Etanoldrift

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Intressant tråd att följa, Din ombyggnad verkar väl genomtänkt och Dina insamlade fakta är imponerande, Aryan.
Hur förhåller sig volym & densitet på etanol/luft kontra bensin/luft blandning? Kan man få in samma mängd energi mätt i kilojoule med oförändrad förgasare & insug, eller blir det kanske mera med etanol/luft?:)
Patrikgrann:Man behöver väl inte lösa etanolförsörjningen för hela Sveriges fordonspark för att en ynka liten Vespa går på etanol?
Tack vare Aryan blir det ju <b>MER</b> bensin för oss andra..:wink:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Orginal har ju V50'n blygsamma 7.1:1 i komp, så det är ju en bit till 14:1:). T ex polinis 50ccm trimcylinder har 9.9:1, så ett enkelt (om än lite dyrare) sätt att höja kompet något är att slänga på det kit'et. För att komma upp i 10:1 med orginaldelarna borde man kunna plana av toppen (eller cylindern i överkant) 2 mm. En topp med lite trevligare form kanske dock vore en bättre utgångspunkt. Kanske man kan ta bara polinis 50 ccm-topp och skala av lite? Vad säger trimexperterna? En ny orginaltopp (eller en polini 50ccm-topp) får man för under trehundringen från t ex SIP, så det är en relativt billig hobby att öka kompet något, givet att man har de rätta verktygen (eller orkar plana toppen 2mm medelst våtslippapper och glasskiva):wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja där verkar det finnas en del att hämta.
Image

Med höjd komp får man inte bara högre verkningrad men också bättre fyllnadsgrad i cylindernoch därför ännu mera effekt. Jag har för länge sedan planat aluminium tvåtakt toppar (bl a Lambrettans) där jag tog första biten med en bandslip och gjorde det sista men våtslippapper och glasskiva, då var det inte så jobbigt vad jag minns.

Men det blir förståss mera belastning på vevaxellager, man kanske också måste förstärka kopplingen så att den inte slirar när man ska kicka igång den.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Hur förhåller sig volym & densitet på etanol/luft kontra bensin/luft blandning? Kan man få in samma mängd energi mätt i kilojoule med oförändrad förgasare & insug, eller blir det kanske mera med etanol/luft?:)

Insuget begänsar ju luftmängden som går in i motorn och luftmängden i sin tur hur mkt bränsle/energi som ska in. Vid bensin är lambda ett (optimal blandning) 14,7 delar luft till en viktdel bensin. Vid ren etanol är det vid lambda ett 9 vikdelar luft i förhållandetill bränslet, om man räknar på energi innehållet av E85 och hur mycket bränse man kan "få in" i motorn med samma insug då blir det ca 5% mera energi i motorn med samma insug än med bensin.

Men ännu viktigare är att etanol kyler insuget 3,5 ggr mera än bensin som gör insugsluften kylls bättre vilket gör att motorn får bättre fyllning och ger mera effekt, liknande som när man kör i dimma eller kall fuktig luft.

Dessutom har bensin ett ganska begränsat AFR (område som det vill brinna bra) från 14,2 (fet) till 16,1 (mager) med etanol kan man köra med förhållandevis fetare (och magrare blandning) utan att förbränningen blir för dålig, så om man vill få högsta effekt kan man köra extra fet utan problem, motorn surar inte alls lika lätt.

/Aryan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by aryan</i>
Jag har för länge sedan planat aluminium tvåtakt toppar (bl a Lambrettans) där jag tog första biten med en bandslip och gjorde det sista men våtslippapper och glasskiva, då var det inte så jobbigt vad jag minns.
Ja det låter som en smart och enkel metod om man inte har bra fräs eller svarv-möjligheter!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Men det blir förståss mera belastning på vevaxellager, man kanske också måste förstärka kopplingen så att den inte slirar när man ska kicka igång den.
Jo, man kan ju byta till primaverans tvådelade lager på svänghjulssidan åtminstone och förstärkt koppling är säkert ett måste, åtminstone starkare fjäder, men antagligen en fyrskivig förstärkt koppling är på sin plats. Båda delarna är vanliga operationer när man trimmar V50, kopplingen kan man byta förhållandevis lätt, lagret kräver förstås klyvning, så det kan man kanske ta när an ändå vill in i motorn och hälsa på:).

Har du någon bild av hur aggresiv etanolen är mot packnings och packboxmaterial? Måste man i längden byta ut packboxarna och tillverka andra packningar för förgasare och cylinderfot, eller är det kanske till och med så att etanolen är snällare i sammanhanget?

Det här är ju jättekul, nu gäller det bara att skaka fram (eller välja ut) en lämplig maskin att experimentera på :D:wink:
smallmania
Nybörjare
Nybörjare

Post by smallmania »

Oj verkar som jag slumrade till

Här har det ju hänt massor.
Trevligt att höra om ditt lyckade projekt Aryan man undrar ju bara hur det kommer att gå när det blir lite kallare?
Har du någon gång provat och starta den en morgon när det är typ 5-10 grader i luften?
som sagt intressant.
/smallmania

"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hej,

Kul med alla inlägg i tråden, om man ska öka kompen och måste byta koplingsfjäder kan man lika gärna passa på att byta vevlager och packboxar. Jag fortsätter ett tag till så här, den behöver inte gå fortare just nu.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
Har du någon bild av hur aggresiv etanolen är mot packnings och packboxmaterial? Måste man i längden byta ut packboxarna och tillverka andra packningar för förgasare och cylinderfot, eller är det kanske till och med så att etanolen är snällare i sammanhanget? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Etanolen är snällare mot gummi och plaster. Det finns inga gummi eller plastdetaljer som tål bensin men som inte tål etanol, däremot finns det en del material som klarar etanol men inte bensin. Se t ex "Beständighetstabell för gummi" i http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Men det kan hända att gammalt gummi har blivit svampigt och uppsvällt av bensin under många år (t ex slangen mellan tanken och förgasaren) när man sedan byter till etanol så försvinner bensinen ur gummit och den blir så hård som den av hög ålder och ständiga bensinkontakten har blivit. Jag har som ända försorgsåtgärd bytt just bensin-slangen mellan tanken och förgasaren.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det här är ju jättekul, nu gäller det bara att skaka fram (eller välja ut) en lämplig maskin att experimentera på :D:wink:

Precis, det är skitkul att expirimentera.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by smallmania</i>
Trevligt att höra om ditt lyckade projekt Aryan man undrar ju bara hur det kommer att gå när det blir lite kallare?
Har du någon gång provat och starta den en morgon när det är typ 5-10 grader i luften?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har inte testad det men det är mycket möjligt med att den blir (mera) svårstartad då om den stått ute en kylig natt, även om extra choke kan kompensera en hel del. Med lite startgas lär den i nödfall lätt gå igång i så fall.

/Aryan
smallmania
Nybörjare
Nybörjare

Post by smallmania »

Ja för det är de eventuella kallstartsproblemen och bränsleförbrukningen som är de största anledningarna till att jag inte skulle göra det, om man bortser från att jag saknar en maskin att göra det på. :P
"Never take yourself more serious than the person with mixed socks and too short pants...
next day it could be you"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

smallmania wrote:Ja för det är de eventuella kallstartsproblemen och bränsleförbrukningen som är de största anledningarna till att jag inte skulle göra det, om man bortser från att jag saknar en maskin att göra det på. :P
Det sista argumentet väger nog tyngst tror jag ;-).

Kallstartsvårigheter blir nog inte påtagliga först det är minusgrader (och då kanske det inte är scootersäsong ändå), så är det med bilen iaf, det är lite svårt att testa just nu. Den startar nu på första kicken :-).

Den ökade förbrukningen beror på hur mkt man optimerar den för etanol men utan optimering bör det inte vara mera än 30% vid samma effektutag och 40% merförbrukning om man utnyttjar den ökade effekten fullt ut och det blir därför inte någon ekonomisk förlust. Med höjd komp och anpassat tändinställning tror jag att man vis samma effektutag knappt ser en ökad förbrukning alls.

Hos OKQ8 kostar E85 f.n.
7,99 kr/l (7,74 kr/l obemannade stationer)
på Mekonomen kostar en liter Shell advance Racing M kostar 130 kr och Castrol R40 147 kr (både vegetababilisk ricinolje baserade)
Vid 1,5% oljeinblandning (som vid 40% merförbr ger motsv 2% olja)kostar det då 10,08 - 9,58 kr/l färdig blandat bio-etanol med biologisk edbrytbar TT-olja beroende på olja och etanolpris

Blf95 kostar f.n. hos OKQ8
12.19 kr/l (11.94 kr/l obemannad stationer)
på Mekonomen kostar en liter Castrol TTS kostar 191,25 kr (syntetisk/mineraloljebaserad) och Castrol Super TT (mineraloljebaserad) 98 kr
Vid 2% oljeinblandning kostar det då (2% * 191.25) + (98% * 12.19) = 15.77 - 13.66 kr/l färdig blandat tvåtakt bensin

Som du ser blir det trots ökad förbrukning ingen ekonomiskt förlust ens om man tar ut lite mer effekt och får 40% merförbrukning utan tvärtom enda nackdelen är förståss att man måste tanka oftare.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej, jag testade att tanka E85 rätt av och blanda med OK's billigaste syntetolja i min v50 men det gick inget vidare...:)

Sedan borrade jag upp mitt munstycke från .80 till 1.00 mm och körde med 50% E85 .
Jämfört med vanlig tankning och oborrat munstycke märkte jag ingen skillnad på gång, bottendrag eller topphastighet (jag har en ganska exakt cykeldator monterad).
Ser fram emot att utöka blandningen E85

C
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vad kul! Redan med 50% luktar det kanske redan lite godare?

Med 1 mm munstycke bör du kunna köra på E85 om du hade 0,8 på bensin, antagligen går den lite fet nu med 50-50. Men jag fick även borra up både tomgång och chokemunstycke, på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php kan du räkna på dem och tips om var man kan skaffa borrar.

Akta dig bara för OK's syntetolja med "ren" E85 för oljan faller ut efter ett litet tag (vet inte hur det är med E50). Du måste ha en olja som inte faller ur, Castrol R40 och Shell advance M (både på mekonomen) funkar bra.

Hälsn Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply