Tips för att dra åt svänghjulsmuttern?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Tips för att dra åt svänghjulsmuttern?

Post by Dr.Laban »

Hej! skulle uppskatta bra tips på hur man kan dra åt svänghjulsmuttern, speciellt då för Touring -57. Men det är väl samma princip på andra modeller? Har nu averkat ett antal kilar och förstört vevaxeln pga att jag inte lyckats dra åt tillräckligt :( Jag har försökt med att lägga i en växel och att bara hålla emot med handkraft på svänghjulet men det vill sig inte, får inte på hela muttern ens!
/Tack för svar

Vespa Touring -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du måste ha en svänghjulshållare för att kunna dra åt ordentligt. Den köper du t ex av EM scooters i Göteborg.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dr.Laban</i>
<br />Hej! skulle uppskatta bra tips på hur man kan dra åt svänghjulsmuttern, speciellt då för Touring -57. Men det är väl samma princip på andra modeller? Har nu averkat ett antal kilar och förstört vevaxeln pga att jag inte lyckats dra åt tillräckligt :( Jag har försökt med att lägga i en växel och att bara hålla emot med handkraft på svänghjulet men det vill sig inte, får inte på hela muttern ens!
/Tack för svar

Vespa Touring -57
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Här låter det som nått är knas - får du inte på hela muttern så är det ju mycket mystiskt. Är det rätt grejjor? För stor krysskil? Krysskilen går inte ner ordentligt i spåret?

/H
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har du ingen svänghjulshållare brukar man kunna hålla de med en kraftig mejsel. Se bara till att den tar spjärn mot basen av fläktbladen och inte högre upp - då kan bladen knäckas.

Kolla med kilen borta att du har bra passning mellan vevaxel och svänghjul. Det ska vara två konor som sitter tajt och kilen ska mest vara där som styrning.

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

mutterknackare kan man också använda och då hålla svänghjulet med handen, dock får man akta si så att man inte drar för hårt med mutterknackaren.

Om du inte får på hela muttern måste du verkligen undersöka vad som är fel.

Konan på svänghjulet skall nästan suga sig fast på veven, om inte får du justera (fila och polera) den ytan där det inte passar perfekt. Som sista finslipning kan man använda ventilssippata, skydda dock packboxen med en ring fett.

Det har skrivits en del om detta på forumet tidigare...så mer fakta finns om du vill söka.

VH/Calle
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Post by Dr.Laban »

Ok, tack för tipsen. Jag har haft mycket problem med passningen efter det att kilen har gått sönder varpå svänhjulet har lossnat. Så vevaxeln är tyvärr ganska skadad. Men nu har jag iaf försökt slipa upp en hyfsad "sug"-passning, hoppas att det ska räcka, för kilen har väl igentligen funktionen att styra hjulet rätt. Och ska inte ta upp så mycket last. Men nu kan jag som sagt inte få på muttern ordentligt och då kanske man kan misstänka att gängan har blivit dålig på axeln eller muttern. Har testat både med hjulet på och av. Man kanske inte kan hålla emot tillräckligt när man inte har hjulet på!?

Vespa Touring -57
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon,

ja, kilen skall bara ge rätt position av svänghjulet.

Muttern får du se till att den går på ordentligt. Titta på gängorna på axeln, kanske an du se var de är deformarade och kanske kan du fixa till dessa med en liten fil, smalt bågfilblad, dremel kapskiva eller liknande.

/C
Post Reply