Förgasare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Förgasare

Post by stawros »

Hejsan!!
Bensinen rinner rakt igenom förgasaren, med en massa kladd och bensin på golvet som följd. Är det flotörnålen som inte stänger ordentligt?
Det sitter ju en nål på trotteln också, och vid närmare inspektion märkte jag att de olika "lägena" var ganska slitna och endast stannade kvar i det nedersta läget. Kan detta ha något med att bensinen rinner igenom att göra, så att den inte stänger av flödet när trotteln är botten??
/Stawros
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Nej, det är bara flottörnålen som ska sköta om det.
Men det låter som att det är dags för en totalrenovering av förgasaren, åtminstonde byta huvudnål, flottörnål och packningssats.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hejsan!!
Tack för hjälpen, blir nog till att beställa lite grejor. Huvudnålen, är det den som sitter på trotteln? Vad sköter den om?
/Stawros
Forellen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Forellen »

Eftersom jag sitter med liknande problem fortsätter jag på denna tråden.

Min Super från 62 läcker också då och då. jag kan konstatera följade:
1. Bränsleslangen är tät.
2. Flottörnålen samt gummitätningen på toppen av flottörnålen ser fräsch ut.
3. När jag tar ut och testar manuellt stänger flottören hur bra som helst, när jag monterar allt och släpper på bensinen kommer det bensin ur "överflödes kanalen" som mynnar under förgasaren. Vespan går hur bra som helst men tar typ 3 l/mil :( .

Själva mässingsröret som flottörnålen löper i känns stort, kan det vara så att den trekantiga gummipluggen inte når toppen på röret utan träffar väggen när den ska stänga? Varför funkar det bra när jag simulerar i luften men inte när jag monterar?

Kör jag så verkar det som om den flottörnålen stänger som den ska ibland. Jag stannar och allt är fint, gasar till lite och så kommer det igen..

Tacksam för tips
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har haft ett liknande problem på min Touring 59.
Av någon anledning så tog flottören i förgasarhuset på motsatta sidan mot flotörnålen. Då den var gjord av plast så filade jag till kanten försiktigt så den inte tar i förgasarhuset.
/martin
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Huvudnålen är helt riktigt den som sitter i trotteln.
Som du ser på den, är den konisk. Så alltefter trotteln öppnar och ger motorn mer luft, så kan mer och mer bensin passera mellan huvudnålen och hålet den går i.
Principen är att det ska vara runt en viss kvot(grovt) mellan mängden luft oh bränsle, oberoende av varvtal.

Prisguide för datordelar på http://buggy.no-ip.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Hej
Av någon anledning så tog flottören i förgasarhuset på motsatta sidan mot flotörnålen. Då den var gjord av plast så filade jag till kanten försiktigt så den inte tar i förgasarhuset.
/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Detta verkar vara mer eller mindre ett standardfel på gamla vespor, undrar om det är materialet i flottören som sväller av dagens bensin?
Har nog filat till ett tiotal flottörer de senaste åren.
VH,
Calle
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hejsan!!
Vad har ni för sorts förgasare på de som ni har filat flottören på?
Jag har en Dellorto UA16S1 och den flyter fritt i flottörhuset eller vad det heter, kan den ta i där ändå på nåt sätt? Tittade efter ordentligt men den verkar inte kärva nåt? Den har ingen gummiplugg högst upp, skall det vara det på dessa förgasare?
/Stawros
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har en SI 20/16 tror jag det är en likadan som sitter på PX modellerna fast lite mindre hål...

/Martin 8)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Vad har ni för sorts förgasare på de som ni har filat flottören på?
Jag har en Dellorto UA16S1 och den flyter fritt i flottörhuset eller vad det heter, kan den ta i där ändå på nåt sätt? Tittade efter ordentligt men den verkar inte kärva nåt? Den har ingen gummiplugg högst upp, skall det vara det på dessa förgasare?
/Stawros

Hej!
Det är SI förgasare som vi filat flottören på.
Den typ av förgasare du har helt annat flottörhus.
Nej, den skall inte ha någon gummiplugg på flottörnålen, den är helt gjord i stål.
Kanske är det din flottörnål som är kass helt enkelt.
Det är dock ganska svårt att hitta ny nål till din förgasare men det går att hitta.
VH,
Calle
Forellen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Forellen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Hej
/martin
Detta verkar vara mer eller mindre ett standardfel på gamla vespor, undrar om det är materialet i flottören som sväller av dagens bensin?
Har nog filat till ett tiotal flottörer de senaste åren.
VH,
Calle

Filade och satte ihop, läckte som tusan :evil:, plockade isär (har ialla fall blivit en fena på detta :) ), filade som attan, satte ihop och voala. Start på första kicken och årets första droppfria tur var ett faktum :D. Tack för tipsen!
Mvh
Oskar
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hejsan!!
Nån som vet hur "blandskruven" skall vara ställd på en Dellorto UA16S1? Hur många varv skall den skruvas?
Mvh
/Stawros
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Nån som vet hur "blandskruven" skall vara ställd på en Dellorto UA16S1?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den är original ställd ca. 1 till 2 varv från botten.
Kör vespan varm och sen;
Ställ in den i det läge du får högsta tomgång och där den svarar bra på gasen.
VH,
Calle
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hejsan! Fortsätter lite på detta ämne. I vilket läge skall trottelnålen vara på en Dellorto UA16S1??
/Stawros
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Nålen borde stå i mellersta läget... annars prova dig fram tills den går så rent som möjligt!
/Calle
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

God morgon. Jag hade samma problem med min Touring -62. Problemet f*nns när jag köpte den, vilket allt gägg på motorns baksida vittnade om.
Jag bytte flottörnålen och kollade allt annat, men det läckte ändå.
Till slut tog jag och slipade in sätet för flottörnålen och då slutade det att läcka. Sedan dess har den aldrig läckt nämnvärt.

För att slipa in sätet, svarvade jag en "nål" av mässing, med ungefär samma konvinkel i änden som den riktiga nålen. Sedan tog jag slipppasta på mässingsnålen och vred runt i hålet där nålen ska sitta. Det är lite svårt att veta hur länge man behöver hålla på, men läcker den fortfarande kan man ju ta lite till.
Givetvis måste man vara noga med att tvätta bort all slippasta innan man sätter tillbaks förgasaren.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag har varit med om att pinnen som flottören är ledad i satt löst och på något sätt gjorde att flottören inte åkte upp och tätade helt, enkelt löst genom att trycka tillbaka pinnen igen...

Federico
Post Reply