Hål i kolven. PX200
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Hål i kolven. PX200
Jag har just bytt en hålad kolv på min px200 -84.
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.
Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.
Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:
apeman
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.
Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.
Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:
apeman
Heisann!!
Spørs om ikke det nye stempelet med nye ringer er for "lite" til den ferdig innkjørte original-sylinderen...
En sylinder blir slitt med tiden, så om du setter inn ett nytt stempel uten å kompensere for slitasjen, så får du nok dårlig kompresjon..
Kanskje gå opp til første "oversize" på stempel og hone sylinder?
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Spørs om ikke det nye stempelet med nye ringer er for "lite" til den ferdig innkjørte original-sylinderen...
En sylinder blir slitt med tiden, så om du setter inn ett nytt stempel uten å kompensere for slitasjen, så får du nok dårlig kompresjon..
Kanskje gå opp til første "oversize" på stempel og hone sylinder?
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by apeman2006</i>
<br />Jag har just bytt en hålad kolv på min px200 -84.
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.
Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.
Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:
apeman
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns säkert en mängd andra tänkbara orsaker men tänkte bara tipsa om att trimpipan behöver bli ordentligt varm innan motorn går ngt vidare.
// Bobo
<br />Jag har just bytt en hålad kolv på min px200 -84.
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.
Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.
Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:
apeman
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns säkert en mängd andra tänkbara orsaker men tänkte bara tipsa om att trimpipan behöver bli ordentligt varm innan motorn går ngt vidare.
// Bobo
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Heisann Apemann!
I tillegg til å sette inn nytt stempel, kan det av og til være en ide og hone opp sylinderen. Alt etter hvor slitt/stygg sylinderen er...
På www.sip-scootershop.com kan du søke på art.nr 15629100. Det er ikke originalt Vespa, men gjør sikkert nytten!
Alternativt kan det jo trimmes....
Lykke til uansett!
I tillegg til å sette inn nytt stempel, kan det av og til være en ide og hone opp sylinderen. Alt etter hvor slitt/stygg sylinderen er...
På www.sip-scootershop.com kan du søke på art.nr 15629100. Det er ikke originalt Vespa, men gjør sikkert nytten!

Alternativt kan det jo trimmes....

Lykke til uansett!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Detta gäller för en original PX cylinder
Du kan kolla öppningen i kolvringen när du sätter den i cylinderns mest slitna del. Öppningen i ringen ska vara 0.2-0.4mm och när gapet är över 2mm ska det bytas.
Man måste dock alltid hona cylindern vid kolvbyte så man får ett repigt kryssmönster iställer för det blanka inslitna. Då fastnar oljan bättre och du får en vältätande oljefilm. Sedan tar det ett tag, typ 50 mil innan kolven slitits till och har du inte förhonat tar det ännu fler mil
En PX200e har 23 grader förtändning och att flytta 5 grader är ganska drastiskt för en bytt trimpipa, det är vad Polini rekommenderar när man byter till deras trimcylinder och då är kompet mycket högre än i din originalare.
Detsamma för munstycket - 125 istället för originalet 116 är också ganska mycket. Jag vill absolut inte att du gör ett nytt hål i kolven
men testa med 118-120 i munstycke och 21 grader förtändning, det borde räcka, och se om den går bättre. Kolla också med stiftet så det inte går för varmt, B7ES eller B8ES är nog bättre
mvh/HB
Du kan kolla öppningen i kolvringen när du sätter den i cylinderns mest slitna del. Öppningen i ringen ska vara 0.2-0.4mm och när gapet är över 2mm ska det bytas.
Man måste dock alltid hona cylindern vid kolvbyte så man får ett repigt kryssmönster iställer för det blanka inslitna. Då fastnar oljan bättre och du får en vältätande oljefilm. Sedan tar det ett tag, typ 50 mil innan kolven slitits till och har du inte förhonat tar det ännu fler mil
En PX200e har 23 grader förtändning och att flytta 5 grader är ganska drastiskt för en bytt trimpipa, det är vad Polini rekommenderar när man byter till deras trimcylinder och då är kompet mycket högre än i din originalare.
Detsamma för munstycket - 125 istället för originalet 116 är också ganska mycket. Jag vill absolut inte att du gör ett nytt hål i kolven

mvh/HB
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna


-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
OK!
Okej, det verkar som att 21 grader gäller.
Om jag köper overzize böhöver jag borra om cylindern?
Om jag köper overzize böhöver jag borra om cylindern?

Anton
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Før du bestiller oversize stempel og bestiller honing; sjekk ut hvor mye sluttsummen blir...apeman2006 wrote:Tack för all input. Det låter som jag ställer in allt rätt och kör vidare på mina halvkassa grejor och trimmar mer seriöst med trimcylinderkit koppling och växlar etc lite längre fram.
TACK!!!!!
Muligens det ikke blir så mange kroner i forskjell på nytt stempel+honing i forhold til et trimkit...

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Ja, det verkar onödigt att satsa mer pengar på originalcylinder. Jag hade ändå tänkt att köra vidare med trimgrejor i höst. Det lustiga är att den rullar hyfsat just nu men men saknar det där extra som fanns innan haveriet.
Är det någon som kan rekommendera ett bra trimkit, kuggkit? Jag har hört att man ska byta till kosa-koppling om man går upp till 210cc.
Är det någon som kan rekommendera ett bra trimkit, kuggkit? Jag har hört att man ska byta till kosa-koppling om man går upp till 210cc.
Anton