Hej
Jag har en vespa Piaggio 150 super -59. 1:ans växel får jag inte i längre. Är det någon som har ett bra tips. Likaså verkar det som att reserven har svårt att ge bensin. jag har fått tidigt soppatorsk när jag börjat använda reserven.
David A
Växelväljare
Hej
1:an eller högsta växeln (3:an eller 4:an, beronede på årsmodell) kan vara svår att få i om växelvajrarna är feljusterade eller slitna så att de ändrat inställning.
andra saker som brukar vara slitna i växelmekanismen är:
-växelkorset (sitter inne i växellådan)
-växelväljaren (glapp i förararmen eller sliten "lägeshållare")
-växellådsdreven kan också vara slitna så att växelkorset glider av, om lådan är väldigt sliten så är troligvis spelet för stort också. Detta kan åtgärdas med ett tjockare shims.
Reservtanken på Vespa använder man bara i nödfall, eftersom bränslenivån ligger väldigt nära flottörhusets placering på motorn betyder det att trycket på bensinflödet är väldigt lågt när man kör med lite bensin i tanken.
Bensinkranen kan också vara igensatt med div avlagringar och rostflagor i det nedre hålet som används när reserven slås på.
1:an eller högsta växeln (3:an eller 4:an, beronede på årsmodell) kan vara svår att få i om växelvajrarna är feljusterade eller slitna så att de ändrat inställning.
andra saker som brukar vara slitna i växelmekanismen är:
-växelkorset (sitter inne i växellådan)
-växelväljaren (glapp i förararmen eller sliten "lägeshållare")
-växellådsdreven kan också vara slitna så att växelkorset glider av, om lådan är väldigt sliten så är troligvis spelet för stort också. Detta kan åtgärdas med ett tjockare shims.
Reservtanken på Vespa använder man bara i nödfall, eftersom bränslenivån ligger väldigt nära flottörhusets placering på motorn betyder det att trycket på bensinflödet är väldigt lågt när man kör med lite bensin i tanken.
Bensinkranen kan också vara igensatt med div avlagringar och rostflagor i det nedre hålet som används när reserven slås på.