ta bort en gammal lagerbana på p200 vev är att slipa/kapa så nära du vågar utan att gå igenom till axeln, sedan knackar/spräcker man bort den. Den nya måste ligga en bit ifrån, ty anars lajnar inte lagerbanan med lagret i blocket! Jag brukar dra igång kaffebryggaren och lägga lagret på dess platta tills det ä väldans varmt och sedan knacka ner det med ett avpasat rör som Patrik beskriver det.
B.T.W så är tydligen plagg från Jonas klädesbotuiqe ( www.garbanzo.se )med i februariscootering...
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"