Hej,
Kul med alla inlägg i tråden, om man ska öka kompen och måste byta koplingsfjäder kan man lika gärna passa på att byta vevlager och packboxar. Jag fortsätter ett tag till så här, den behöver inte gå fortare just nu.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
Har du någon bild av hur aggresiv etanolen är mot packnings och packboxmaterial? Måste man i längden byta ut packboxarna och tillverka andra packningar för förgasare och cylinderfot, eller är det kanske till och med så att etanolen är snällare i sammanhanget? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Etanolen är snällare mot gummi och plaster. Det finns inga gummi eller plastdetaljer som tål bensin men som inte tål etanol, däremot finns det en del material som klarar etanol men inte bensin. Se t ex "Beständighetstabell för gummi" i
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Men det kan hända att gammalt gummi har blivit svampigt och uppsvällt av bensin under många år (t ex slangen mellan tanken och förgasaren) när man sedan byter till etanol så försvinner bensinen ur gummit och den blir så hård som den av hög ålder och ständiga bensinkontakten har blivit. Jag har som ända försorgsåtgärd bytt just bensin-slangen mellan tanken och förgasaren.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det här är ju jättekul, nu gäller det bara att skaka fram (eller välja ut) en lämplig maskin att experimentera på


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis, det är skitkul att expirimentera.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by smallmania</i>
Trevligt att höra om ditt lyckade projekt Aryan man undrar ju bara hur det kommer att gå när det blir lite kallare?
Har du någon gång provat och starta den en morgon när det är typ 5-10 grader i luften?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har inte testad det men det är mycket möjligt med att den blir (mera) svårstartad då om den stått ute en kylig natt, även om extra choke kan kompensera en hel del. Med lite startgas lär den i nödfall lätt gå igång i så fall.
/Aryan