Är det coolt med feta bakdäck eller gör de bara väghållningen sämre? Hur gör man bäst för att få däcket att sitta i linje med framdäcket?
/Jonas Myrenås
Fett bakdäck
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Klart att man ska ha feta sulor. men det är ju fult när däcket sitter snett på Vespor.
De tyska breddningskiten där man kapar svingen 1cm och sätter en distans med samma mått på andra sidan fungerar perfekt.
Nackdelen är att fläktkåpan kan komma väldigt nära motorkåpan på vissa modeller.
Men det är ju stenhårt med 130 bakdäck så vad gör man inte...släng motorkåpan och kör utan!
/Federico
De tyska breddningskiten där man kapar svingen 1cm och sätter en distans med samma mått på andra sidan fungerar perfekt.
Nackdelen är att fläktkåpan kan komma väldigt nära motorkåpan på vissa modeller.
Men det är ju stenhårt med 130 bakdäck så vad gör man inte...släng motorkåpan och kör utan!
/Federico
Den bästa guiden för hur man breddar bakhjulet på vespan finns i senaste Scootercenter Köln katalogen.
Scootercenter och SIP säljer färdiga kit där alla delar man behöver ingår förutom bågfil.
breddningen går till ungefär såhär:
- man släpper ner eller plockar ur motorn ur ramen
- man kapar bort 10mm av svingen på motorblocket (inkl. gummibussning och innerröret. det är "motorsidan" som ska kapas.
- i kittet ingår en distans på 10mm som man sätter på motsatt sida av svingen, på sätt har man förskjutit hela motorn till höger med 10mm. (detta för att det breda däcket ska sitta mer centrerat)
- sedan ingår det fälgar i kittet som är anpassade för 130 däck och mellan fälg och bromstrumma placeras en spacerplatta som gör att däcket går fritt från kopplingslocket på motorn.
- för att fästa det hela så får man med specialmuttrar som är försänkta "rör" och går genom fälgen och spacerplattan. man behöver alltså inte byta pinnbultarna i bromstrumman som på de äldre breddningskitten.
några negativa effekter är att fläktlåpan nu ligger extremt tight och kan gå i sidokåpans insida, man får också en lite vinklad infästning på bakstötdämparen (men det är ingen fara)
Scootercenter har också ett test på olika vespafälgar som man kan kombinera för olika fägbredd. SS/GS160 fälgarna där dom bredaste originalvespafälgarna men sätter man sådana på t.ex en PX så breddar dom bara åt ett håll. Sedan finns det Cosa fälgar som är något bredare än originalfälgarna till PX(mfl) och jag har för mig att dom breddar lite mer innåt motorn (tror att det är sådana man får med i breddningskittet)
Problemet med breda bakdäck/fälgar är att däcket hamnar för nära kopplingslocket på motorn, och breddar man utan att flytta ut motorn 10mm så kommer bakdäcket att sitta väldigt snett.
På smallframe kan också fjädern på stötdämparen ligga för nära däcket, men då kan man byta till rak PX fjäder.
Ladda hem PDF från scootercenters hemsida och läs mer!
Federico
Scootercenter och SIP säljer färdiga kit där alla delar man behöver ingår förutom bågfil.
breddningen går till ungefär såhär:
- man släpper ner eller plockar ur motorn ur ramen
- man kapar bort 10mm av svingen på motorblocket (inkl. gummibussning och innerröret. det är "motorsidan" som ska kapas.
- i kittet ingår en distans på 10mm som man sätter på motsatt sida av svingen, på sätt har man förskjutit hela motorn till höger med 10mm. (detta för att det breda däcket ska sitta mer centrerat)
- sedan ingår det fälgar i kittet som är anpassade för 130 däck och mellan fälg och bromstrumma placeras en spacerplatta som gör att däcket går fritt från kopplingslocket på motorn.
- för att fästa det hela så får man med specialmuttrar som är försänkta "rör" och går genom fälgen och spacerplattan. man behöver alltså inte byta pinnbultarna i bromstrumman som på de äldre breddningskitten.
några negativa effekter är att fläktlåpan nu ligger extremt tight och kan gå i sidokåpans insida, man får också en lite vinklad infästning på bakstötdämparen (men det är ingen fara)
Scootercenter har också ett test på olika vespafälgar som man kan kombinera för olika fägbredd. SS/GS160 fälgarna där dom bredaste originalvespafälgarna men sätter man sådana på t.ex en PX så breddar dom bara åt ett håll. Sedan finns det Cosa fälgar som är något bredare än originalfälgarna till PX(mfl) och jag har för mig att dom breddar lite mer innåt motorn (tror att det är sådana man får med i breddningskittet)
Problemet med breda bakdäck/fälgar är att däcket hamnar för nära kopplingslocket på motorn, och breddar man utan att flytta ut motorn 10mm så kommer bakdäcket att sitta väldigt snett.
På smallframe kan också fjädern på stötdämparen ligga för nära däcket, men då kan man byta till rak PX fjäder.
Ladda hem PDF från scootercenters hemsida och läs mer!
Federico
http://www.scootercenter.com/html/katalog_sch.htm
sidan 38... Breitreifenumbau! sexigt...
sidan 38... Breitreifenumbau! sexigt...