Hej!
Någon måste ju skriva första inlägget, så varför inte jag!
Har en Vespa50 -77 som är i det närmaste orginal. Efter byta av vevpari och primärväxel så blev det ju lite roligare. Tyvärr så har jag orginal ljuddämparen och den är ju kanske inte det bästa valet om man vi ha lite mer att köra med.
Frågan är: Vilken ljuddämpare ska man skaffa? Jag vill att den ska va så tyst som möjligt men ge lite mer effekt.
//Leif
Vespa 50
Här följer en liten lista på vanliga Trimavgasystem till Vespa50, för den som trimmar mycket och kör racing finns det betydligt mer avancerade system som jag hoppar över på den här listan:
#1 Sito Plus, ser ut som original men fungerar bättre, låter också som original (lite burkigt och trist)
#2 ET3, et3 är ett original Piaggio system som ursprungligen fanns på modellen SS90. Det fungerar bra som trimsystem till Vespa 50 och låter ljuvligt. Utseendet är också ett plus, ser classic 60:s ut.
#3 Polini (banana), Polinisystemet är bra och billigt, ser rejsigt och tufft ut. Fungerar bra som trimsystem till Vespa 50. Ljudet är lite högre än på ET3 systemet men det låter inte illa.
#4 Leo Vinci, (ser nästan ut som Polini, har ej testat)
#1 Sito Plus, ser ut som original men fungerar bättre, låter också som original (lite burkigt och trist)
#2 ET3, et3 är ett original Piaggio system som ursprungligen fanns på modellen SS90. Det fungerar bra som trimsystem till Vespa 50 och låter ljuvligt. Utseendet är också ett plus, ser classic 60:s ut.
#3 Polini (banana), Polinisystemet är bra och billigt, ser rejsigt och tufft ut. Fungerar bra som trimsystem till Vespa 50. Ljudet är lite högre än på ET3 systemet men det låter inte illa.
#4 Leo Vinci, (ser nästan ut som Polini, har ej testat)
Hej!
Jag var med om ett effektpipa-test som Scooter-Attack's Mathias gjorde hos Wrobel. Han hade en ETS-motor, trimmad slidmatning (140°f.ö.d. och 65°e.ö.d), en PHB28 ("40-trottle" och X5), Polini 133 - höjd med 1,8mm (ca. 125° i spolporterna, höjd avgasport till ca. 185° -> 30° blowdown); nersvarvad i foten; breddat i avgasporten (65%), snyggat i spolportsinloppet (anpassad också med motorblocket), Malossi-top, nersvarvad PK-XL2 svänghjulet (1,6kg).
Bästa pipor var där en skit gammal Norrie Kerr som jag hade alldrig trott att han lyckas att skrämma upp och för bredare bandet en PM40.


Hela testet kan beundras här:
http://www.down-and-forward.de/auspufftest.htmloch här:
http://www.down-and-forward.de/auspufftest_1.html
Observera, att från första testdagen till nästa testdagen (ca. en månad senare) motorn hade tappat 1 häst. Det kom p.g.a att kolvbultshålet i vävstaken hade blivit mer och mer ovalt under tiden.
Hälsningar,
Volker
Jag var med om ett effektpipa-test som Scooter-Attack's Mathias gjorde hos Wrobel. Han hade en ETS-motor, trimmad slidmatning (140°f.ö.d. och 65°e.ö.d), en PHB28 ("40-trottle" och X5), Polini 133 - höjd med 1,8mm (ca. 125° i spolporterna, höjd avgasport till ca. 185° -> 30° blowdown); nersvarvad i foten; breddat i avgasporten (65%), snyggat i spolportsinloppet (anpassad också med motorblocket), Malossi-top, nersvarvad PK-XL2 svänghjulet (1,6kg).
Bästa pipor var där en skit gammal Norrie Kerr som jag hade alldrig trott att han lyckas att skrämma upp och för bredare bandet en PM40.


Hela testet kan beundras här:
http://www.down-and-forward.de/auspufftest.htmloch här:
http://www.down-and-forward.de/auspufftest_1.html
Observera, att från första testdagen till nästa testdagen (ca. en månad senare) motorn hade tappat 1 häst. Det kom p.g.a att kolvbultshålet i vävstaken hade blivit mer och mer ovalt under tiden.
Hälsningar,
Volker