Hål i kolven. PX200

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Hål i kolven. PX200

Post by apeman2006 »

Jag har just bytt en hålad kolv på min px200 -84.
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.

Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.

Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:

apeman
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!!

Spørs om ikke det nye stempelet med nye ringer er for "lite" til den ferdig innkjørte original-sylinderen...

En sylinder blir slitt med tiden, så om du setter inn ett nytt stempel uten å kompensere for slitasjen, så får du nok dårlig kompresjon..

Kanskje gå opp til første "oversize" på stempel og hone sylinder?

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by apeman2006</i>
<br />Jag har just bytt en hålad kolv på min px200 -84.
Detta hände efter att jag satt på en rätt så svulstig trimpipa från SIP.

Jag gjorde rent från spånen från förra kolven så gott det gick utan att plocka isär vevhuset.
Jag satte in ett större munstycke (125) och ställde om tändningen 18°. Jag fasade även portarna i cylindern något i kanterna.

Jag har fått igång motorn men har ingen vidare tomgång. Verker bero dålig kompression (??). Det är inget klös i den alls just nu. Jag har hört att ny kolv och ringar tar ett tag att "slita in".
Vet någon något om detta?:?::?::?:

apeman
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns säkert en mängd andra tänkbara orsaker men tänkte bara tipsa om att trimpipan behöver bli ordentligt varm innan motorn går ngt vidare.

// Bobo
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Tack för infon,Svint1. Jag visste inte att det fanns oversize av "standard"kolven. Jag pratade med min scootershop om vad som hänt när jag köpte kolven men de sa inget om det. Jag får titta på sip-scooteshop efter en oversize-kolv.

apemen
Anton
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann Apemann!

I tillegg til å sette inn nytt stempel, kan det av og til være en ide og hone opp sylinderen. Alt etter hvor slitt/stygg sylinderen er...

www.sip-scootershop.com kan du søke på art.nr 15629100. Det er ikke originalt Vespa, men gjør sikkert nytten! :smile:

Alternativt kan det jo trimmes.... :mrgreen:

Lykke til uansett!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Detta gäller för en original PX cylinder

Du kan kolla öppningen i kolvringen när du sätter den i cylinderns mest slitna del. Öppningen i ringen ska vara 0.2-0.4mm och när gapet är över 2mm ska det bytas.

Man måste dock alltid hona cylindern vid kolvbyte så man får ett repigt kryssmönster iställer för det blanka inslitna. Då fastnar oljan bättre och du får en vältätande oljefilm. Sedan tar det ett tag, typ 50 mil innan kolven slitits till och har du inte förhonat tar det ännu fler mil

En PX200e har 23 grader förtändning och att flytta 5 grader är ganska drastiskt för en bytt trimpipa, det är vad Polini rekommenderar när man byter till deras trimcylinder och då är kompet mycket högre än i din originalare.

Detsamma för munstycket - 125 istället för originalet 116 är också ganska mycket. Jag vill absolut inte att du gör ett nytt hål i kolven :/ men testa med 118-120 i munstycke och 21 grader förtändning, det borde räcka, och se om den går bättre. Kolla också med stiftet så det inte går för varmt, B7ES eller B8ES är nog bättre
mvh/HB
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Tack! Jag ska kolla detta. Jag har ett 120 munstycke.
Hur exakt gör man när man honar, för resten?

apeman
Anton
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

:sad: varför ändra du tändning på en standard motor, Det är det som bränt hole i kolven 21 grader med standard cylinder ingeting annat. Köp första oversize kolv och lämna i som den kan borras om. Main jet ska vara 120 om du blandar olje eller 118 om du har olja injection. Pil på kolv ska petar ner mot avgas rör. Tänd stift ska har chocklad färg :smile:
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

OK!

Post by apeman2006 »

Okej, det verkar som att 21 grader gäller.
Om jag köper overzize böhöver jag borra om cylindern? :/
Anton
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

yep 8)
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Tack för all input. Det låter som jag ställer in allt rätt och kör vidare på mina halvkassa grejor och trimmar mer seriöst med trimcylinderkit koppling och växlar etc lite längre fram.

TACK!!!!! :D
Anton
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

:grin: vet ej vad det ska vara mellan kolv och cylinder det får du frågar en vespa verkstad. Men det får inte vara tight eller slapp snuskig vad :smile:
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

apeman2006 wrote:Tack för all input. Det låter som jag ställer in allt rätt och kör vidare på mina halvkassa grejor och trimmar mer seriöst med trimcylinderkit koppling och växlar etc lite längre fram.

TACK!!!!! :D
Før du bestiller oversize stempel og bestiller honing; sjekk ut hvor mye sluttsummen blir...

Muligens det ikke blir så mange kroner i forskjell på nytt stempel+honing i forhold til et trimkit... :P
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

henrikborjeson wrote:när gapet är över 2mm ska det bytas.

:shock: :shock: :shock:

Ja det låter som det är läge då.
/David
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Ja, det verkar onödigt att satsa mer pengar på originalcylinder. Jag hade ändå tänkt att köra vidare med trimgrejor i höst. Det lustiga är att den rullar hyfsat just nu men men saknar det där extra som fanns innan haveriet.

Är det någon som kan rekommendera ett bra trimkit, kuggkit? Jag har hört att man ska byta till kosa-koppling om man går upp till 210cc.
Anton
Post Reply