Oljemängd??

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Oljemängd??

Post by stawros »

Hejsan!!
Nån som vet hur mycket växellådsolja en vespa popolino -60 skall ha???
/Stawros
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ca 0,25L, tror jag.

Federico
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
/Stawros
ca 0,25L, tror jag.
Federico

När vi ändå är igång... Hur mycket olja skall en GL150 -65:a ha för att må fint?

/joakim

För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
/Stawros
ca 0,25L, tror jag.
Federico

När vi ändå är igång... Hur mycket olja skall en GL150 -65:a ha för att må fint?

/joakim

en vespa fyller man efter nivåpluggen som är samma som påfyllningspluggen. se bara till att vespan står hyfsat plant i båda riktiningar. alltså bryr man sig inte om mängden utan fyller tills det rinner över.

sedan är det väl intressant att veta hur stor flaska man behöver köpa, ungefär 0,25 liter räcker till de flesta modellerna, kanske något mindre i Primavera och V50(?)

Federico
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Och att det skall vara en single grade-olja, SAE 30. Kallas ibland gräsklipparolja på macken, fabrikatet inte lika intressant som att man byter ganska ofta.

Dag
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hejsan!
Jag tror att 0,25l inte räcker till riktigt i min Vespa, jag tappade ut runt 4dl. Jag har kollat på lite bilder och oljepåfyllningen ser inte likadant ut som på min popolino. Vespa 50:n som jag har ser ut som på de bilderna och då kan jag tänka mig att det räcker med 0,25. Jag har en gammal motor med förgasaren på cylindern. Hur mycket olja skall en sån ha? Är det bara att hälla i tills det rinner över här med??
/Stawros
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!
Är det bara att hälla i tills det rinner över här med??
-Jajamensan, bara att hälla på tills det rinner över.
Post Reply