Ny PX125 -> 200cc?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Tatraplan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 07 Oct 2003, 17:25
Location: Sweden

Ny PX125 -> 200cc?

Post by Tatraplan »

HJÄLP!

Jag är mycket sugen på att köpa en ny Vespa men nu har ju
tyvärr PX200 saltat en sill och endast 125cc finns kvar. Jag
har sedan många år haft tungt A-kort så jag vill helst ha så
många cubic som det går att få in i den klassiska Vespan.
Samtidigt så vill jag även få fördelarna med att köpa nytt.

Vet någon vad som skiljer dessa åt? Slaglängen är ju samma,
men kan det vara så enkelt att endast borrning och förgasar-
storlek skiljer?

Är det det enkelt att öka volymen på en ny 125:a till 200+
eller är det bäst att satsa på en begagnad 200:a om jag ändå
skall satsa på mer trimning? Finns det några viktiga år vid
köp av begagnat? T ex när kom skivbromsen eller annat nytt?

Hoppas på kloka svar och synpunkter för att stilla min
förvirring. :?:

mvh /Robert
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<font size="2">Ska du trimma så är det väl en bra idé att köpa en begagnad PX200, garantin du får med en ny maskin gäller väl inte om man ändrat något i motorn.
Med trimningen så passar man ju på att renovera motor samtidigt, då har du sparat pengar på begagnatpriset som du kan lägga på fina trimbitar.
Vad gäller motorerna på 200 och 125 så är dom ganska olika förutom vissa data (ex. slaglängd). Man kan inte byta till 200cylinder eller borra en 125:a till 200cc.
Däremot finns det 177cc kit för 125:an och 60mm vevpartier som får upp volymen till nära på 200cc. Alternativet är att köpa en ny (12.000kr) eller begagnad 200 motor, alla motorfästen är likadana på PX modellerna.

enligt EM-scooters hemsida:</font id="size2">
<font size="1">Tillverkningen av Vespa PX startade 1978. Modellen hette då Vespa P125E. 1984 utrustades den med separat oljetank och bensinmätare. 1986 utrustades den med en förbättrad växellåda.
1992 fick den elstart. 1996 utrustades den med fyrskivigkoppling.
1998 skedde en större ansiktslyftning med nya emblem i klassikt stil, ny sadel och skivbroms fram.
Vespa PX är en rakt nedstigande släkting till ursprungs Vespa från 1946. Motorkonceptet är från 1959.</font id="size1">
Post Reply