Likriktare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Likriktare

Post by Bustamente »

Har äntligen tagit tag i mina långa funderingar på batteri i vespan. Har skaffat batteri och likriktare, men skulle behöva lite hjälp.
Ska jag ha kvar regulatorn? Ska den då sitta innan batteriet? Förstår inte hur jag ska koppla i likriktaren. Står ingenting hjälpsamt på den. Någon som vet?

Image

Den enda text eller tecken som finns är det som syns på bilden. Står ingenting någon annan stans...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

De två på diagonalen som är märkta AC ska kopplas till vespans elsystem, polaritet spelar ingen roll. "+" kopplas till batteriets pluspol och minus till minuspolen. Egentligen skulle du nog ha bytt ut sin regulator (antar att det handlar om PX) till en regulator som supportar batteri. I vanliga fall har AC-matarspolen ingen koppling till chassie/jord och så ansluter man minus-sidan bill batteriminus och chassie.

Hör av dig med vilken motormodell det är så kan du få mer info.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har äntligen tagit tag i mina långa funderingar på batteri i vespan. Har skaffat batteri och likriktare, men skulle behöva lite hjälp.
Ska jag ha kvar regulatorn? Ska den då sitta innan batteriet? Förstår inte hur jag ska koppla i likriktaren. Står ingenting hjälpsamt på den. Någon som vet?

Den enda text eller tecken som finns är det som syns på bilden. Står ingenting någon annan stans...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Verkligen hyvens HB. Jag är så kass på el så det är inte sannt. Jag har en touring/px/rally hybrid. Motorn är en rally 200 men med px elsystem. Så jag antar att man kan kalla den för px i dessa frågor. Är det helt nödvändigt att byta regulator? Som det är nu har jag 2 kablar till regulatorns jord en från motorn och en från chassit.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det blir krångligt när man (som du) inte har en separat spole med två poler ut för batteriladdningen eftersom man då inte kan göra helvågslikriktning. Så tyvärr funkar det generellt inte med den likriktare du köpt.

Alternativt kan man koppla in en av dioderna i likriktaren mellan AC (den från regulatorn) i systemet och batteriets pluspol. Minus ansluts till chassie/jord men du får ingen reglering av laddningen alls så kör du långturer kan batteriet överladdas.

Det "rätta" sättet är att skaffa en ny tändplatta som supportar DC-system och en ny regulator men det går ju loss på 13-1400:-

Vad ska du ha batteriet till, stereo? Lampor? Elstart?. Man skulle kuna dra två trådar från likriktaren och ha ett helst separatjordat system för DC, kan funka för separata lampor (blått ljus i hjulhusen :wink:) men inte för t. ex elstart & stereo.

mvh/HB
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack igen för hjälpen, det är verkligen uppskattat.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Alternativt kan man koppla in en av dioderna i likriktaren mellan AC (den från regulatorn) i systemet och batteriets pluspol. Minus ansluts till chassie/jord men du får ingen reglering av laddningen alls så kör du långturer kan batteriet överladdas.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok, vilka piggar kopplar jag + genom då?

Skulle jag inte kunna ha det så och bara dra ur sladden vid långturer? Börjar batteriet laddas ur syns väl det på lamporna och jag kan koppla in igen?

Annars struntar jag att koppla likriktare och kör bara på batteriet. Det är väl bara att ladda det med batteriladdare lite då och då när den står i garaget? Och det är ju enkelt att koppla om som man vill mellan batteri och från tändplatta...

Batteri vill jag ha främst för tutans skull. Men blev också väldigt nöjd med lyktornas sken...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ljuset på en PX går alltid via AC, det finns oftast massor av effekt i elsystemet för att orka driva lamporna. Om inte är något felkopplat eller defekt. Det enda man brukar ha batteri till (förutom el-start) är som sagt tuta, bromsljus och bak + parkeringsljus. Vill man sedan sätta i stereo eller andra features behövs ockspå ett batteri.

Koppla AC ihop de två AC stiften (diagonalt, så får du två dioder paralellt) och koppla dessa till utgången på regulatorn (som ger AC). Koppla likriktarens "+" till batteriets pluspol via en trådburen säkring på 2-3A och eventuelt en manuell ladd-switch. Koppla batteriets minuspol till chassie/jord. Nu får du kontinuerlig laddning från elsystemet till batteriet och kan ansluta vad du vill till pluspolen, helst via en trådburen 10A säkring om något skulle gå snett.

Jag skulle dock vara försiktig med att ha saker som både försörjs av batteriet och AC eftersom regulatorn då kan få 12V DC på utgången om motorn står still och det vet jag inte om den tål.

Man kan koppla in laddningsregulatorer men då blir det lite mer lödande och dimensionerande men det finns IC-kretsar som klarar detta

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack igen för hjälpen, det är verkligen uppskattat.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Alternativt kan man koppla in en av dioderna i likriktaren mellan AC (den från regulatorn) i systemet och batteriets pluspol. Minus ansluts till chassie/jord men du får ingen reglering av laddningen alls så kör du långturer kan batteriet överladdas.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok, vilka piggar kopplar jag + genom då?

Skulle jag inte kunna ha det så och bara dra ur sladden vid långturer? Börjar batteriet laddas ur syns väl det på lamporna och jag kan koppla in igen?

Annars struntar jag att koppla likriktare och kör bara på batteriet. Det är väl bara att ladda det med batteriladdare lite då och då när den står i garaget? Och det är ju enkelt att koppla om som man vill mellan batteri och från tändplatta...

Batteri vill jag ha främst för tutans skull. Men blev också väldigt nöjd med lyktornas sken...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Man måste nog byta regulator för att kunna ladda batteri om det nu är 12V batteri. Det är ingen snygg sinusvåg ut från regulatorn precis så spänningen närmast misnkar vid likriktning så spänningen är inte nog för att ladda 12V batteri med att bara likrikta.

Det finns regulator som är anpassad att koppla direkt till AC systemen som ger ut både AC och laddningsspänning, flera nyare PX har just ett sådant system. Tidigare med batteri hade en lite annan lösning.
Kanske funkar denna; http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=1259

Det finns också en pryttel från Scootrs (MFL) som funkar fint direkt bolt on, vet inte riktigt vad den gör, men ScootRS anger den som likriktare men den gör nog mer, kanske step up?
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381
VH/C

p.s. helt otroligt att jag rekomenderar ScootRs...har haft otroliga problem med grejor från de senaste tiden. Men grejor som de ej tillverkar själv är ibland okej, som blås och vissa sådana här grejor.

p.s. #2, jag håller också precis på att montera batteri till en PX-motor..
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Labrettaregulatorn låter som ett bra alternativ. Det sitter säkert en Booster i den om den ska ge full laddning. Utan boost kan den aldrig göra annat än halvvågslikriktning om man bara kopplar den mellan reglerad AC och jord (chassiebulten) och då är den jämförbar med diodlösningen

Diodlösningen jag föreslog fungerar nog men laddar bara batteriet till VACmax-0.7V och om regulatorn klipper vid 12-12.5V blir det inte mycket kvar. Dessutom kommer den bara att pytsa i stöm under spännignstoppen så det blir inte mycket till effektivvärde av strömmen.

Calle, vet du om vesparegulatorn är seriell eller om den är parallell och bara lastar ner elsystemet när den reglerar. Skiljer det på AC & DC varianten av PX regulatorn?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kollade en hel del på den vanliga AC regulatorn för ett tiotal år sedan men kommer inte ihåg säkert, men har för mig att den bara toppklipper och är helt parallell. Otroligt att jag inte kommer ihåg, släpade t.o.m. med ett batteridrivet o-skåp för ändamålet.
Var intresserad hur det gick att AC-reglera så billigt... Måste hitta på ngt att skylla på att jag inte kommer ihåg. :wink:

Vet ej om AC+DC regulatorn men verkar som den snor lite spänning till laddning innan AC regleringen.

/C
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag har ett gammalt analogoscilloskop hemma (har inte alla det? :wink:), får väl ut i garaget och plocka lite vågformer från min PX. Tänkte ändå kolla hur det ser ut på tändspolens terminaler samtidigt eftersom det dyker upp frågor till som tätt.

Om regulatorn seriereglerar låter det ju vettigt att plocka AC från ingången och sedan ha en separat regulatorkrets, då skulle det ju fungera med en vanlig trebensregulator med kylfläns.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Kollade en hel del på den vanliga AC regulatorn för ett tiotal år sedan men kommer inte ihåg säkert, men har för mig att den bara toppklipper och är helt parallell. Otroligt att jag inte kommer ihåg, släpade t.o.m. med ett batteridrivet o-skåp för ändamålet.
Var intresserad hur det gick att AC-reglera så billigt... Måste hitta på ngt att skylla på att jag inte kommer ihåg. :wink:

Vet ej om AC+DC regulatorn men verkar som den snor lite spänning till laddning innan AC regleringen.

/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har ett gammalt analogoscilloskop hemma (har inte alla det? :wink:), får väl ut i garaget och plocka lite vågformer från min PX. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- i mitt gamla hemma... :( (numera sommarhus)
Om du gör det efter den 11/7 så kommer jag gärna förbi på en kväll i vågformens tecken. Ditt garage är ju ganska nära mitt sommarhus!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tackar för svaren. Jag förstår knappt hälften av vad ni skriver (för många krångliga el-ord :oops: ) Men en sådan där http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381 från scotrs skulle altså kunna lösa hela grejen? I sådana fall lär jag beställa en omgående. Hur är det med frakt och leveranstid från scootrs?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Sorry - vi blev lite djupa :oops:. Bästa lösningen är nog en scootRS regulator eftersom den laddning du får genom att bara koppla in dioderna förmodligen inte räcker långt. Frakten är ganska hög men det ser du när du lägger beställningen vad de kalkylerar frakten till.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tackar för svaren. Jag förstår knappt hälften av vad ni skriver (för många krångliga el-ord :oops: ) Men en sådan där http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381 från scotrs skulle altså kunna lösa hela grejen? I sådana fall lär jag beställa en omgående. Hur är det med frakt och leveranstid från scootrs?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ingen fara, det är jag som är oerhört korkad när det gäller el. Det man inte ser finns inte har jag alltid trott :)
Men då lägger jag in en beställning på denna: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381 och när den anländer så kopplar jag den mellan min ac regulator och batteriet? Den är för 12v? För det finns ingen sådan hos sip va? Ska beställa därifrån också...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ja det var ju en vettig fråga för det står ju inget nämnt. Kolla med ScootRS för säkerhets skull, de brukar svara snabbt.

/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ingen fara, det är jag som är oerhört korkad när det gäller el. Det man inte ser finns inte har jag alltid trott :)
Men då lägger jag in en beställning på denna: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381 och när den anländer så kopplar jag den mellan min ac regulator och batteriet? Den är för 12v? För det finns ingen sådan hos sip va? Ska beställa därifrån också...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Frakten är ganska hög men det ser du när du lägger beställningen vad de kalkylerar frakten till.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du brukar kunna välja fraktalternativ i beställningsformuläret. Dyrt men snabbt med Fedex, mycket billigare och lite långsammare med "regular mail".

En liten lätt sak som den här likriktaren bör inte kosta så värst många dollar med det billigare alternativet. Stora tunga saker däremot kostar ofta lika mycket i frakt som priset för själva delen. Men det är en lång resa ...
/jens
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fick snabbt svar. 12 volt var det. Då ska det väl bara vara att beställa och slänga på? Tack extremt mycket för hjälpen. Antar att jag kommer fråga mer sen när jag ska koppla in det :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Monterade allt för några dagar sedan, funkade utmärkt första tiden men efter typ 6 mil så var batteriet slut. Jag tetstade då att koppla förbi batteriet så att strömmen gick: tändplatta->regulator->RSlikriktare->elsystem, men både lampor och tuta var stendött. Då kopplade jag även förbi RSlikriktaren och då fungerade det som vanligt. Ström in till grejen finns altså, men ingen kommer ut. Varken likström eller växelström. Fick jag ett kasst exemplar kanske? Eller vad kan vara galet?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Fick du med kopplingsschema till regulatorn? Vore annars bra om du kan rita ett enkelt kopplingsschema över hur den sitter i din vespa

mvh/HB
Bustamente wrote:Monterade allt för några dagar sedan, funkade utmärkt första tiden men efter typ 6 mil så var batteriet slut. Jag tetstade då att koppla förbi batteriet så att strömmen gick: tändplatta->regulator->RSlikriktare->elsystem, men både lampor och tuta var stendött. Då kopplade jag även förbi RSlikriktaren och då fungerade det som vanligt. Ström in till grejen finns altså, men ingen kommer ut. Varken likström eller växelström. Fick jag ett kasst exemplar kanske? Eller vad kan vara galet?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Image

Kopplade enligt instruktionerna på RS hemsida:
-The WHITE wire connects to the regulators regulated AC output.
-The RED wire goes to the + side of the battery (which charges the battery with rectified DC current).
-The circuit runs: Flywheel AC(~) out » Regulator AC (~)in » Regulator AC(~) out » White wire of Rectifier » Red wire of Rectifier » positive terminal on Battery.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fick precis det här svaret från ScootRS i mailen:

We sent the charger with the red wire and the white wire in parallel. Nowyou can plug out the white wire out and put it in the hole behind the redwire, it will work. Let me know if there is still problem.

Skumt att man skickar den felkopplad... Får testa det...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om du vill kan du mäta med en Ohm-meter (finns på t. ex Clas Ohlson) mellan den oanslutna batteriterminalen och jord. Då ska den visa 20 kiloOhm eller mer om den är kopplad så den inte läcker. Håller med att det var skumt att det var fel beskrivning, hoppas att ingenting gått sönder.

Om likriktaren varit parallellkopplad skulle det kunna innebära att du kopplat batteriets utgång direkt på AC-regulatorn och därmed vidare in i tändplattan - men funkar det utan likriktare+batteri ansluten ska det nog vara OK

mvh/HB
Bustamente wrote:Fick precis det här svaret från ScootRS i mailen:

We sent the charger with the red wire and the white wire in parallel. Nowyou can plug out the white wire out and put it in the hole behind the redwire, it will work. Let me know if there is still problem.

Skumt att man skickar den felkopplad... Får testa det...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Kopplade om den vita kabeln enligt ScootRS uppmaning. Nu ger likriktaren ifrån sig ström om jag kopplar förbi batteriet, men den ström den ger får bara glödlamporna att glöda klent. Är det som det ska kanske?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Nej, att lamporna bara glöder klent tyder på att likriktaren ger för låg uteffekt. Det borde inte bli mycket över att ladda batteriet med när du klör med lamporna tända. kanske är den dimensionerad för länder där man inte har halvljus på dagen så att man dagtid laddar batteriet och kör ner det lite på kvällen??
Vissa gamla bilar klarar inte kontinuerligt halvljus utan att laddas genom att man kör med ljuset av.

mvh/HB
Bustamente wrote:Kopplade om den vita kabeln enligt ScootRS uppmaning. Nu ger likriktaren ifrån sig ström om jag kopplar förbi batteriet, men den ström den ger får bara glödlamporna att glöda klent. Är det som det ska kanske?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Där ser man. Tyckte det lät lite för bra för att vara helt sant. Men jag ska testa och se hur länge batteriet håller nu när den ger ifrån sig lite i alla fall. Behöver man inte ladda upp batteriet allt för offta så kör jag med batteri. Kan ju köra med lyset av ibland på ljusa dagar också. Kan man ladda batteriet på plats? Eller bör man plocka ur det och koppla ifrån alla kablar?
Post Reply